سلامت نیوز : دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: متأسفانه وضعیت دارو رسانی به بیماران تالاسمی نه تنها بهبود نیافته بلکه در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

محمدرضا مشهدی در گفت وگو با فارس گفت: شرکت‌های دارویی به دلیل عدم دریافت بدهی‌های مالی خود از وزارت بهداشت، قادر به خرید و تولید دارو نیستند و سازمان غذا و دارو تاکنون نتوانسته مطالبات معوقه داروهای یارانه‌ای را پرداخت کند و فقط به شعار درمانی اکتفا کرده است.

وی در مورد کاهش قیمت داروهای مورد نیاز بیماران خاص گفت: اصلاح قیمت داروهای بیماران تالاسمی در زمان مدیریت قبلی صورت پذیرفته بود و تنها دارویی که انجمن تالاسمی ایران تقاضای کاهش قیمت آن را به وزارت بهداشت ارائه کرده و تاکنون پاسخی دریافت نکرده است داروی خوراکی تالاسمی است.

دبیر انجمن تالاسمی ایران گفت: داروی تزریقی دسفرال به مقدار بسیار محدودی به دست بیماران می‌رسد و داروی مشابه داخلی آن هم هر از گاهی به میزان محدود توزیع می‌شود.

مشهدی ادامه داد: داروی خوراکی بیماران تالاسمی چهار ماه است به دست بیماران نرسیده و مصرف کنندگان این دارو به سه دسته تقسیم شده‌اند. دسته اول که عمده مصرف کنندگان این دارو هستند درمان خود را رها کرده‌اند، دسته دوم از داروی تزریقی استفاده می‌کنند که این امر کمبود داروی تزریقی را تشدید کرده و دسته سوم که با داروی خوراکی تولید داخل به درمان خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: عدم پرداخت به موقع ارز توسط بانک مرکزی و عدم هماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت، نارسایی‌های دارویی کشور را دو چندان کرده بنابراین لازم است بانک مرکزی در خصوص ذخایر ارزی و نحوه تخصیص ارز به دارو اطلاع‌رسانی کند و دارو را به عنوان اولویت اول کشور مورد نظر قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha