اگر به معنی مناظره که مجادله و نزاع با همدیگر و بحث با یکدیگر در حقیقت و ماهیت چیزی است توجه کنیم باید گفت آنچه به عنوان مناظره در مورد مواد مخدر برگزار شد بیشتر یک گفت‌وگو و ارائه گزارش بود.

انتقاد از بی‌هدفی و پاسخ‌های کلیشه‌ای مناظره مواد‌مخدر/سئوال‌هایی که مطرح نشد
سلامت نیوز : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با انتقاد از بی‌هدفی و پاسخ‌های کلیشه‌ای مناظره تلویزیونی مواد‌مخدر و سئوال‌هایی که در این مناظره اصلأ مطرح نشد، گفت: امروز ناله و فغان مردم و مسئولان از حضور پر تعداد معتادان به آسمان رسیده است.

دکتر محمدباقر صابری زفرقندی در گفت‌وگو با تسنیم، در تشریح برنامه مناظره تلویزیونی با موضوع مواد مخدر اظهار داشت: اگر به معنی مناظره که مجادله و نزاع با همدیگر و بحث با یکدیگر در حقیقت و ماهیت چیزی است توجه کنیم باید گفت آنچه به عنوان مناظره در مورد مواد مخدر  برگزار شد بیشتر یک گفت‌وگو و ارائه گزارش بود.

مناظره تلویزیونی مواد‌مخدر هدف و یا سئوال مشخصی را دنبال نمی‌کرد

وی افزود: مناظره مذکور هدف و یا سئوال مشخصی را دنبال نمی‌کرد تا شرکت کنندگان برای روشن شدن حقیقت و ماهیت آن  یکدیگر را به چالش بکشند. در یک مناظره واقعی هر کس هر ادعایی  را مطرح می‌کند باید بتواند در برابر سئوالات موشکافانه و انتقادات منصفانه و در عین حال بی رحمانه اعضای دیگر  مناظره که تحقیقاً باید افرادی باشند که تسلط کافی به حوزه مورد بحث دارند پاسخگو باشند.

پاسخ‌های کلیشه ای در مناظره تلویزیونی مواد‌مخدر

صابری زفرقندی ادامه داد: تحقیقاً فردی که به مناظره ای دعوت شده است اگر به جای دقت در کلام دیگران و ارائه پاسخ‌های محکمه پسند، بیشتر مشغول ورق زدن یادداشت‌های از پیش تهیه شده‌اش باشد و بدون توجه به سئوالات و ابهامات مطرح شده پاسخ‌های کلیشه ای خود را بیان کند نمی‌تواند اهداف مناظره را بر آورده کند.

طرح سئوال مناظره تلویزیونی مواد‌مخدر موضوعیت نداشت

مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایراد دیگر این مناظره می‌تواند به طرح نوع سئوال باشد مبنی بر اینکه  آیا افراد  مدعو موافق مقابله با عرضه هستند و یا طرف دار کاهش تقاضا. سئوالی که به دلایل متقن در دنیا پاسخ آن داده شده است و سیاست کشورها و همچنین سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر کشور ما نیز بر مدار آن می‌چرخد. همچنانکه در گفتار عزیزان شرکت کننده نیز مشخص بود امروزه مقابله با عرضه و مداخلات کاهش تقاضا دو بال یک مبارزه تمام عیار یرای مبارزه با مواد مخدر هستند. لذا طرح سئوال مذکور به نظر نمی‌رسید که موضوعیتی داشته باشد.

چرا دستگاه‌های اصلی عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر در حاشیه هستند؟

وی عنوان کرد: شاید بهتر بود در مناظره سئوال می‌شد که علیرغم  ابلاغ سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر توسط بالاترین مقام معنوی و اجرایی کشور، چرا وضعیت اعتیاد اعم از توزیع مواد مخدر و درمان معتادان به وضعیتی است که همه شاهد آن هستیم و هیچکس از آن رضایت ندارد؟چرا دستگاه‌های اصلی عضو ستاد مبارزه با مواد مخدر در این مهم در حاشیه هستند.

تشکیلات موازی و غیر تخصصی عرصه را برای ورود دستگاه‌های تخصصی جهت مبارزه با مواد مخدر تنگ کرده اند

صابری زفرقندی با مطرح کردن آسیب شناسی اقدامات مبارزه با مواد مخدر افزود: آیا این مسئله به ناکارآمدی دستگاه و تشکیلاتی که مبارزه با مواد مخدر و کاهش تقاضا را در فعالیت‌های خود منحصر کرده است برمی‌گردد؟ آیا دستگاه‌هایی مانند وزارت بهداشت که متولی درمان کشور است و توانایی‌های بالقوه و بالفعل برای پیشگیری اولیه و درمان و کاهش آسیب ناشی از اعتیاد را دارد به این دلیل در حاشیه است که مسئولان آن وزارتخانه نخواسته اند که به این حوزه ورود پیدا کنند و یا اینکه تشکیلات موازی و غیر تخصصی دیگر عرصه را برای ورود دستگاه‌های تخصصی برای مبارزه با مواد مخدر تنگ کرده اند.

چرا مجلس شورای اسلامی مطالبه نمی‌کند

وی ادامه داد: اگر عدم ورود ناشی از ناتوانی و اهمال بوده است چرا مجلس شورای اسلامی آن را مطالبه نکرده است؟ همه می‌دانیم که اعتیاد معلولی از علت‌های متعدد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی است و شاخصی برای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های فرهنگی، اقتصادی، انتظامی و امنیتی است. اگر امروز به زعم عده قابل توجهی از مردم، مسئولان و نخبگان، وضعیت اعتیاد کشور نامناسب است، بنابراین سهم هر کدام از دستگاه‌های مذکور به چه میزان است.

در کجا ارتباط پدیده شوم اعتیاد با اقتصاد، نظام اداری و وضعیت فرهنگی باید سنجیده شود؟

صابری زفرقندی تصریح کرد: برخی مدعی هستند که مگر ممکن است مردمی در فقر غوطه ور باشند، مجبور به تحمل انواع و اقسام استرس‌ها باشند، نظام اداری ناسالمی داشته باشند، برای امرار معاش رشوه و کم فروشی و غش در معامله وجود داشته باشد و شاهد توسعه پدیده مواد مخدر و اعتیاد نباشیم؟ اگر ادعای افرادی که می‌گویند اوضاع مواد مخدر در کشور ما غیر قابل دفاع است و از اوضاع آن شکوه دارند، بنابراین چه مرجعی باید به ریشه‌های آن بپردازد؟ در کجا ارتباط این پدیده شوم با مواردی مثل اقتصاد، نظام اداری، وضعیت فرهنگی باید سنجیده شود.

مدیرکل سابق درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ای کاش در این مناظره پاسخ داده می‌شد که هزینه‌های قابل توجه تحقیقاتی  در حوزه مواد مخدر در کجا صرف شده است و کدام یک از ادعا‌های بیان شده به صورت علمی پاسخ داده شده است. در مناظره به موضوع ساده شیوع مواد مخدر اشاره شد. نمی‌دانم فرد پاسخ دهنده در مقابل پرسش خبرنگاری که به آمار رسمی اعتیاد ایراد گرفت چقدر خودش به آنچه که گفت باور دارد؟

امروز ناله و فغان مردم و مسئولان از حضور پر تعداد معتادان در معابر و مکان‌های عمومی به آسمان رسیده است

صابری زفرقندی اظهار داشت: سئوال جدی در جامعه و در بین نخبگان دانشگاهی که به دلایل متعدد که در جای خود قابل بحث و بررسی است مجالی برای ورود به مطالعات و پژوهش در ابعاد مختلف اعتیاد  پیدا نمی‌کنند این است که اگر آمار رسمی دبیر خانه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در مورد اعتیاد درست است احتمالاً در کنار آن آمارهای دیگری نیز که در این ارتباط  از دستگاه‌های رسمی بیان می‌شود باید درست باشد. به عنوان مثال اگر حسب برخی از آمارها از جمعیت یک میلیون و سیصدو پنجاه هزار نفری معتادان، تاکنون بیش از 800 هزار نفر از معتادان کشور درمان شده اند و یا اینکه حتی برخی از مسئولان پا را از این هم فراتر نهادند و اعلام کردند که 400 هزار نفر از معتادان فقط به روش پرهیز مدار به درمان قطعی رسیده اند چگونه می‌توان توجیه کرد که امروز ناله و فغان مردم و مسئولان از حضور پر تعداد معتادان در معابر و مکان‌های عمومی به آسمان رسیده است.

چند درصد اقدامات کشور در حوزه مواد مخدر مبتنی بر شواهد علمی و دانش بومی و منبعث از خرد جمعی دانشگاهیان و اهل علم بوده است؟

وی تصریح کرد: سئوال دیگری که جای آن در این مناظره خالی بود این بود که چند درصد اقدامات کشور در حوزه مواد مخدر اعم از مقابله و کاهش تقاضا مبتنی بر شواهد علمی و دانش بومی و منبعث از خرد جمعی دانشگاهیان و اهل علم بوده است؟ چند درصد شاغلین دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر از سطح تحصیلات کافی و مرتبط با حوزه فعالیت خود برخوردار هستند؟ آیا ایجاد تشکیلاتی در سطح معاونت و یا اداره کل در دبیرخانه ستاد که باید نقش هماهنگی برای دستگاه‌های اصلی عضو ستاد را داشته باشد توانسته است قرین به موفقیت باشد؟ و اگر این گونه بوده است چرا در حوزه کاهش تقاضا که اموری است با ماهیت  فرهنگی و پیشگیری اولیه و درمان و کاهش آسیب، تاکنون از افرادی که سبغه بهداشتی و درمانی و یا فرهنگی و جامعه شناسی و امثالهم  آنها پر رنگ تر از سبغه امنیتی و انتظامی آنان باشد امکان حضور فعال و موثر را نداشته اند.

مسئولیت پذیری و پاسخ گویی دستگاه‌های تخصصی به جای متمرکز کردن همه امور در دبیر خانه ستاد

صابری زفرقندی ادامه داد: برای غلبه بر روند موجود بنده معتقد هستم که در چارچوب سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی مقام معظم رهبری به جای ارتقاء و ایجاد تشکیلات موازی و فربگی بیهوده و غیر موثر تشکیلات ستادی باید برنامه‌ها دارای جامع نگری، همراه با رعایت کرامت و منزلت انسانی قربانیان این پدیده شوم و اولویت دادن به سلامت همگانی در برنامه‌های درمانی معتادان، مسئولیت پذیری و پاسخ گویی دستگاه‌های تخصصی به جای متمرکز کردن همه امور در دبیر خانه ستاد، مشارکت حداکثری جامعه، اتخاذ رویکردهای علمی، تسهیل در بهره مندی خدمات درمان، سطح بندی در ارائه خدمات درمان  مبتنی بر یک سند ملی باشد.

تفکر ریشه کنی اعتیاد و یا هیچ دیدن اعتیاد به تجربه تاریخی در دنیا و کشور خودمان نسخه مناسبی نیست

وی خاطرنشان کرد: براین اساس دستگاه‌های نظارتی نیز باید بیش از گذشته بر حسن انجام امور نظارت داشته باشند و مطالبات مسئولان ارشد کشور و مردم را از دستگاه‌های مسئول مطالبه کنند به این امید که بتوانیم  اعتیاد در کشور را مدیریت کنیم. تفکر ریشه کنی اعتیاد و همه یا هیچ دیدن اعتیاد نیز به تجربه تاریخی در دنیا و کشور خودمان نسخه مناسبی نیست و امروزه سیاست مبارزه قاطع، بدون اغماض، پیوسته و مبتنی بر مطالعات علمی و بهره گیری از خرد جمعی نخبگان در کنار برنامه‌های کاهش تقاضا و با هدف مدیریت مصرف مواد برای کاهش حداکثری آسیب‌های ناشی از اعتیاد در دستور کار غالب کشورهای دنیا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha