چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8627

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: آموزش درمان بیماریهای سرپایی یكی از نقاط ضعف علوم پزشكی كشور است كه احتیاج به سرمایه گذاری بیشتر دارد.

دكتر باقری لنكرانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار داشت: آموزش طب سرپایی، گران‌تر از آموزش طب بستری است و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر دارد.

وی افزود:‌ در تربیت نیروی انسانی آموزش دهنده طب سرپایی نیز احتیاج به سرمایه گذاری داریم، چرا كه بسیاری از افراد خودشان این آموزش را نداشته‌اند.

وی همچنین گفت: مطالعات انجام شده در دنیا، نشان داده است كه روند تخصص و فوق تخصص گرایی باعث ضعیف شدن اطلاعات فارغ‌التحصیلان پزشكی عمومی شده است، به گونه‌ای كه آنها نتوانسته‌اند نسبت به بیماردید همه جانبه داشه باشند و خدمات غیرمرتبط به آنها ارایه شده است.

دكتر لنكرانی افزود: نتایج مطالعاتی كه در كشور ما انجام شده بیانگر این موضوع است كه در مراكز درمانی كه دانشجویان مستقیما با اساتید در تماس هستند و حضور آنها در محیط‌های آموزشی تخصصی و فوق تخصصی كمرنگ‌تر است، سطح توانمندی فارغ التحصیلانش در برخورد با بیماریهای شایع به مراتب قوی تر و بیشتر است. ضمن اینكه در هر كشوری مانند كشور ما لازم است كه مراكز عالی برای ارایه خدمات فوق تخصصی و تخصصی وجود داشته باشند كه ما این مراكز را تحت عنوان قطب‌های كشور تعریف كرده‌ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینكه فضای بیمارستانهای آموزشی با بیمارستانهای غیر آموزشی متفاوت است، از پیگیری برنامه‌هایی برای ایجاد فضای مناسب در بیمارستانهای آموزشی در وزارت بهداشت خبر داد.

وی در ادامه تاكید كرد: در بحث بیمارستانهای آموزشی كشور كارهای جدی در وزارت بهداشت از دوره قبلی تا كنون انجام شده و هنوز جای كار زیادی در این خصوص وجود دارد.

دكتر لنكرانی با اشاره به اعلام شرایط پذیرش دانشجوی پزشكی از لیسانس از سوی دانشگاه علوم پزشكی تهران به وزارت بهداشت اظهار داشت: به زودی نظر خود را در این خصوص اعلام می‌كنیم و پذیرش دانشجو در بهمن ماه انجام می‌شود و به تعویق نخواهد افتاد.

وی در خصوص كمبود جسد آموزشی برای تشریح در برخی دانشكده‌های پزشكی، اظهار امیدواری كرد با پیگیریها و مذاكراتی كه با مسئولان مرتبط انجام شده این مشكل هر چه سریعتر حل شود.

دكتر لنكرانی در خصوص مقالات و پژوهشهای اندیكس شده در ISI و میزان ارتباط آنها با نیازهای سلامت جامعه به ایسنا گفت: ISI یك نوع ویترین است كه امكان جستجو و پیداكردن مقالات را برای سایرین فراهم می‌كند. برای اینكه یك ژورنال و مقاله علمی وارد ISI شود باید ضوابط مربوط به آن را داشته باشد كه شاید برخی از این ضوابط و مطالب با نیازهای ما تطبیق نداشته باشند.

وی افزود: اندیكس شدن مقالات در این نمایه برای ما اهمیت دارد اما همه اهداف ما این نیست و اگر بخواهیم تمام تلاش‌های پژوهشی خود را فقط معطوف به بالا بردن شمارگان مقالات در ISI كنیم، تلاش صحیح و هدفمندی نداشته‌ایم.

دكتر لنكرانی در پایان اظهار داشت: كار خوبی كه در چند سال اخیر انجام شده است، افزایش اندیكس تعداد مجلات بومی ما در ISI است كه این به ما امكان می‌دهد كه علم بومی خود را راحت تر و طبق ضوابط خودمان نمایش بدهیم و در اختیار دیگران قرار دهیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha