جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 86266

خوابیدن یكی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ما انسان‌هاست و جالب اینجاست كه با یكی دیگر از بخش‌ها ارتباط مستقیمی دارد. می‌پرسید كدام بخش؟ خوردن. ارتباط این دو بخش كه واضح است...

سلامت نیوز: خوابیدن یكی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی ما انسان‌هاست و جالب اینجاست كه با یكی دیگر از بخش‌ها ارتباط مستقیمی دارد. می‌پرسید كدام بخش؟ خوردن. ارتباط این دو بخش كه واضح است...

 در مطلب زیر فهرستی از بهترین و بدترین خوراكی‌هایی كه قبل از خوابیدن می‌توانید انتخاب كنید تا خوابی بهتر داشته باشید آورده‌ایم. مطمئنا هیچ كسی از بی‌خوابی و بدخوابی خوشش نمی‌آید. پس خوب‌ها و بدهای مطلب زیر را مطالعه كنید تا خواب راحتی برای خودتان رقم بزنید.

خوب/ گیلاس


این میوه خوشرنگ سرشار از ملانتونین است. یكی از محققان تغذیه در دانشگاه نیویورك اعلام كرد ملانتونین، درواقع ساعت داخلی بدن را تنظیم می‌كند. اگر یك لیوان آب گیلاس را حداقل یك ساعت قبل از خوابیدنتان بنوشید مطمئن باشید افزایش كیفیت خوابیدنتان را خودتان هم توجه می‌شوید. اگر نوشیدنی میل ندارید برای خودتان یك تارت گیلاس درست و با یك لیوان شیر میل كنید. خواب خوبی داشته باشید.


خوب/ شیر


مطمئنا در خاطره بچگی‌ همه ما، مصرف یك لیوان شیر گرم قبل از رفتن به رختخواب ثبت شده است. این فقط یك داستان قدیمی نیست و آن خواب راحت هم فقط به دلیل کودکی نبوده است. شیر دارای آمینواسید و تریپتوفان است كه پیش‌ساز سروتونین در مغز هستند. پس این آشنای كودكی را فراموش نكنید تا خواب رویایی را تجربه كنید.


خوب/ برنج


مطمئنا مصرف برنج در وعده شام اغلب از سوی متخصصان توصیه نمی‌شود اما اگر آن را 4 ساعت پیش از خواب به مقدار كافی بخورید به دلیل اندیس گلایسمی بالا یا همان شاخص قندخون هضم آرامی را برایتان به ارمغان می‌آورد و گلوكز به‌تدریج وارد جریان خونتان می‌شود. شاخص قندخون ارتباط مستقیمی با تریپتوفان و البته خواب راحت دارد.


بد/قهوه


قهوه دارای مقادیر زیادی كافئین است و به‌صورت مستقیم روی اعصاب مركزی تاثیر می‌گذارد. البته افراد نسبت به كافئین واكنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند كه این مساله هم به میزان مصرف آنها مربوط می‌شود اما در حالت كلی كافئین باعث بدخوابی و بی‌خوابی می‌شود.


خوب/ غلات


كربوهیدرات‌ها به صورت كلی برای خوابیدن خوب هستند و گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. می‌توانید این غلات را با شیر مخلوط كنید و بخورید تا كیفیت خوابتان را ارتقا بخشید.


بد/ شكلات تلخ


شكلات نه‌تنها با خود كالری زیادی حمل می‌كند بلكه حاوی كافئین هم هست كه باعث بی‌خوابی می‌شود خصوصا از نوع تلخش. شكلات همچنین حاوی ماده‌ای به نام تئوبرولین است كه باعث افزایش ضربان قلب و همین‌طور بی‌خوابی می‌شود.


خوب/موز


منیزیم و پتاسیم داخل موز باعث می‌شود خواب خوبی داشته باشید. درواقع متخصصان تغذیه معتقدند با مصرف این میوه شما به اصطلاح دو سر برنده هستید، هم كیفیت غذایی‌تان را ارتقا داده‌اید و هم خواب خوبی برای خودتان ساخته‌اید.


بد/ ادویه كاری


ادویه‌ها محرك‌هایی برای بیداری‌اند، خصوصا این نوع هنری‌اش. محققان در تحقیقی در دانشگاه استرالیا متوجه شدند آقایانی كه در وعده شامشان از سس تاباسكو و خردل استفاده می‌كنند خواب ناراحتی دارند. پس شب‌ها دور ادویه‌ها را خط بكشید.


خوب/ چای سنبل‌الطیب


مشخص شده ریشه گیاه سنبل‌الطیب تاثیر بسزایی در كیفیت خواب افراد دارد. حالت راحتی كه بعد از خوردن این چای به شما دست می‌دهد، برای یك خواب خوب آماده‌تان می‌كند.


بد/ مرغ


گروه پروتئین‌ها و مرغ‌ها گزینه مناسبی برای شب شما نیستند. هضم آنها بسیار كند است درنتیجه مغزتان به جای اینكه روی یك خواب متمركز شود روی هضم غذا وقت می‌گذارد.


بد/ برگرها


چربی‌ها روند اسیدسازی در معده را تشدید می‌كنند. به علاوه غذاهای چرب می‌توانند باعث شل شدن مری شوند و این مساله هم باعث انتقال اسید به سایر نقاط بدن می‌شود. در تمام توصیه‌های تغذیه‌ای مصرف فست‌فودها به دلیل نمك و چربی زیادشان توصیه نمی‌شود اما ما اینجا به شما می‌گوییم به غیر از این عوامل خواب بدی را هم با خوردن این برگرها تجربه خواهید كرد.
منبع:‌هفته نامه زندگی مثبت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha