سلامت نیوز : مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با انتقاد از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در کشور و مصرف بی‌رویه خون در بیمارستان‌ها گفت: هیچ کیسه خونی در گمرک نیست چون واردکنندگان می‌توانند اول بار را ترخیص کنند، بعد تسویه‌حساب کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ علی اکبر پورفتح‌اله در حاشیه مراسم معرفی سازمان انتقال خون ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در امور آموزش و پژوهش سلامت خون در جمع خبرنگاران گفت: طبیعتاً ایجاد مرکز همکاری WHO در ایران می‌تواند مزایایی برای ایران به دنبال داشته باشد که اولین مزیت آن پیشگام بودن ایران در منطقه در بحث امنیت و سلامت خون است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اظهار داشت: ایران با عنوان پیشتاز این امر در منطقه با نیروهای تخصصی و آموزش و تحقیقات می‌تواند بحث آموزش و انتقال تجربیات را در منطقه‌ای با حضور 600 میلیون نفر به عهده بگیرد و ملزومات و تجهیزات موجود و بستر مناسب می‌تواند در بخش آموزشی و اقتصادی به ایران کمک کند.

پور فتح‌اله در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی درباره معیارهای سختگیرانه در اهداء خون گفت: ایران پیشگام معیارهای سختگیرانه است چرا که سال گذشته 2 میلیون و 600 نفر برای اهداء خون مراجعه کردند و 600 نفر معاف از اهداء خون شدند و این نشان از معیارهای سخت‌گیرانه در سازمان اانتقل خون ایران است.

پورفتح‌الله به سیر صعودی شیوع HIV در ایران اشاره داشت و افزود: در اهداء خون HIV سیر نزولی داشته است و این شاخص نیز موید معیارهای سختگیرانه در ایران است که امنیت و سلامت خون را تضمین می‌کند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ذخیره خونی کشور را به طور متوسط 5.5 روز دانست و تشریح کرد: یعنی ما به اندازه 5.5 برابر مصرف روزانه کشور ذخیره خون در پایگاه‌های خون داریم که به سمت عادی برگشت پیدا کرده است البته باید تسلط پیدا کنیم و ذخیره‌سازی را افزایش دهیم.

وی با بیان این مطلب که کیسه خالی خون در گمرک وجود ندارد، گفت: ما هیچ کیسه‌ای در گمرک در فرایند انباشت نداریم چرا که تسهیلات لازم را برای واردکنندگان اختصاص داده‌ایم و آنان می‌توانند اول بار را ترخیص کنند و بعد تسویه حساب کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: ما ذخیره مناسبی در زمینه کیسه خون و ملزومات آن داریم و هیچ نگرانی وجود ندارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به 150 هزار لیتر پلاسمای مازاد در مصرف اشاره داشت و افزود: ما این مقدار مازاد را فرستادیم و محصولات انعقادی دریافت کردیم و 210 هزار لیتر جمع‌آوری پلاسما داریم تا بتوانیم داروهای مورد نظر با پلاسمای ایران تولید کنیم.

وی مشکل نیروی انسانی را گریبانگیر همه نهادها دانست و افزود: برون‌سپاری بخشی از فعالیت‌ها به معنای سپردن کار به بخش خصوصی نیست چرا که می‌توان از تیم خون‌گیری که گواهی لازم را داشته باشد و بر اساس قرارداد مشخص و استاندارد، دریافت خون را انجام دهد استفاده کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک، خون و فرآورده‌های آن، انجام عمل سزارین و اسنتهای قلبی بی‌رویه اشاره داشت و افزود: ما تلاش می‌کنیم در این زمینه فرهنگ سازی کنیم و با رئیس سازمان نظام پزشکی نیز مدیریت مصرف را در بیمارستان‌ها کنترل کنیم.

پورفتح‌الله تصریح کرد: وظیفه سازمان انتقال خون تهیه و تولید فرآورده‌های خونی است و این با کمیته‌های بیمارستانی است که مصرف خون چگونه انجام می‌شود چرا که در پروتکل‌های جهانی خون باید در جایی مصرف شود که جان انسانها در خطر باشد و ما باید بتوانیم خون را در جای درست خود استفاده کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha