سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر این سازمان از لحاظ کیت و کیسه‌های خون دچار هیچ‌گونه مشکلی نیست، گفت: واردکنندگان روال اداری را برای ترخیص کیسه‌های خون از گمرک طی می‌کنند و در حال حاضر با انباشت کیسه‌های خون در گمرک روبرو نیستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر علی‌اکبر پورفتح‌اله در حاشیه مراسم افتتاحیه معرفی سازمان انتقال خون به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در آموزش و پژوهش سلامت خون با بیان اینکه انتخاب انتقال خون ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در آموزش و پژوهش سلامت خون است، عنوان کرد: این اتفاق باعث می‌شود نیروهای تخصصی ما آموزش در زمینه امنیت سلامت خون و انجام تحقیقات تخصصی را در منطقه 600 میلیون امرو بر عهده گیرند. بنابراین ایران به الگوی کشورهای منطقه تبدیل می‌شود و این امر بستر مناسبی در زمینه‌های مختلف برای کشور ما فراهم خواهد کرد.

رییس سازمان انتقال خون در پاسخ به پرسشی پیرامون تغییر معیارهای سخت‌گیرانه انتقال خون در امر انتخاب اهداکنندگان خون، اظهار کرد: معیارهای جهانی روز به روز سخت‌گیرانه‌تر می‌شوند. سال گذشته دو میلیون و 600 هزار نفر به پایگاه‌های سراسر کشور مراجعه کرده‌ و خون اهدا کرده‌اند و شاهد هستیم علی‌رغم اینکه HIV در کشور در حال رشد است، اما میزان بروز HIV در میان اهداکنندگان ما سیر نزولی دارد. به هر حال معیارها و ضوابط انتقال خون در همه جای دنیا سخت‌گیرانه است و همه انتقال‌ خون‌های دنیا برای اجرای آنها پافشاری می‌کنند.

آخرین وضعیت ذخایر خونی کشور

پورفتح‌اله همچنین درباره آخرین وضعیت ذخایر خونی کشور، گفت: در حال حاضر به اندازه 5.5 برابر مصرف روزانه کشور ذخیره داریم، اما باید تلاش کنیم در حد مناسب‌تری قرار بگیرد.

انباشت کیسه‌ خون در گمرک نداریم

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری پیرامون انباشت کیسه‌های خون و کیت‌های مصرفی انتقال خون در گمرک، اظهار کرد: در حال حاضر واردکنندگان روال اداری را برای ترخیص این تجهیزات طی می‌کنند و هیچ کیسه خونی در گمرک در فرآیند انباشت قرار ندارد. بانک مرکزی نیز تسهیلاتی را برای ترخیص تجهیزات پزشکی در نظر گرفته است. در حال حاضر از نظر ذخایر کیت‌های مصرفی نیز مشکلی وجود ندارد.

برنامه انتقال خون برای خودکفایی در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما

رییس سازمان انتقال خون همچنین درباره برنامه‌های وزارت بهداشت برای خودکفایی کشور در زمینه داروهای مشتق از پلاسما تا چهار سال آینده و نقش سازمان انتقال خون در پیشبرد این برنامه، اظهار کرد: بخش بزرگی از این رسالت به عهده سازمان انتقال خون است. سال گذشته 150 هزار پلاسمای مازاد بر مصرف را برای تولید و استحصال دارو به خارج از کشور ارسال کردیم. اگر 60 هزار لیتر پلاسمای جمع‌آوری شده از طریق مراکز جمع‌آوری پلاسما فرزیس را نیز در نظر بگیریم، می‌توان گفت امروز صاحب یک ظرفیت 210 هزار لیتری جمع‌آوری پلاسما هستیم. بنابراین تلاش می‌کنیم همه داروهای مشتق از پلاسما از جمله آلبومین، فاکتور 8 و IVIG را از پلاسمای ایرانی تهیه کنیم.

پورفتح‌اله همچنین با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی گریبانگیر همه دستگاه‌های دولتی است، اظهار کرد: سعی می‌کنیم بخشی از وظایف سازمان انتقال خون را برون سپاری کنیم تا کمبود نیروی انسانی باعث توقف‌ فعالیت‌های این سازمان نشود.

وی درباره مصرف نادرست خون در کشور نیز گفت: برنامه‌های مختلفی برای بهینه‌سازی مصرف خون در کشور داشتیم. امروز همه دنیا با این مشکل مواجه هستند و لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی‌های لازم انجام شود. البته تلاش می‌کنیم با همکاری سازمان نظام پزشکی، مصرف خون در بیمارستان‌ها را تحت کنترل دربیاوریم.

وی ادامه داد: وظیفه سازمان انتقال خون، تامین خون سالم است. چرخه دوم انتقال خون که شامل مصرف بهینه خون در مراکز درمانی می‌شود، بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت است. البته ما تلاش کرده‌ایم با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت طرح همویژیلانس را در بیمارستان‌های کشور پیاده‌سازی کنیم تا مصرف خون منطقی شود.

به گفته رییس سازمان انتقال خون، خون باید در مواردی مصرف شود که جان انسان‌ها در خطر است، ولی متاسفانه ما خون را در برخی از موارد به صورت بی‌رویه مصرف می‌کنیم که باید روند فعلی اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha