پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 86225

بی شک مشاهده ناگهانی برجستگی های کوچک پوستی که فقط با عارضه خارش همراه است، می تواند نگران کننده باشد، اما در صورتی که مطمئن شوید برجستگی چیزی جز زگیل نیست، نباید ترس به دل راه بدهید.

محیط مرطوب؛ جولانگاه ویروس زگیل
سلامت نیوز : وقتی کودک بودم، مادربزرگم با مشاهده نگرانی‌ام از این‌که پشت دستم زگیل زده است، آن را از پایه با نخ ابریشم بست و به من اطمینان داد که این برجستگی کوچک و بی‌خطر، پس از مدتی می‌افتد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ همین طور هم شد و دیگر هیچ زگیلی روی پوستم ایجاد نشد. امروز با ظاهرشدن همان برجستگی کوچک پوستی بر صورت فرزندم، گرچه این خاطره را در ذهنم مرور می کنم، اما باز هم نگران می شوم که آیا این مشکل پوستی بسرعت و بدون عارضه رفع خواهد شد.

دکتر سیدمسعود داوودی، متخصص پوست و مو در پاسخ به پرسش ما مبنی بر این که چگونه در گذشته زگیل ها با روش های سنتی از بین می رفت و دیگر عود هم نمی کرد، می گوید: بعضی زگیل های پوستی خود به خود از بین می رود و از بین رفتن آنها حداکثر طی چند هفته یا ماه می تواند تحت تاثیر یک مکانیسم روانی یا تلقینی یا پاسخ سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عامل ویروسی زگیل باشد.

این متخصص در گفت وگو با جام جم تاکیدمی کند: این مساله به این معنا نیست که نسبت به درمان زگیل های پوستی در هر شرایطی اقدام نکنیم. از آنجا که عامل زگیل ویروسی است، بر اثر دستکاری و ایجاد خراش یا زخمی در پوست به نقاط دیگر بدن و همچنین افراد دیگری که با وی تماس نزدیک دارند، منتقل می شود و به این ترتیب زگیل ها پس از طی دوره نهفتگی که می تواند از چند ماه تا یک سال نیز طول بکشد، دوباره عود می کند. از طرفی سیستم ایمنی بدن برخی افراد نمی تواند سدی برای مهار ویروس عامل زگیل ایجاد کند و در چنین شرایطی مداخله درمانی از سوی متخصص ضروری می شود.

از این بیماری پوستی ویروسی نترسید

بی شک مشاهده ناگهانی برجستگی های کوچک پوستی که فقط با عارضه خارش همراه است، می تواند نگران کننده باشد، اما در صورتی که مطمئن شوید برجستگی چیزی جز زگیل نیست، نباید ترس به دل راه بدهید.

دکتر داوودی توضیح می دهد: زگیل تومور خوش خیمی است که در پوست یا مخاط هر قسمت از بدن و از جمله در دستگاه تناسلی زن و مرد به وجود می آید که نوع تناسلی آن بسیار خطرناک است، اما به طور کلی انواع شایع زگیل روی پوست دست، پا، ساق، انگشتان، بازو، صورت و گردن بر اثر آلودگی به ویروس «پاپیلوما» ای انسانی ایجاد می شود، چندان نگران کننده نیست.

این ویروس لایه خارجی پوست را درگیر می کند و به صورت توده ای برجسته با سطح نامنظم همراه با نقاط سیاه روی آن بروز پیدا می کند. زگیل ها معمولا به رنگ پوست، سفید، صورتی یا قهوه ای مایل به زرد دیده می شود و جز خارش عارضه آزاردهنده دیگری به همراه ندارد.

این متخصص پوست و مو با اشاره به نکته مهمی که درمان زگیل را ضروری می کند، می گوید: این ویروس از فردی به فرد دیگر از طریق دست دادن، دستگیره در آلوده، استخر، کیبورد رایانه، حوله و دمپایی انتقال پیدا می کند و در صورت خراشیدن پوست می تواند سبب ابتلا و آلوده شدن نقاط دیگر بدن و افراد دیگر شود. حتی کندن گوشه ناخن با دندان ها می تواند موجب بروز زگیل در کناره های ناخن شود.

کودکان، بیشتر در معرض ابتلا به زگیل هستند

به گفته دکتر داوودی از آنجا که زگیل در دوران کودکی و نوجوانی شایع است باید انتظار بروز این مشکل پوستی را در بسیاری از کودکان داشت، چراکه سیستم ایمنی بدن در کودکی به تکامل نرسیده است و آسیب پذیری نسبت به بیماری های ویروسی و میکروبی در این دوران بیشتر است. البته درمان زگیل در کودکان بستگی به محل ابتلا و میزان آزاردهندگی آن دارد؛ چراکه برخی انواع زگیل استعداد عودکنندگی ندارد و با ارتقای سطح سیستم ایمنی بدن، پس از گذشت چند ماه یا حداکثر یک سال از بین می رود.

این متخصص پوست اظهار می کند: ولی از آنجا که کودکان عادت به دستکاری و کندن زگیل ها دارند، احتمال آلوده شدن دیگر نواحی پوستشان با ویروس وجود دارد. گرچه ممکن است زگیل های بعدی پس از طی دوران نهفتگی یعنی چند ماه بعد بروز کند. در چنین شرایطی ضروری است از درمان های لازم بهره گرفته شود.

محیط مرطوب؛ جولانگاه ویروس زگیل

نباید فراموش کرد ویروس عامل زگیل در محیط مرطوب بسرعت منتقل می شود؛ یعنی حتی اگر پوستی سالم و بدون خراشیدگی باشد، ممکن است بر اثر تماس با ویروس بیماری مبتلا به زگیل شود.

نمونه بارزآن را هم می توان در برخی مشاغل خاص مانند قصابی که دست ها به طور مداوم مرطوب است، مشاهده کرد. زگیل قصابان به دنبال تماس با گوشت، ماهی و ماکیان و نیز تماس با گوشت آلوده به وجود می آید. همچنین بررسی ها نشان می دهد افرادی که به اگزمای مزمن مبتلا هستند، بیشتر استعداد ابتلا به این بیماری را دارند.

زگیل کاملا درمان می شود

دکتر داوودی تاکید می کند؛ فردی که برای درمان زگیل به متخصص پوست مراجعه می کند، از درمان های سنتی نتیجه نگرفته یا اعتقادی به آن ندارد. وی ادامه می دهد: من منکر اثرات درمانی برخی گیاهان دارویی در درمان زگیل نمی شوم همچنان که پایه بسیاری از داروهای موثر بر درمان زگیل هم گیاهی است، اما اولین پیشنهاد درمانی برای رفع زگیل استفاده از داروهایی است که هم ضایعه را از بین می برد و هم اثر ویروس را مهار می کند.

وی ادامه می دهد: در درمان زگیل می توان از درمان موضعی با اسیدهای گوناگون مانند اسیدسالیسیلیک و اسیدلاکتیک یا چسب های حاوی این مواد استفاده کرد. این درمان باید چند ماه ادامه یابد تا موثر باشد.

سرما درمانی که مبنای آن انجماد ضایعه ها یا فریزکردن است، همچنین گرما درمانی یا سوزاندن از روش های درمانی است که بسته به نوع زگیل،سن شخص و محل قرارگیری ضایعه پیشنهاد می شود.

لیزر می تواند روش درمانی دیگری برای رفع این مشکل پوستی باشد، اما کاربرد آن در کودکان، بویژه برای رفع زگیل در ناحیه صورت به دلیل ردی که ممکن است بر جا گذارد، توصیه نمی شود.

مراقب باشید زگیل نگیرید

متخصصان پوست رعایت نکات زیر را برای پیشگیری از ابتلا به زگیل توصیه می کنند:

ـ از تماس پوستی با هر نوع زگیل خودداری کنید و بویژه اجازه ندهید، کودکان زگیل خود را بخارانند.

ـ در صورتی که کسی روی صورت خود زگیل دارد، بهتر است برای اصلاح صورت خود از تیغ استفاده نکند.

ـ هرگز زگیل های خود را با استفاده از روش های تهاجمی مثل استفاده از تیغ یا ناخن گیر از بین نبرید، زیرا احتمال بدخیم شدن آن وجود دارد.

- در استخرهای عمومی از دمپایی شخصی استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha