سلامت نیوز : رئیس افتخاری پانزدهمین همایش آسیب‌شناسی ایران درباره توصیه برخی پزشکان برای انجام آزمایش در مراکز خاص گفت: این امر ممکن است به علت دقت و کیفیت آن آزمایشگاه باشد اما نمی‌توان این قضیه را رد کرد که شاید قراردادی بین دکتر و آزمایشگاه باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ حمید تبریزچی بنیانگذار بخش پاتولوژی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان در حاشیه پانزدهمین همایش سالانه انجمن آسیب‌شناسی ایران در جمع خبرنگاران گفت: پاتولوژی آسیب‌شناسی به دو بخش پاتولوژی بالینی و پاتولوژی تشریحی تقسیم‌بندی می‌شود که پاتولوژی بالینی از طریق خون‌شناسی، میکروب‌شناسی، انگل‌شناسی، بیوشیمی، هیمونولوژی و ژنتیک به تشخیص بیماری‌ها کمک می‌:ند.

رئیس افتخاری پانزدهمین همایش سالانه انجمن آسیب‌شناسی ایران تشریح کرد: آسیب‌شناسی تشریحی بیشتر با نسوج بدن و بافت‌ها سر و کار دارد و در نمونه‌برداری‌ها و بیوکسی‌ها از نظر پاتولوژیست‌های تشریحی استفاده می‌کنند.

تبریزچی با بیان این مطلب که پاتولوژیست‌ها در ایران هم بالینی کار می‌کنند و هم تشریحی، گفت: اهمیت آسیب‌شناسی تشخیص دقیق بیماری‌هاست چرا که تشخیص دقیق بیماری را پاتولوژیست می‌دهد.

رئیس افتخاری پانزدهمین همایش سالانه انجمن آسیب‌شناسی ایران ادامه داد: ما به اندازه کافی پاتولوژیست داریم و اگر در شهری خلاء و کمبودی وجود داشته باشد، این مسائل مدیریتی است. چرا که ممکن است این همکاران بیشتر در بخش خصوصی مشغول باشند.

تبریزچی مشکلات امروز در حیطه پزشکی را عدم دسترسی یا عدم آگاهی بیمار به مراکز خوب دانست و گفت:‌ در بعضی جاها ارائه خدمات بخش‌های دولتی در سطح پائینی است و بخش‌های خصوصی کار بالاتری را ارائه می‌دهند که بیمار توانایی پرداخت هزینه بخش خصوصی را ندارد.

رئیس افتخاری پانزدهمین همایش سالانه انجمن آسیب‌شناسی ایران با بیان این مطلب که ما نباید آزمایشگاه «بد» داشته باشیم، گفت:‌ اداره امور آزمایشگاه‌ها و معاونت درمان وزارت بهداشت باید در کار آزمایشگاه‌ها نظارت و کنترل داشته باشند و ببینند که استانداردها رعایت می‌شود یا نه و این امر باید در بخش دولتی و خصوصی اعمال شود.

تبریزچی تشخیص اشتباه پاتولوژیست‌ها را باعث تأخیر درمان بیماری دانست و گفت: اگر پاتولوژیست‌ها دچار اشتباه شوند، حتی می‌توانند باعث لطمه شدید روحی به خانواده‌اش شوند، مثلاً اگر به اشتباه عنوان شود که فرد سرطان دارد و این با اشتباه تشخیص پاتولوژیست باشد لطمه شدید روحی به بیمار، به افراد قابل جبران نیست؛ حتی تشخیص اشتباه پاتولوژیست می‌تواند به تجویز داروی غلط منجر شود که در قبال آن هم بیمار پول پرداخت کرده و هم نتیجه‌ای حاصل نشده است.

وی اظهار امیدواری کرد که با نظارت دولت در تمام آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی، استانداردسازی و یکسان‌سازی صورت گیرد و این مراکز تفاوتی با هم نداشته باشند.

تبریزچی توصیه پزشک معالج بیماران برای انجام آزمایش در آزمایشگاه‌های خاص را تا حدی دقت و کیفیت بالای آن آزمایشگاه عنوان کرد و گفت:‌ البته نمی‌توان این قضیه را رد یا تایید کرد که شاید قراردادی بین دکتر و آزمایشگاه مربوطه بسته شده باشد.

میترا مهرآزما،دبیر علمی پانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران نیز گفت: این همایش با هدف ارائه دانش روز و تبادل اطلاعات بین پاتولوژیستهای سراسر کشور برگزار می‌شود و گروه پاتولوژی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، مراکز تحقیقاتی،  سازمان انتقال خون و آزمایشگاه مرجع سلامت در این همایش همکاری دارند.

وی محورهای پانزدهمین همایش سالانه آسیب‌شناسی را در محورهایی چون تازه‌های تشخیصی در پاتولوژی زنان، پاتولوژی کلیه، پاتولوژی گوارش، تازه‌های هماتولوژی و انتقال خون، پاتولوژی قلب و عروق و همچنین کاربرد روش‌های نوین ثبت سرطان در آزمایشگاه‌های پاتولوژی عنوان کرد.

مهرآزما از مشخصات کنگره امسال را وجود 9 برنامه مدون در سخنرانی‌های صبح عنوان کرد و گفت: از دیگر نکات برجسته این همایش حضور اساتید ایرانی از دانشگاه‌های خارج از کشور است که آمده‌اند تا دِین خود را به کشور ادا کنند.

وی تعداد خلاصه مقالات دریافت شده را نسبت به سال گذشته بیشتر ارزیابی کرد و گفت: 200 مقاله به زبان انگلیسی دریافت شده که توسط 3 داور متبحر مطالعه شده‌اند. 140 مقاله پذیرفته شده است و برای اولین بار قرار است این مقالات در مجله ایرانیان ژورنال آف پاتولوژی چاپ شود.

دبیر علمی پانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران در ادامه پیشرفت و تعالی در تثبیت و درمان و تبادل اطلاعات علمی و تجربی را از اهداف نهایی پانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران ارزیابی کرد.

پانزدهمین همایش سالانه انجمن علمی آسیب‌شناسی ایران 15 تا 17 آبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha