چهارشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
کد خبر: 86213
سلامت نیوز : مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی، از قرار گرفتن "سلیاک" در لیست بیماریهای خاص خبر داد و گفت: امسال حدود 3 میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص داده شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ بیژن شهبازخانی ظهر چهارشنبه در نشست خبری انجمن حمایت از بیماران سلیاکی که در بیمارستان شریعتی برگزار شد، گفت: در افراد مبتلا به سلیاک حساسیتی در سیستم ایمنی و دستگاه گوارش نسبت به پروتئین گندم و جو وجود دارد که معمولاً این امر زمینه ژنتیکی دارد و می‌تواند عوارض و تبعاتی را در تمام اندام‌های بدن به ویژه دستگاه گوارش از خود به جای بگذارد.

وی با اشاره به علایم این بیماری تصریح کرد: اسهال مزمن، دل درد، نفخ شکم و کاهش وزن از عوارض این بیماری است که در سنین مختلف می‌تواند علایم متفاوت باشد به عنوان مثال در کودکان، با کوتاهی قد و وزن نگرفتن خود را نشان می‌دهد و در افراد میانسال و مسن با اسهال مزمن، پوکی استخوان، کم‌خونی یا فقر آهن.

به گفته مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی، حتی در برخی موارد بیمارانی که کاندیدای پیوند کبد بوده‌اند بعد از تشخیص سلیاک و درمان دیگر نیازی به این پیوند نداشتند.

شهبازخانی با تأکید بر اینکه سلیاک علاوه بر تأثیر بر دستگاه گوارش ممکن است در برخی از اندامهای دیگر نیز تأثیر نامحسوس بر جای بگذارد گفت: 2 درصد از مجموع نازایی‌هایی که منبع ناشناخته دارند ناشی از سلیاک است که ممکن است سالهای سال در بیمار تشخیص داده نشود.

وی در پاسخ به دلایل بروز بیماری سلیاک و راههای پیشگیری از آن، اظهار داشت: دو عامل اصلی ژنتیک و در معرض قرار گرفتن پروتئین گندم و جو در بروز این بیماری بسیار مؤثر است ولی فرق این بیماری نقص ایمنی در مقایسه با بقیه بیماریهایی از این قبیل در این است که آنتی‌ژنهای آن شناخته شده است.

شهبازخانی بر این نکته تأکید کرد: عوارض سلیاک در هر سنی متفاوت است ولی در سنین بالا تشخیص دیر هنگام  ممکن است به سرطانهای دستگاه گوارش منجر شود و تحقیقاتی که طی دو دهه گذشته در شهرهای ساری، گنبد کاووس، کرمان و تهران انجام شده نشان می‌دهد از هر 104 نفر یک نفر به طور نهفته مبتلا به سلیاک است که به طور سرانگشتی می‌توان گفت 700 هزار نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود.

وی گفت: برای نخستین بار با رایزنی هایی که با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس انجام دادیم، موفق شدیم تا بیماران سلیاکی را در زیر مجموعه بیماریهای خاص قراردهیم و امسال حدود 3 میلیارد تومان بودجه به این امر اختصاص داده شد.

شهبازخانی ادامه داد: در قدم اول بنا داریم تا آزمایشگاهی مختص این بیماران ایجاد کنیم چرا که هر 3 ماه یکبار باید آزمایشهای مخصوصی انحام دهند که گرانقیمت است.

مدیر عامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی اظهار امیدواری کرد تا سازمان غذا و دارو با نظارت بیشتر بر کارخانه‌های تولید مواد غذایی امکان تولید مواد غذایی بدون گلوتن را برای این دسته از بیماران فراهم کند چرا که محصولات فاقد گلوتن برای همه جامعه قابل استفاده هم است.

افرادی که مبتلا به سلیاک هستند می‌توانند به  نشانی اینترنتی  www.celiak-iran.org مراجعه و اطلاعات مربوط به بیماری سلیاک و دستورات غذایی را دریافت کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha