یك متخصص گوش و حلق و بینی اظهار داشت: استفاده مكرر و ممتد از هدفون، خاصیت تمیز كنندگی گوش خارجی را مختل كرده و افراد زودتر دچار جرم گوش می‌شوند

دكتر محمدحسین برادران فر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این كه سر و صدای بلند از هر نوع، روی گوش تاثیر گذار است، گفت: در قاعده حلزونی شنوایی گوش، فركانس‌های بالای 4000 و 8000 و در راس حلزونی شنوایی، فركانس‌های پایین‌تر قابل شنیدن است.

وی ادامه داد: فركانس شنوایی فركانس‌های500 ، 1000 و 2000 است و فركانس 250 ،4000 و 8000 چندان در مجاورات شنوایی معمولی تاثیری ندارد. ولی فردی كه در فركانس بالا كاهش شنوایی پیدا می‌كند، معمولا صدای زیر را خوب نمی‌شنود و در محیط شلوغ، شنوایی او مناسب نبوده و در محیط آرام، خیلی قابل مشخص شدن نیست.

دكتر برادران فر در ادامه توصیه كرد: افراد نباید به صداهای بسیار بلند گوش دهند. در محیط‌هایی كه صدا بالاتر از 80 دسی بل است، مثل كارخانجات و مكانی كه موسیقی بلند است از گوشی محافظت كننده استفاده شود؛ چرا كه در غیر این صورت در طولانی مدت، عصب شنوایی ضعیف ‌شده و ضعیف شدن عصب شنوایی درمان دارویی و جراحی ندارد و فرد فقط می‌تواند از سمعك استفاده كند.

وی گفت: یكی دیگر از عواملی كه باعث كاهش شنوایی می‌شود، صدای ناشی از انفجارات است كه به علت صدای ناگهانی باعث كاهش سریع‌تر شنوایی می‌شود. همچنین علاوه بر كاهش شنوایی حسی و عصبی، مشكلات دیگری مثل وزوز گوش را در پی داشته كه در این موارد پیشگیری مهمتر از درمان است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد یادآور شد: افرادی كه از هدفون MP3 palyer استفاده می‌كنند باید موسیقی را با صدای آهسته گوش دهند، زیرا صدای بلند علاوه بر سردردی كه ایجاد می‌كند در دراز مدت باعث كاهش شنوایی حسی و عصبی می‌شود.

دكتر برادران فر در پایان ‌توصیه كرد: فركانس صدا باید كمتر از 50 دسی بل باشد و حتی‌الامكان در محیط‌های پر سر و صدا و همهمه از گوشی محافظت كننده استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha