عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص کمبود ذخایر خون موجود در پایگاه های انتقال خون شهر تهران اعلام کرد که ذخایر خون پایتخت رو به افزایش بوده و از شرایط بحرانی خارج شده است.

سلامت نیوز:عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درخصوص کمبود ذخایر خون موجود در پایگاه های انتقال خون شهر تهران اعلام کرد که ذخایر خون پایتخت رو به افزایش بوده و از شرایط بحرانی خارج شده است.

حسن تامینی لیچایی در گفت و گو با پانا، درخصوص کمبود خون در پایگاه های انتقال خون اظهار داشت: در روزهایی که گذشت با مشکل خون در پایگاه های انتقال خون شهر تهران روبرو شدیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده طی این چند روز گذشته از برخی پایگاه های انتقال خون که دچار مشکل بودند، بازدید کردم و در جریان مشکلات موجود در این پایگاه ها از نزدیک قرار گرفتم.

دلایل کمبود ذخایر خون در پایگاه های انتقال خون تهران

وی درباره دلیل کمبود خون در پایگاه های انتقال خون نیز گفت: البته باید گفت که کمبود خون همواره در همه سال ها در این روزها طبیعی است چرا که مردم با توجه به اینکه اقدامات خیرانه را در ایام سوگواری محرم انجام می دهند و با توجه به علاقه ای که به ایام محرم دارند دوست دارند که حتما در ایام محرم خون بدهند. بنابراین در طول روزهای قبل از آغاز محرم خون دهی تقریبا متوقف می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به پیگیری که شخصا از وضعیت انتقال خون داشتم، مشاهده کردیم که درصدی میزان خون موجود در پایگاه های شهر تهران بالا رفته است در حالی که طی روزهای گذشته ذخایر خون در تهران به شدت کاهش داشت. پیش از این انتقال خون همیشه به اندازه دو ماه تا پنج ماه ذخایر خون داشت اما این روزها اصلا ذخیره نداشتیم به طوری که ذخیره خون شهر تهران تنها برای 4 روز کافی بود.

وی خاطرنشان کرد: در تماسی که با رئیس سازمان انتقال خونه داشتیم متوجه شدیم که ذخیره خون در شهر تهران افزایش داشته و از شرایط بحرانی خارج شده است.

بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون ایران نیز در اوایل هفته گذشته با تاکید بر این که در برخی از استان‌های بزرگ کشور با کمبود ذخایر خونی روبرو هستیم، اعلام کرد که هم اکنون در پنج استان تهران، البرز، فارس، خراسان رضوی و گیلان با کمبود ذخایر خون مواجه هستیم و مردم اهدای خون را به ایام محرم موکول نکنند.

هم اکنون 170 بیمارستان در تهران در خدمات رسانی فعال هستند، از مجموع خون‌های اهدایی در شش ماهه اول امسال (حدود یک میلیون و 95 هزار واحد خون)، گروه خونی AB منفی کمتر از یک درصد بوده است.

طبق اعلام سازمان انتقال خون، در کشور نیاز به همه گروه‌های خونی منفی بویژه ABمنفی به خاطر نایاب بودنش بیشتر است. به طوری که گروه‌های خونی Aمثبت را 27 درصد ، Aمنفی سه درصد ،Bمثبت 22 درصد ،B منفی 5/2درصد ، ABمثبت هفت درصد، Oمثبت 5/33درصد و Oمنفی چهار درصد از مجموع خون‌های اهدایی طی این مدت بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha