چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 862

محققان دریافتند ژنی كه مسئول انتقال كلسترول است در تنظیم اشتها نیز نقش دارد.

ژن تنظیم اشتها کشف شد
به گزارش سلامت نیوزبه نقل از خبرگزاری آلمان؛ محققان انستیتو تحقیقات غذایی پتسدام - ربروك آلمان برای نخستین بار به جزئیات تأثیر  سوخت و ساز كلسترول به اشتها پی بردند.
بنابر این گزارش آنها در آزمایش بر موش ها نشان دادند، ژن ای بی سی جی یك (ABCG1) نه تنها در انتقال كلسترول نقش مهمی دارد بلكه بخشی از تنظیم اشتها را كه مربوط به میزان انرژی و از جمله ذخیره چربی برای تأمین انرژی است به عهده دارد.
همچنین به گفته محققان با از كار انداختن این ژن در موش های آزمایشگاهی آنها كمتر غذا خوردند.
آنها فعالیت این ژن را در موش هایی كه استعداد چاقی و ابتلا به دیابت نوع 2 داشتند مورد بررسی قرار دادند تا به ارتباط بین این ژن و پیامدهای عملكرد آن در این موش ها پی ببرند.
این گزارش حاكیست؛ نتیجه این تحقیق و آزمایش های ژنتیكی نشان داد در موش هایی كه تمایل به مصرف زیاد غذا و چربی داشتند ژن انتقال دهنده كلسترول دچار تغییر شده بود.
این تغییرات در بخشی از كروموزوم های ژن كه مربوط به تنظیم اشتها بود رخ داده و منجر شده بود، كلسترول های منتقل شده به بافت چربی موش ها به شدت سنتز شوند.
آنها برای تحقیقات بیشتر این ژن را در موش ها غیرفعال كردند و پی بردند در موش هایی كه ژن انتقال دهنده كلسترول قبلاً دچار نقص بود و حالا این ژن از كار افتاده بوده كمتر تمایل به غذا خوردن دیده می شد و مصرف انرژی بدن آنها افزایش یافته بود.
همچنین این موش ها با وجود داشتن رژیم غذایی چرب تنها نصف حالت عادی اضافه وزن پیدا كردند.
بر اساس این گزارش؛ با وجود اینكه هنوز این مكانیسم بطور كامل مورد تحقیق واقع نشده اما محققان آن را روش درمانی احتمالی مؤثری برای درمان چاقی و اضافه وزن می دانند.
 محققان تأكید كردند آنها قصد ایجاد تغییرات ژنتیكی در افراد چاق ندارند بلكه قصد تولید دارویی را دارند كه تمایل به چربی را كاهش دهد و بدین ترتیب می توان از بروز مقاومت به انسولین در افراد كه از عوامل مهم بروز دیابت نوع 2 است نیز پیشگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha