سلامت نیوز : استاد روانپزشکی و عصب شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: کارخانه‌های دارویی عوارض ریتالین را منتشر نمی‌کنند و به علت باورهای غلط مصرف این دارو به شدت در کشور بالا رفته است.

حسن عشایری در گفت‌وگو با فارس، گفت: ریتالین به عنوان داروی اصلی درمان بیش فعالی در بسیاری از کشورها تجویز و استفاده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با انتقاد از مصرف بالای ریتالین در کشور، درمان‌های غیردارویی، به ویژه فعالیت بدنی و موسیقی را راهکار مناسبی جهت درمان دانست.

وی افزود: متأسفانه به دلایل تجاری، کارخانجات تولید کننده ریتالین درباره اثرات منفی این دارو چیزی منتشر نمی‌کنند اما این به دلیل نداشتن عوارض جانبی ریتالین به نیست.

عشایری اظهار داشت: مصرف این دارو زمانی بدتر است که مغز در حال تکامل بوده و فعالیت‌های عالی قشر مخ مثل یادگیری و حافظه کارکردی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: نه تنها ریتالین، بلکه قهوه و کافئین هم در این کارکردها اختلال ایجاد می‌کند.

وی افزود: طبیعت مغز ایجاب می‌کند که در برخی اختلالات که می‌توان درمان‌های غیردارویی داشت از تجویز بی‌رویه دارو اجتناب کنیم و به فعالیت‌های حسی - حرکتی روی بیاوریم.

* مصرف ریتالین موجب تسریع در فراموشی می‌شود

وی با انتقاد از برخی دانشجویان که برای بیدار ماندن و مطالعه از ریتالین استفاده می‌کنند گفت: یادگیری مهارت است و برای یادگیری باثبات به توجه کامل مغز نیاز است.

وی افزود: یادگیری که در نتیجه مصرف ریتالین و کافئین به وجود می‌آید سریع بوده و خیلی زود هم فراموش می‌شود.

این عصب‌شناس تصریح کرد: خواب کافی، تغذیه مناسب و کار بدنی و ذهنی می‌تواند در افزایش یادگیری مؤثر باشد.

وی با اشاره به تحقیقی که سال گذشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام گرفته گفت: سال گذشته تحقیقی با عنوان گفتمان پزشکی و بیش فعالی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران انجام گرفت که نشان از مصرف بالای ریتالین در کشور داشت.

وی افزود: متأسفانه تشخیص‌ها خیلی دقیق‌ نیست و سرانه بالای مصرف ریتالین نشان می‌دهد که پزشکان و متخصصان وقت کافی برای درمان نمی‌گذارند و سریع دست به نسخه می‌شوند.

عشایری اظهار داشت: وقتی در کلاس باز می‌شود، دانش‌آموزان به سمت بیرون کلاس هجوم می‌برند که نشان می‌دهد سیستم عصبی ساکت بوده است.

وی افزود: کار درمانی می‌تواند توجه را توانبخشی کند و نیازی به مصرف ریتالین نیست.

* موسیقی ابزار مناسب برای درمان بیش فعالی

این متخصص بهداشت روانی اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته پیش از کلاس با پخش موسیقی موجب افزایش توجه دانش‌آموزان بیش فعال که اتفاقاً مشکل نقص توجه و یادگیری دارند می‌شوند.

وی اذعان داشت: تنها در موارد نادری از ریتالین آن هم برای سالیان متوالی استفاده می‌شود. همچنین فعالیت بدنی کافی در درمان بیش فعالی مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha