جمعه ۱۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 86268
سلامت نیوز: فوق تخصص غدد و متابلویسم کودکان گفت: روزی ۳ لیوان شیر و ماست کم‌چرب به همراه ۳ واحد میوه اعم از هلو، گلابی، سیب و پرتقال به فواصل برای کودک دیابتی مجاز است.

آریا ستوده در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: کالری در کودکان دیابتی باید به میزان کودکان معمولی محاسبه شود اما بجای 3 وعده غذا باید کالری را به 6 وعده تقسیم کرد یعنی 3 وعده غذای اصلی و 3 میان وعده.

فوق تخصص غدد و متابلویسم کودکان گفت: وعده‌های آخر شب اهمیت زیادی دارد چرا که اگر خورده نشود ممکن است کودک در نیمه شب دچار افت قند خون شود و چون خواب است متوجه آن نشود و خطر قند پایین کودک را تهدید می‌کند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: صبحانه نیز از وعده‌های مهم محسوب می‌شود و بهتر است کودکان دیابتی از خوردن مواد چرب و شیرین مانند عسل، مربا، خامه و کره بپرهیزند ولی توصیه می‌شود از پنیر کم‌چرب استفاده کنند و نان نیز سبوس‌دار باشد.

فوق تخصص غدد و متابلویسم کودکان ادامه داد: برای شیرین کردن چای نیز باید از مواد شیرین کننده غیرقندی موجود در بازار استفاده کرد چرا که قندهای ساده چون قند و شکر را حذف می‌کنیم و حتی این دسته از کودکان نباید از موادی که قند و شکر در آن به کار رفته است استفاده کنند مثل آبمیوه‌های صنعتی و نوشابه‌های گازدار.

ستوده در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر تبلیغ مواد خوراکی بدون قند و نوشابه‌های بدون قند گفت: اگر کودک دیابتی این مواد را مصرف کند باید بعد از دو ساعت حتماً قند خونش چک شود چرا که دیده شده بسیاری از این موارد تقلبی هستند و کودک با خوردن نوشابه بدون قند، قندش افزایش یافته و حتی به 400 نیز رسیده است.

فوق تخصص غدد و متابلویسم کودکان در مورد غذای مصرفی روزانه خانواده‌ها گفت: غذای رایج در خانواده‌های ایرانی غذاهای مدیترانه‌ای است که برای دیابتی‌ها مناسب است چرا که از میوه، سالاد و سبزی‌جات استفاده می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: غذای اصلی خانواده‌های ایرانی برنج است و ما کودکان دیابتی را از خوردن برنج منع نمی‌کنیم اما توصیه می‌کنیم برنج مخلوط باشد یعنی عدس‌پلو، سبزی‌پلو، لوبیا پلو و امثال آن باشد تا فیبر موجود در آن زیاد شود و قند کودک بعد از غذا سریع بالا نرود.

ستوده ادامه داد: وقتی یک کودک دیابتی غذا می‌خورد ترشح انسولین کم است و قند بعد از غذا خوردن بالا می‌رود اما اگر غذا حاوی فیبر باشد قند آهسته‌تر بالا می‌رود و با افزایش ناگهانی قند مواجه نمی‌شویم.

فوق تخصص غدد و متابلویسم کودکان به مصرف گوشت اشاره داشت و گفت: این کودکان باید از گوشت بدون چربی استفاده کنند و توصیه می‌شود هفته‌ای 2 مرتبه ماهی در برنامه غذایی گنجانده شود چرا که دارای چربی‌های مفید است.

ستوده در مورد روغن‌ها و چربی‌ها اظهارداشت: باید احتیاط بیشتری در این زمینه به کار برد چرا که این افراد بخاطر دیابت در معرض بالا بودن چربی خون نیز هستند و بهتر است از مواد سرخ شده کمتر استفاده کنند و از مصرف فست‌فود نیز بپرهیزند.

فوق تخصص غدد و متابلویسم کودکان تصریح کرد: کودک دیابتی مجاز است جمعاً روزی 3 لیوان شیر و ماست کم‌چرب استفاده کند البته کمتر بودن لبنیات بعد از 3 سالگی توصیه می‌شود و قبل از این سن می‌شود از لبنیات پرچرب استفاده کرد.

ستوده تعداد میوه‌های مجاز را 3 واحد میوه در طول روز عنوان کرد و افزود: هلو، گلابی، سیب، پرتقال، نارنگی و لیمو شیرین از جمله میوه‌هایی است که منعی ندارد اما باید در طول روز به فواصل و به مقدار 3 واحد مصرف شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: هندوانه، انگور، موز رسیده، خربزه و انبه سریع قند را بالا می‌برد وتوصیه می‌شود که کودکان دیابتی از مصرف آنها امساک کنند.

ستوده توصیه کرد: کودکان دیابتی در کنار غذای خود از سبزیجات پخته و سالاد بدون سس مایونز استفاده کنند چرا که به دلیل فیبر برای آنها مفید خواهد بود.

فوق تخصص غدد و متابلویسم کودکان به افزایش قند در اثر خوردن چیپس و پفک و چربِ‌های مضر در آنها اشاره داشت و گفت: بهتر است کودکان دیابتی چیپس و پفک مصرف نکنند اما در صورتی که کودک اصرار برای خوردن آنها داشت باید مصرف چیپس و پفک در یک وعده 10 عدد بیشتر نشود چرا که این مواد به یکباره قند را بالا می‌برند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران به جدی گرفتن میان وعده صبح در کودکان مدرسه‌ای اشاره داشت و گفت: والدین توجه داشته باشند که حتماً به اولیای مدرسه و مخصوصاً معلم ورزش دیابت کودک گفته شود.

فوق تخصص غدد و متابلویسم کودکان تصریح کرد: در زمان ورزش بهتر است قند کودک چک شود و روزهای ورزش به اطلاع پزشک مربوطه برسد تا بر حسب نیاز، مقدار انسولین کم شود تا کودک دچار افت قند در زمان ورزش یا بعد از آن نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha