سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: مشکلات ایجادشده در خط تولید موسسه رازی باعث کمبود ذخیره یک نوع واکسن شد به همین دلیل مجبور شدیم آن را از خارج تأمین کنیم. تاکنون یک میلیون دوز از این واکسن وارد شده و ۲ میلیون دوز دیگر نیز تا هفته آینده وارد می‌شود.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با فارس، در مورد کاهش ذخیره برخی واکسن‌ها، گفت: خط تولید مؤسسه رازی با سابقه ده‌ها سال تولید واکسن، در سال‌های اخیر دچار مشکلاتی شد و ما مجبور شدیم برخی واکسن‌ها را که باید از تولید داخل تأمین می‌کردیم از خارج بخریم.

وی ادامه داد: اینکه گفته شده برخی از واکسن‌ها ذخیره یک ماهه دارند، فقط مربوط به یکی از واکسن‌های تولید داخل است که مؤسسه رازی نتوانسته به موقع به ما تحویل دهد، بنابراین ما مجبور شده‌ایم آن را از خارج از کشور تأمین کنیم و در نتیجه ذخیره‌مان کم شد.

دیناروند از عنوان کردن نام این واکسن « برای اینکه در جامعه نگرانی ایجاد نشود»، امتناع کرد و گفت:‌ به مردم این اطمینان را می‌دهیم که جای هیچگونه نگرانی نیست، چرا که این واکسن هم اکنون تأمین شده، جایگزین خارجی آن مشخص و خریداری شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: بنابراین یک میلیون دوز از واکسن مورد نظر وارد کشور و توزیع شده است و 2 میلیون دوز دیگر نیز تا هفته آینده وارد می‌شود.

این در حالی است که طی روزهای اخیر وزیر بهداشت در حاشیه برگزاری جلسه هیئت دولت درباره کمبود واکسن فلج اطفال اعلام کرده بود که موسسه سرم سازی رازی همیشه تولید کننده این محصول بوده اما متأسفانه امسال در تولید این واکسن دچار مشکل شد و همین امر باعث واردات این واکسن شده است. چندی پیش‌تر از آن نیز در جمع خبرنگاران گفته بود که کشور ما تا پیش از این تولیدکننده واکسن بوده اما اکنون به واردکننده بدل شده و ذخایر برخی واکسن‌ها هم به کمتر از یکماه رسیده است.

توزیع 500 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا تا دو هفته آینده  

دیناروند همچنین در مورد آخرین وضعیت واکسن آنفلوآنزا در کشور، گفت: یک میلیون دوز از این واکسن تاکنون در کشور توزیع شده و تقریباً طی دو هفته آینده 500 هزار دوز دیگر نیز توزیع می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه توزیع این واکسن بر اساس بررسی نیاز بازار و شرکت‌های توزیع‌کننده است، چرا که این شرکت‌ها باید ابتدا ارزیابی سال گذشته را ارائه دهند.

رئیس سازمان غذا و دارو تصریح کرد: این در حالی است که سال گذشته تعدادی از واکسن‌های آنفلوآنزا تاریخ مصرفشان گذشت و مصرف نشد، بنابراین شرکتها بر اساس نیاز خود واکسن را وارد خواهند کرد و فکر می‌کنیم به زودی نیاز بازار جبران شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha