تاری دید، نزدیک بینی، خشکی چشم، کوررنگی با کمبود خون در کبد ارتباط دارد. کمبود خون کبدی می تواند به علت کم خونی یا جراحات کبدی به وجود بیاید. این مشکلات مانع از جریان خون رسانی طبیعی در کبد می شود.

علائم بیماری کبد از روی چشم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بست لایف آنلاین چشمان شما وسیله ای برای دیدن دنیای اطراف خود را هستند، اما در برخی موارد، ممکن است نگاهی اجمالی به آنچه در داخل بدنتان می گذرد را نیز ارائه دهند. مشکلات چشم‌های شما می‌تواند راهی باشد که بدنتان به شما هشدار دهد که باید کبدتان را چک کنید. متأسفانه، بسیاری از مردم نمی دانند که مشکلی در کبدشان وجود دارد. در نتیجه، بیماری های جدی تشخیص داده نمی شوند و درمان نمی شوند.

ایجاد پلاک روی پلک های شما

تجمع پلاک های مایل به زرد روی پلک ها یا زیر چشم ها گاهی می تواند طبیعی نباشد: در برخی موارد، می تواند نشان دهنده سیروز صفراوی اولیه (PBC)، یک بیماری خودایمنی کبدی باشد. یکی از علائم رایج PBC، ایجاد مجموعه ای از رسوبات کلسترول که در پوست اطراف چشم ظاهر می شود( گزانتلاسما ) است. سایر علائم PBC شامل زرد شدن چشم ها، خارش و خستگی است. اگر این وضعیت درمان نشود، می تواند منجر به سیروز (اسکار کبد)، خونریزی گوارشی و نارسایی کبد شود .

گزانتلاسما به دلیل افزایش لیپیدها (چربی ها) ایجاد می شود، نشانه ای از بیماری کبد چرب که می تواند منجر به سیروز و سرطان کبد شود . خود پلاک ها بی‌ضرر هستند، اما می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌های قلبی عروقی یا خودایمنی باشند و به همین دلیل است که در صورت مشاهده این علامت باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. اقدامات پیشگیرانه ای که می توانید در برابر سیروز و ایجاد گزانتلاسما انجام دهید شامل حفظ تناسب اندام، اجتناب از دخانیات و کاهش یا حذف مصرف الکل است.

خشکی چشم

خشکی و خارش چشم بسیار ناراحت کننده است . گاهی خشکی چشم (DED) می تواند به دلیل سارکوئیدوز باشد. سارکوئیدوز با بزرگ شدن کبد مشخص می شود و به طور بالقوه می تواند منجر به سیروز شود. علاوه بر این، سارکوئیدوز ممکن است باعث خشکی، خارش چشم، اختلال در بینایی، تورم غدد اشکی و در موارد نادر کوری شود.

دکتر هاروی آلن جونیور متخصص گوارش می گوید: خشکی چشم با بیماری های کبدی، مانند عفونت مزمن هپاتیت C و سیروز مرتبط است . زمانی که قطره های چشمی ناراحتی خشکی چشم را تسکین نمی دهد و در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند، باید به پزشک مراجعه کنید.

حلقه های تیره اطراف عنبیه شما

حلقه‌های قهوه‌ای تیره اطراف مردمک حلقه‌های (KF) هستند و می‌توانند نشانه‌ای از اختلالات کبدی از جمله سیروز، عفونت هپاتیت ویروسی، هموکروماتوز و بیماری ویلسون (یک بیماری نادر که باعث تجمع مس در کبد می‌شود) باشند.سطوح بیش از حد مس چیزی است که باعث می شود حلقه های KF در اطراف عنبیه چشم شما ایجاد شود، اما این نشانه می تواند با سیروز و کلستاز (بیماری کبدی که به دلیل کاهش یافتن جریان صفرا به کبد یا انسداد آن ایجاد می شود) نیز رخ دهد . درمان برای کاهش رسوبات مس با تجویز پزشک و کاهش ظاهر آنها انجام می شود.

با پرهیز یا حذف الکل و خوردن یک رژیم غذایی کم مس می توان حلقه های KF را کاهش می دهد. بنابراین اگر متوجه دایره های قهوه ای تیره در اطراف عنبیه خود شدید، فوراً به پزشک مراجعه کنید، زیرا احتمالاً نشانه ای از یک بیماری زمینه ای کبدی هستند.

زرد شدن سفیدی چشم شما

اگر سفیدی چشم شما رنگ زرد به خود گرفته است، ممکن است زردی داشته باشید. زردی از سطوح بالای بیلی روبین (رنگدانه صفراوی متمایل به زرد متمایل به نارنجی که از کبد ترشح می شود) ایجاد می شود که در اثر انسداد مجاری صفراوی کبد ایجاد می شود. زردی نیاز به توجه فوری توسط یک متخصص دارد و می تواند نشانه اولیه بیماری شدید کبد، کیسه صفرا یا پانکراس باشد. اقدامات پیشگیرانه در برابر زردی شامل عدم مصرف زیاد الکل، حفظ وزن سالم و مدیریت سطح کلسترول است.

اگر علائم جدیدی از جمله کاهش وزن، حالت تهوع، از دست دادن اشتها و درد شکم به همراه چشمان و پوست زرد نشان دادید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش خون و سونوگرافی کبد را برای بررسی علائم سرطان یا مشکلات اساسی کبد انجام دهید.

ورزش چشم

متخصصان می گویند ورزش روزانه چشم نه تنها برای سلامت مفید است بلکه استرس را کاهش می دهد. ورزش چشم کمک می کند تا خون کافی به چشم ها برسد و سموم دفع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha