شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
سلامت نیوز :  علاوه بر آرامشی که پس از خواب کافی شبانه برای نوزاد حاصل می‌شود، یادگیری بهتر و تعامل بیشتر با محیط نیز برای او ایجاد می‌گردد.

حمام کردن نوزاد قبل از خواب شب: نوزاد طی حمام کردن خسته شده و با سرعت بیشتری به خواب عمیق فرو می‌رود. همچنین آب گرم نه‌تنها نوزاد را آرام می‌کند، بلکه عضلات او را ریلکس می‌کند. اگر مادر بتواند طی استحمام، با آب گرم نوزاد را ماساژ هم بدهد برای نوزاد بسیار مطلوب می‌باشد. همچنین مادران خوش‌ذوق می‌توانند روغن اسطوخودوس را و بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالند. این روغن نوعی شل‌کننده و ریلکس‌کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می‌شود. لازم به ذکر است که شامپوی معروف و رایجی که از قدیم برای نوزادان و کودکان استفاده می‌شود، از این روغن دارد.

اگر به هر دلیلی تمایل ندارید که نوزاد خود را شب‌ها و قبل از خواب به حمام ببرید، مثل ترس از سرماخوردگی نوزاد، می‌توانید قبل از خواب بالش و وسایل رختخواب نوزاد را به اسانس اسطوخودوس آغشته کنید. لازم به ذکر است که باید ملحفه‌ای تمیز روی بالش آغشته شده به اسطوخودوس بیندازید و سپس نوزاد خود را روی آن بخوابانید. تماس مستقیم پوست نوزاد با اسطوخودوس و اسانس آن ممکن است حساسیت‌هایی برای او ایجاد کند. اسانس اسطوخودوس آرامش بخش خوبی برای القای خواب به نوزاد محسوب می‌شود.

ماساژ دادن نوزاد: بازی کردن با دست و پای نوزاد و انجام حرکات کششی به همراه ماساژ دادن او (ماساژ دادن نوزاد می‌تواند با چرب کردن بدن او همراه باشد) می‌تواند نوزاد را خسته کند و خواب را به او القا نماید. بنابراین والدین می‌توانند زمان کمتری را برای خواباندن نوزاد اختصاص دهند. تذکر: اگر چه روغن اسطوخودوس یا اسانس آن برای خواب راحت نوزاد بسیار مناسب است، اما ممکن است برخی نوزادان به این گیاه حساسیت داشته باشند. بنابراین به والدین توصیه می‌شود که ابتدا مقدار بسیار اندکی از آن را استفاده کنند. چنانچه در نوزاد حساسیتی ایجاد نکرد، می‌توانند مقدار بیشتری را استفاده کنند.

عادت دادن نوزاد به خوابیدن در یک زمان مشخص: اگر چند شب متوالی، نوزاد خود را به خوابیدن در یک ساعت مشخص عادت دهید ساعت خواب او منظم می‌شود و خود به خود نوزاد با رسیدن به آن زمان مشخص، احساس خواب آلودگی می‌کند.

کم سروصدا بودن محیطی که نوزاد خوابیده است: اگر نوزاد بیش از حد به صدای بلند حساس است، سعی کنید محیط خانه را هنگامی که نوزاد خواب است آرام نگه دارید. صدای زنگ موبایل و آیفون را کم کنید و تلویزیون و رادیو را با صدای کم استفاده نمایید. برخی از نوزادان با شنیدن صدای بلند نه تنها از خواب می‌پرند، بلکه تا مدت‌ها گریه می‌کنند و به خواب نمی‌روند و بی تابی می‌کنند. این ناشی از ترسیدن نوزاد از صدای بلند است. در این هنگام توصیه می‌شود مادر، نوزاد خود را در آغوش بگیرد و با محبت با او صحبت نماید، برایش شعر بخواند و شرایط را طوری فراهم کند که نوزاد احساس امنیت و آرامش کند. در آن هنگام است که نوزاد می‌تواند دوباره به خواب راحت برود.

استفاده از گیاه بابونه: در طب سنتی گل بابونه را به عنوان تسکین دهنده گریه کودک معرفی می‌کنند. همچنین از این گل برای تسکین درد بیماری‌هایی نظیر درد دندان در آوردن، گوش درد، قولنج، اسهال و اضطراب نیز استفاده می‌شود.

منبع : روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha