سلامت نیوز : نماینده سازمان جهانی بهداشت گفت: خون، گرانبهاترین هدیه‌ای است که هر کس می‌تواند به دیگری بدهد. اهدای خون می‌تواند جان چند نفر را نجات دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ جیهان طویلا امروز در مراسم معرفی سازمان انتقال خون ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در امور آموزش و پژوهش سلامت خون، گفت: انتصاب به عنوان مرکز همکار WHO فرایند جامعی است با ضوابط متعدد که مرکز باید آنها را کاملاً رعایت کند، مشخص می شود و شما این راه را با موفقیت طی کرده‌اید اما کار اصلی تازه شروع شده است.

نماینده سازمان جهانی بهداشت به مراکز همکار سازمان جهانی بهداشت اشاره داشت و گفت: این مراکز ساز و کارهای ارزشمندی برای همکاری هستند که بهداشت عمومی جهانی را توسط WHO توصیه می‌کنند. آنها منابع بسیار گرانبهای سازمان بهداشت جهانی هستند که از تمام دنیا تخصص‌ها را گرد هم می‌آورند تا راه حلی برای مشکلات بهداشت عمومی بیابند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت افزود: ما در سازمان جهانی بهداشت به دنبال حمایتی هستیم که سازمان انتقال خون ایران می‌تواند در توانمندسازی در سطح منطقه و به اشتراک‌گذاشتن دانش به خصوص در زمینه‌هایی مانند دسترسی به خون سالم، فرآورده‌های خونی و انتقال آنها داشته باشد چرا که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی هرساله رو به افزایش است و بسیاری از بیماران با نیاز حیاتی به انتقال خون،  به موقع به خون سالم و فرآورده‌های خونی دسترسی ندارند.

طویلا ادامه داد: امسال WHO کشورها را فراخوانده است تا با همکاری یکدیگر در جهت دسترسی جهانی به خون سالم و فرآورده‌های خونی از طریق اهدا 100 درصد داوطلبانه عمومی و بدون پرداخت تلاش کنند چرا که هنوز در 73 کشور بیش از نیمی از خون مورد نیاز از طریق جایگزینی خانواده یا پرداخت وجه به اهداء کننده تهیه می‌شود که تلاش‌های بیشتری را در این زمینه می‌طلبد.

وی افزود: حدود یک چهارم کشورها قادر به غربالگری خون‌های اهدا شده برای یک یا بیش از یکی از بیماری‌های قابل انتقال از طریق خون مانند HIV، هپاتیت B و C و سفلیس هستند و یکی از مشکلات متداولی که برای غربالگری گزارش شده ارائه نامنظم کیت‌های آزمایش است.

وی تصریح کرد: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته در جهت ترویج اهدای خون داوطلبانه و کاملاً رایگان و با وجود تداوم تبلیغات متأسفانه تنها دو کشور ایران و امارات به این امور دست یافته‌اند و سایر کشورهای منطقه عمدتاً به اهداء از طرف اعضای خانواده یا جایگزین آن وابسته هستند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: دسترسی به خون سالم، انتقال خون و فرآورده‌های خونی هرساله جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد که این امر سبب افزایش طول عمر، بهبود کیفیت زندگی بیمارانی که از بیماری خاص رنج می‌برند و تسهیل فرآیندهای پیچیده پزشکی و جراحی می‌شود چرا که در بسیاری از کشورها تقاضا از عرضه بیشتر است و ارائه کنندگان خون با چالش تهیه خون کافی و تضمین کیفیت و سلامت آن روبه‌رو هستند.

نماینده سازمان جهانی بهداشت ادامه داد: خون، گرانبهاترین هدیه‌ای است که هرکس می‌تواند به دیگری بدهد یعنی اهداء زندگی چرا که تصمیم به اهدا خون می‌تواند جان کسی را نجات دهد یا حتی بیشتر؛ چرا که اگر خون به اجزای مختلفی مانند سلول‌های قرمز، پلاکت‌های خونی و پلاسما تجزیه شود هرکدام می‌تواند به تنهایی برای بیمارانی با شرایط خاص استفاده شود.

طویلا اظهار امیدواری کرد که سازمان انتقال خون ایران با توجه به تعهد و تجربه طولانی خود بتواند برای نجات جان و اهداء زندگی نقش مهمی در سطح منطقه و جهان ایفا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha