سلامت نیوز : دبیر انجمن تالاسمی ایران با انتقاد از قول‌های رییس سازمان غذا و دارو در خصوص حل مشکلات دارویی بیماران خاص، گفت: متأسفانه وضعیت دارو رسانی به بیماران تالاسمی بهبود نیافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ محمدرضا مشهدی با اعلام این مطلب که شرکت‌های دارویی به دلیل عدم دریافت بدهی‌های مالی خود از وزارت بهداشت، قادر به خرید و تولید دارو نیستند، افزود: سازمان غذا و دارو تاکنون نتوانسته مطالبات معوقه داروهای یارانه‌ای را پرداخت نماید و تنها به شعار درمانی اکتفا کرده است.

مشهدی با اشاره به ادعای وزارت بهداشت در خصوص کاهش قیمت داروهای مورد نیاز بیماران خاص گفت: اصلاح قیمت داروهای بیماران تالاسمی در زمان مدیریت قبلی صورت پذیرفته بود و تنها دارویی که انجمن تالاسمی ایران تقاضای کاهش قیمت آن را به وزارت بهداشت ارائه کرده و تاکنون پاسخی دریافت نکرده است، داروی خوراکی «اکسجید» است.

دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: داروی تزریقی دسفرال به مقدار بسیار محدودی به دست بیماران می‌رسد و جانشین داخلی آن هم هراز گاهی به میزان محدود توزیع می‌شود. تولیدات داخل چنگ‌ کننده تزریقی آهن معمولا با عدم استقبال بیماران مواجه می‌شوند که این مسئله کمبود دسفرال ساخت شرکت سوئیسی را تشدید می‌نماید.

این مسئول انجمن تالاسمی ایران افزود: داروی خوراکی اکسجید چهار ماه است به دست بیماران نرسیده و مصرف کنندگان این دارو به سه دسته تقسیم شده‌اند. دسته اول که عمده مصرف کنندگان این دارو هستند درمان خود را رها کرده‌اند، دسته دوم از داروی تزریقی استفاده می‌کنند که این امر کمبود داروی تزریقی را تشدید کرده و دسته سوم که با داروی خوراکی تولید داخل به درمان خود ادامه می‌دهند.

مشهدی افزود: عدم پرداخت به موقع ارز توسط بانک مرکزی و عدم هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت، نارسایی‌های دارویی کشور را دو چندان کرده است. لذا لازم است بانک مرکزی به درستی در خصوص ذخایر ارزی و نحوه تخصیص ارز به دارو اطلاع‌رسانی کند و دارو را به عنوان اولویت اول کشور مورد نظر قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha