متاسفانه برخوردهای عجولانه با این طرح و اجرای آن بدون آماده کردن زمینه و زیر ساخت‌ها سبب شده که این برنامه مهم به وضع کنونی برسد.

مجلس و وزارت بهداشت بازنگری کنند؛ "پزشک خانواده" 5 تا 10 سال زمان می‌خواهد

سلامت نیوز : رییس نظام پزشکی تهران بزرگ با انتقاد از برخوردهای عجولانه و بدون دید آینده‌نگرانه که پیش از این در اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اعمال شده، گفت: لازم است مجلس و وزارت بهداشت در این رابطه بازنگری داشته باشند و بر اساس واقعیت‌های موجود، این طرح را در فرصت مناسب به اجرا برسانند.

دکتر علی اصغر پیوندی، رییس دانشگاه علم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با (ایسنا)، "پزشک خانواده و نظام ارجاع" را طرحی ایده آل و یکی از راهکارهای استراتژیک برای نظام سلامت دانست و گفت: متاسفانه برخوردهای عجولانه با این طرح و اجرای آن بدون آماده کردن زمینه و زیر ساخت‌ها سبب شده که این برنامه مهم به وضع کنونی برسد.

وی افزود: این برنامه مهم به شکلی عجولانه در دو استان فارس و مازندران به اجرا گذاشته شد؛ به طوری که جامعه پزشکی توجیه نشدند، نظرخواهی کافی از آنها صورت نگرفت و اکنون نیز با گلایه‌های متعدد جامعه پزشکی در دو استان مذکور در حال اجراست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است که طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع باید در مدت زمان بین 5 تا 10 سال و با آرامش، رفع نقایص و فراهم کردن زیرساخت‌ها به تدریج اجرا شود تا به دنبال آن نقایص نظام سلامت کاهش یابد. در مجموع اجرای این برنامه نیازمند زمان است تا چالش‌های آن برطرف و پذیرش نیز در جامعه پزشکی و مردم ایجاد شود.

پیوندی افزود: برنامه پزشک خانواده طرحی نیست که بتوان آن را در شش ماه و یک سال و ... اجرا کرد. چنین امری قابل قبول نیست. توجیه کردن جامعه پزشکی و به صحنه کشاندن آنها برای اجرای طرحی خوب و ایده آل زمان می‌برد.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره الزام قانونی گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع به سراسر کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه، گفت: البته مفاد قانون برنامه پنجم توسعه باید انجام شود. اما در این باره باید گفت که بیش از دو سال از زمان اجرای قانون برنامه پنجم می‌گذرد. ندانم کاری‌ها، اقدامات عجولانه، نبود بودجه کافی، اتخاذ تصمیم‌های مقطعی و زودگذر و بدون دید آینده نگرانه، سبب شده که فرصت برای اجرای این برنامه از دست برود.

پیوندی دراین باره ادامه داد: لازم است مجلس و وزارت بهداشت در این رابطه بازنگری داشته باشند و بتوانند بر اساس واقعیت‌های موجود، این طرح را در فرصت مناسب به اجرا برسانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha