سلامت نیوز : مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی گفت: داروهای فاقد گلوتن برای بیماران سلیاکی در کشور وجود ندارد، کارخانه‌های داروسازی به دلیل اینکه تغییر دادن خط تولید برای آنها هزینه بر است این داروها را تولید نمی‌کنند که وزارت بهداشت باید اقدامی در این زمینه انجام دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر بیژن شهبازخانی مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران سلیاکی در جمع خبرنگاران گفت: سلیاک یک بیماری گوارشی مزمن است که در افراد حساس به گلوتن بروز می کند. در واقع گلوتن پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم، جو، جوی سیاه و چاودار یافت می شود و با تاثیر بر پرزهای روده باعث کاهش جذب غذا و در نتیجه بروز علامت های مختلفی مانند اسهال، دردشکم، اختلال رشد، کم خونی و غیره می شود.

وی افزود: تنها درمان بیماری سلیاک رژیم غذایی فاقد گلوتن برای تمام عمر است مبتلایان به سلیاک لازم است که بدانند با رعایت برنامه غذایی مناسب و حذف کامل غلات غیرمجاز ذکر شده از رژیم غذایی خود به طور کامل بهبود می یابند. از این رو باید تا پایان عمر از مصرف غلات حاوی گلوتن پرهیز کرده و همیشه برنامه غذایی مناسب خویش را رعایت نمایند.

شهبازخانی تصریح کرد: یکی از عللی که باعث شده این بیماری به خوبی شناخته نشود تک علامتی بودن این بیماری است، مثلا بیمار با کم خونی و یا پوکی استخوان و درگیری کبدی مراجعه می کنند گاهی یک فرد به دلیل درگیری کبدی تا مرز پیوند کبد نیز می‌رود و بعد متوجه می شوند که فرد مبتلا به بیماری سلیاک است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه 2 درصد موارد نازایی ها با علت ناشناخته در اثر بیماری سلیاک است، اظهار کرد: زمینه ژنتیکی و در معرض آنتی ژن این بیماری قرار گرفتن علل بروز این بیماری است، سلیاک تنها بیماری سیستماتیک است که آنتی ژن مسبب آن شناخته شده است که پروتئین گندم و جو است.

وی ادامه داد: تحقیقاتی که در دو دهه گذشته در ساری، گنبد کاووس و کرمان انجام شده است نشان داده که میزان شیوع آن از هر 104 نفر یک نفر به فرم نهفته آن مبتلا است. بیماری سلیاک یک کوه یخی است که 10 تا 15 درصد بیماران پتانسیل بیمار شدن را دارند.

شهباز خانی با بیان اینکه داروهای فاقد گلوتن برای بیماران سلیاکی در کشور وجود ندارد، افزود: کارخانه‌های داروسازی به دلیل اینکه تغییر دادن خط تولید برای آنها هزینه بر است این داروها را تولید نمی کنند که وزارت بهداشت باید اقدامی در این زمینه انجام دهد.

نظارتی بر مواد غذایی بیماران سلیاکی وجود ندارد

شهبازخانی در ادامه با بیان اینکه نظارتی بر مواد غذایی بیماران سلیاکی وجود ندارد، اظهار کرد: برخی محصولات غذایی که با عنوان غذاهای فاقد گلوتن به فروش می رسد نظارتی بر آنها وجود ندارد و اکثر آنها دارای مقداری گلوتن هستند. این به دلیل نبودن کنترل کیفی بر محصولات غذایی بیماران سلیاکی است که سازمان غذا و دارو باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد.

وی عنوان کرد: مهمترین عامل در بیماران سلیاکی داشتن رژیم غذایی فاقد گلوتن است، محصولات غذایی این بیماران بسیار گران بوده و این بیماران به دلیل هزینه بر بودن قید رژیم غذایی را می زنند. در بودجه امسال برای اولین بار بیماران سلیاکی زیر مجموعه بیماری‌های خاص قرار گرفت و بودجه 3 میلیاردی به آن تعلق گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha