چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 86191

سلامت نیوز : ورزش کردن راهکاری معجزه‌آسا برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مهمی همچون بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و سرطان و حتی مرگ زودرس است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ ورزش کردن یک روش پیشگیری و درمان رایگان، راحت و با تاثیرات سودمند آنی روی بدن است اما با این حال مدت‌ها است که مورد غفلت واقع شده و پیامد این غفلت نیز تاثیر سوء و مخرب بی‌تحرکی بر سلامت جسم و روان انسان‌ها است.

آمار تایید شده پزشکی نشان می‌دهند افرادی که ورزش می‌کنند به طور متوسط 35 درصد کمتر به بیماری‌های عروق کرونری، حمله قلبی و سکته، 50 درصد کمتر به دیابت، 50 درصد کمتر به سرطان روده بزرگ و راست روده، 20 درصد کمتر به سرطان سینه، 83 درصد کمتر به بیماری اوستئوآرتریت، 68 درصد کمتر به شکستگی استخوان لگن، 30 درصد کمتر به افسردگی و 30 درصد کمتر به اختلال زوال عقل مبتلا می‌شوند و در حین حال نیز 30 درصد کمتر از سایر مردم در معرض خطر مرگ زودهنگام هستند.

به گفته پزشکان در هر سنی که باشید شواهد علمی نشان می‌دهد داشتن فعالیت و تحرک بدنی می‌تواند به داشتن زندگی سالم‌تر و شادتر کمک کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فعالیت جسمی می‌تواند بر روان فرد، میزان انرژی، کیفیت خواب، کاهش استرس، افسردگی، زوال عقلی و آلزایمر تاثیر مثبت داشته باشد.

«نیک کاویل» از مشاوران ورزش و سلامت انگلیس در این رابطه می‌گوید: اگر ورزش کردن را یک قرص در نظر بگیریم می‌تواند یکی از موثرترین داروها به حساب آید.

فعالیت ایروبیک در حد متوسط باید به گونه‌ای باشد که فرد بر اثر تحرک بدنی ضربان قلبش بالا رود و به تعریق بیافتد. از جمله این گونه فعالیت‌ها می‌توان به راه رفتن سریع، انجام حرکات ایروبیک در آب و دوچرخه‌سواری اشاره کرد.

همچنین باید توجه داشت فعالیت‌های روزانه همچون خرید کردن، آشپزی یا انجام کارهای خانه در گروه فعالیت‌های آیروبیک قرار نمی‌گیرند چون این فعالیت‌ها به افزایش ضربان قلب منجر نمی‌شوند.

امروزه افراد به دلیل الگوی زندگی ماشینی و وجود فن‌آوری‌های پیشرفته راحت‌تر زندگی می‌کنند و کمتر تحرک و فعالیت دارند و همچنین کمتر به کارهای یدی روی می‌آورند و به همین دلیل در طول روز انرژی کمتری می‌سوزاند و انرژی اضافی ناشی از مصرف حجم زیادی از مواد غذایی به ویژه خوردنی‌های ناسالم و چرب و قندی در اندام‌های بدن به صورت چربی‌ اضافی ذخیره می‌شود.

در حقیقت امروزه نداشتن فعالیت جسمی کافی به عنوان «قاتل خاموش» شناخته می‌شود.

شواهد نشان می‌دهد که الگوی زندگی بی‌تحرک شامل نشستن یا دراز کشیدن به مدت طولانی در هر روز تاثیرات جدی و مخرب بر سلامت انسان‌ها دارد. به این ترتیب علاوه بر ورزش کردن توصیه مهم دیگر برای مقابله با عواقب بی‌تحرکی و سالم ماندن پرهیز از نشستن‌های طولانی‌مدت در طول روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha