سلامت نیوز : عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی بر لزوم تشخیص اختلالات یادگیری در سال‌های اول و دوم ابتدای خبر داد.

حمیدرضا حسن‌آبادی در گفت‌وگو با فارس از شیوع بالای مشکلات یادگیری در بین کودکان دبستانی خبر داد و گفت: 3 نوع مشکلات یادگیری وجود دارد که به ترتیب درجه به اختلالات یادگیری، ناتوانی یادگیری و کاهش سطح تحصیلی تقسیم می‌شود.

وی افزود: اختلالات یادگیری منشاء جسمی داشته اما ناتوانی یادگیری لزوماً با مشکلات جسمانی همراه نبوده و به تبع آن به مداخلات درمانی نیز نیازی ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: تشخیص کسانی که به ناتوانی یادگیری مبتلا هستند بسیار آسان بوده و والدین و اولیاء مدرسه به راحتی می‌توانند این کودکان را شناسایی کنند.

وی تأکید کرد: نباید پیشرفت تحصیلی پائین با ناتوانی یادگیری اشتباه شود. تشخیص نادرست می‌تواند آینده این کودکان را تحت تأثیر قرار دهد.

مشاور رئیس دفتر مرکزی مشاوره و سلامت وزارت علوم اظهار داشت: والدین و اولیاء مدرسه تنها در تشخیص اولیه کمک کننده هستند و تشخیص نهایی و مداخلات درمانی باید توسط متخصصان مربوط و در درمانگاه‌های روانشناختی انجام شود.

حسن‌آبادی با اشاره به ناتوانی برخی دانش‌آموزان در یادگیری گفت: ناتوانی به معنی بی‌انگیزگی نیست. این دانش‌آموزان به دلایل مشکلات روانشناختی که دارند در یادگیری ناتوان هستند.

وی افزود: تشخیص ناتوانی یادگیری از سال‌های اول ابتدایی یعنی کلاس‌های اول و دوم صورت می‌گیرد تا معلوم شود مشکل ناتوانی یادگیری است یا پیشرفت تحصیلی پائین.

حسن‌آبادی درباره خطرات عدم تشخیص مشکلات یادگیری گفت: اگر مشکلات یادگیری کودکان تشخیص و تفکیک نشوند مشکلات این کودکان در آینده حادتر می‌شود.

وی افزود: مردودی، ترک تحصیل و سرخوردگی عواقب عدم تشخیص و تفکیک مشکلات یادگیری مبتلایان است.

حسن‌آبادی عدم برقراری تعاملات اجتماعی را دیگر مشکل این کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: این کودکان فقطدر درس مشکل ندارند و مهارت اجتماعی پائین و خودپنداره ضعیف دیگر مشکل این کودکان است.

وی افزود: برخی یادگیری‌ها مثل ریاضی، رسمی است اما در مورد برخی دیگر مثل مهارت‌های اجتماعی کتاب و معلم وجود ندارد و جزو برنامه‌های درسی پنهان محسوب می‌شود.

حسن‌آبادی گفت: دارو درمانی برای کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری که با مشکلات جسمی مواجه هستند لازم است و در موارد خیلی کم برای کودکانی که ناتوانی یادگیری دارند دارو تجویز می‌شود. چرا که ویژگی‌های روانشناختی و اجتماعی این کودکان موجب شکل‌گیری مشکلات یادگیری در آنها می‌شود.

وی افزود: در بحث سبب‌شناسی نمی‌توان از مسائل ژنتیکی چشم پوشید اما مسائل اجتماعی اهمیت بیشتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: کارکردهای حافظه و سیستم توجه که یکی از فرآیندهای عالی مغز است در این کودکان مختل شده است.

وی خاطر ساخت: مبتلایان به لحاظ ظرفیت حافظه و کارکردهای اجتماعی که در حافظه صورت می‌گیرد دچار مشکل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha