شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 86302

با شروع فصل درس و مدرسه باید توجه بیشتری به تغذیه دانش‌ آموزان داشته باشید و موادغذایی باید متناسب با مزاج آنها باشد.

نسخه ای برای با هوش شدن کودکان
سلامت نیوز : اگر شما هم در جمع خانواده‌تان دانش‌آموزی دارید كه این روزها بخشی از ساعات روز را در مدرسه می‌گذراند و بیشتر وقتش را به درس‌خواندن اختصاص می‌دهد این مطلب را از دست ندهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ به اعتقاد درمانگران طب سنتی خانواده‌ها با شروع فصل درس و مدرسه باید توجه بیشتری به تغذیه دانش‌آموزان داشته باشند و چه بهتر كه انتخاب خوراكی‌ها و موادغذایی را باتوجه به مزاج و عادت‌های غذایی آنها در خانواده درنظر بگیرند و علاوه بر 3 وعده غذایی برای آنها 2 میان وعده از خوراكی‌ها و مواد طبیعی مغذی درنظر بگیرند تا بتوانند مواد لازم و مفید برای تمركز و درس‌ خواندن دانش‌آموزان را فراهم كنند.

برای صبحانه

بالنگ را فراموش نكنید

از دیدگاه درمانگران طب سنتی صبحانه از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است كه می‌توان توان و قابلیت دانش‌آموز را برای یادگیری مباحث درسی افزایش دهد. به گفته این درمانگران گنجاندن برخی خوراكی‌های طبیعی در كنار عسل، تخم‌مرغ، شیر و پنیر تازه می‌تواند توانمندی مغز و كارایی آن را در دوران مدرسه افزایش دهد. مربای بالنگ كه از گوشت میوه بالنگ یا اترج تهیه می‌شود یكی از بهترین خوراكی‌های طبیعی است كه می‌تواند توانایی مغز دانش‌آموزان را افزایش دهد. مصرف مربای بالنگ علاوه بر افزایش كارایی مغز می‌تواند بدن دانش‌آموزان را كه گهگاه بدون نظارت والدین سراغ خوراكی‌های ناسالم می‌روند و دستگاه گوارش آنها را در برابر میكروب‌های گوارشی و مسمومیت‌های احتمالی تقویت كند. ضمن آنكه مربای بالنگ بهترین و مفیدترین خوراكی طبیعی برای از بین بردن علائم گلودرد و سرماخوردگی در فصل پاییز است كه احتمال ابتلا به سرماخوردگی در میان دانش‌آموزان بیشتر از دیگر روزهای سال است.

اگر راهكاری برای دانش‌آموز بدغذا می‌خواهید

چاشت درمانی

اگر شما هم در خانه فرزندی دارید كه با بی‌میلی و بی‌اشتهایی سراغ خوراكی‌ها می‌رود و از خوردن غذا و وعده‌های غذایی طفره می‌رود، می‌توانید با كمك تدابیر درمانگران طب سنتی این مشكل را پشت‌سر بگذارید. برای این منظور باید به توصیه قدیمی‌ها كه اهمیت زیادی برای میان‌وعده‌های غذایی قائل بودند و از آن با نام «چاشت» یاد می‌كردند، بیشتر توجه كنیم. دانش‌آموزی كه در فاصله وعده‌های غذایی چاشت می‌خورد صفرای كافی در بدنش تولید می‌شود. این صفرا وارد روده‌ها و سیستم گوارشی او می‌شود و به این ترتیب دیواره روده‌ها شست‌وشو داده می‌شود و سنگینی غذاها و خوراكی‌هایی كه دانش‌آموز در وعده‌های غذایی قبلی مصرف كرده، كمتر می‌شود. به این ترتیب بدن او آمادگی بیشتری برای خوردن وعده غذای اصلی پیدا می‌كند. میوه‌های تازه، نان، پنیر، یکی دو عدد مغز گردو و خشکبار مانند نخودچی، کشمش، برنجک، گندم، عدس برشته، توت خشک و برگه انواع میوه‌ها كه به‌صورت طبیعی تهیه شده بهترین چاشت از دیدگاه درمانگران طب سنتی برای درمان بدغذایی دانش‌آموزان در ایام مدرسه است.

میزان تمركز و یادگیری‌اش را بیشتر كنید

بخور این گیاه چاره مناسبی است

بسیاری از والدین با شروع ماه مهر به‌دنبال راهی برای افزایش تمركز و هوشیاری فرزندا‌ن‌شان هنگام درس خواندن هستند. آنها هر روشی را تجربه می‌كنند تا بتوانند تمركز فرزندان‌شان را هنگام مرور درس‌ها اندكی افزایش دهند. در این زمینه درمانگران طب سنتی راهكاری بسیار موثر دارند كه نه تنها به افزایش تمركز و بهبود عملكرد مغز و تحریك حافظه كمك می‌كند بلكه دستگاه تنفسی به‌ویژه ریه‌ها را هم پاكسازی و آماده مقابله با برخی ویروس‌ها مثل ویروس سرماخوردگی می‌كند و این روش استنشاق بخور برگ‌های گیاه اكالیپتوس است كه می‌تواند به بهبود عملكرد و اكسیژن رسانی به سلول‌های مغزی كمك كند و در عین حال تمركز فرد را بالا ببرد و توان یادگیری را در او چند برابر كند. برای این منظور كافی است شرایطی را فراهم كنید تا دانش‌آموزان به مدت 20 دقیقه بخور اكالیپتوس استنشاق كند.

از درس خواندن زود خسته می‌شود؟

چای انرژی‌زا  دم كنید

حتما تا به حال با بچه‌هایی كه خیلی زود از درس خواندن خسته می‌شوند روبه‌رو شده‌اید. این گروه از دانش‌آموزان فرقی نمی‌كند در كدام مقطع تحصیلی باشند،  ویژگی مشترك همه آنها این است كه از درس خواندن خیلی زود خسته می‌شوند و شب امتحان با شب‌های دیگر برای‌شان هیچ فرقی ندارد. اگر چنین فردی را در میان اعضای خانواده دارید به شما توصیه می‌كنیم نوشیدن چای‌های گیاهی مانند دمنوش بهارنارنج، اسطوخودوس، سنبل‌الطیب و بادرنجبویه را به برنامه روزانه خود بگنجانید. نوشیدن این چای‌های گیاهی موجب تقویت حافظه می‌شود و توانایی مغز را برای یادگیری و ذخیره اطلاعات بیشتر می‌كند، به‌گونه‌ای كه فرد در مدت زمان كوتاه‌تری می‌تواند داده‌های بیشتری را در ذهن خود ثبت كند. برای تهیه این دمنوش‌ها كافی است یك قاشق غذاخوری از برگ‌های خشك شده هر یك از این گیاهان را در یك لیوان آب جوش بریزید و سر آن را ببندید و اجازه دهید كه در مدت 8 تا 10 دقیقه دم بیاید.

استرس امتحان نگرانش می‌كند؟

این چای را به برنامه‌ روزانه‌اش اضافه كنید

استرس و اضطراب شب امتحان از آن دست حال و هوایی است كه تمركز را برای مطالعه و خواندن درس‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌دهد اما گروهی از دانش‌آموزان هستند كه حتی در پرسش و پاسخ‌های معمولی سر كلاس نیز دچار دلشوره و استرس می‌شوند و این دلشوره مانع از تمركز و پاسخگویی صحیح آنها به پرسش‌ها می‌شود. برای غلبه بر این اضطراب نسخه‌ای گیاهی وجود دارد و آن نوشیدن 2 تا 3 فنجان دمنوش چای سبز در شب‌های امتحان است. چای سبز به این دلیل كه سرشار از فنول‌ها و آنتی‌اكسیدان‌ است موجب برقراری آرامش روانی می‌شود و در عین حال می‌تواند حافظه فرد را تقویت كند. شاید بهتر باشد همزمان با شروع امتحانات یا در روز پرسش و پاسخ كلاسی نوشیدن 2 فنجان چای سبز را به برنامه غذایی روزانه‌شان اضافه كنید.

برای پیشگیری از سنگینی و بی‌حوصلگی

به چگونگی هضم غذا توجه كنید

اگرچه بررسی روند هضم غذا در بچه‌ها با مشاوره با متخصص طب سنتی دقیق‌تر و بهتر انجام می‌شود اما شما در منزل نیز می‌توانید با مرور حالت‌های بچه‌ها به ویژه بعد از وعده غذایی ناهار به چگونگی عملكرد نیروی هاضمه آنها پی ببرید و بر همین اساس بهترین غذا را برای وعده ناهار آنها درنظر بگیرید تا در طول روزهای مدرسه علاوه بر دریافت مواد مغذی بتوانند با انرژی بیشتری به درس و مشق‌شان رسیدگی كنند. زمانی عملكرد دستگاه گوارش و هضم به خوبی انجام می‌شود كه بچه‌ها پس از مصرف غذا احساس نشاط، شادمانی و افزایش انرژی را تجربه كنند. در این شرایط می‌توان گفت غذایی كه دانش‌آموز در وعده ناهار مصرف كرده با وضعیت هاضمه او سازگار بوده است. پس مهم است كه دانش‌آموز پس از مصرف غذا احساس كند كه انرژی‌‌اش بیشتر شده است.

اگر او بعد از خوردن وعده ناهار احساس سنگینی كند و این سنگینی با خواب‌آلودگی همراه باشد قطعا در یادگیری و درك مفاهیم و مرور درس‌ها برای این كودك مشكل ایجاد می‌كند. در این صورت اگر در طول هفته دانش‌آموز غذایی ناسازگار با وضعیت گوارش‌ خود مصرف كند توانایی او برای یادگیری مفاهیم و درس‌هایش كاهش می‌یابد و این مسئله می‌تواند به افت تحصیلی او منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha