اخبار حوزه سلامت افراد بسیاری را در جامعه دربر می‌گیرد و همه افراد جامعه چشم انتظار خبرهای خوش یا حداقل امیدوارکننده در این حوزه هستند چرا که پس از وضعیت افزایش نرخ دلار و عواقب کاهش ارزش پول ملی با اخبار تلخ و نگران‌کننده‌ای در حوزه سلامت مواجه شدیم.

نارضایتی نمایندگان مجلس از شیوه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت
سلامت نیوز : این روزها اگر سری به دکه‌های مطبوعاتی زده باشید در بیشتر روزنامه‌ها سخنان وزیر بهداشت با تیترها و عناوینی درباره دارو، گرانی، کمبود و وضعیت نامناسب بهداشت خودنمایی می‌کند. از هفته گذشته تا امروز به صورت مرتب شاهد خبرها و رویداد‌هایی در حوزه سلامت بودیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز ؛ خبرهایی که از قضا بیشتر از وضعیت نامناسب سلامت در کشور حکایت دارد و جالب اینجاست که شخص مقام اول وزارت بهداشت پرچمدار اعلام این وضعیت است. این در حالی است که این خبرها علاوه بر رسانه‌های مکتوب در سایت‌های خبری و جراید تخصصی سلامت هم با قدرت و شدت بیشتری به چشم می‌خورد اما این ظاهر قضیه است.

امید نداری، ناامیدم مکن!

هنگامی که با علاقه و اشتیاق فراوان پیگیر خبرهای سلامت و وضعیت درمان و دارو می‌شوید نه‌تنها امیدی در گفتار و خبرهای آقای وزیر به چشم نمی‌خورد بلکه اندک امید هم با دیدن تیتر اخبار، ناامید می‌شود. این در حالی است که اخبار حوزه سلامت افراد بسیاری را در جامعه دربر می‌گیرد و همه افراد جامعه چشم انتظار خبرهای خوش یا حداقل امیدوارکننده در این حوزه هستند چرا که پس از وضعیت افزایش نرخ دلار و عواقب کاهش ارزش پول ملی با اخبار تلخ و نگران‌کننده‌ای در حوزه سلامت مواجه شدیم. خانواده‌هایی هستند که عزیزی را روی تخت بیمارستان دارند و علاوه بر غم مریض‌داری باید هر روز شاهد گرانی دارو و از همه بدتر نایاب شدن داروهایی باشند که جان عزیزشان به وجود آن دارو بستگی دارد.

حال این خانواده سراپا نگران را در نظر بگیرید که با هزار امید و آرزو پیگیر اخبار حوزه سلامت است اما مدام با گفته‌های وزیر بهداشت مبنی بر اینکه پول نداریم، خزانه خالی است، وزارت بهداشت که خود متولی درمان است، خود بیمار است و هزاران گزاره ناامیدکننده دیگر مواجه می‌شود! در حقیقت شیوه اطلاع‌رسانی این روزهای وزارت بهداشت به گونه‌ای شده که به باور بسیاری از کارشناسان اجتماعی و تعدادی از نمایندگان مجلس، امنیت روانی جامعه را بر هم می‌زند و نه‌تنها امیدی برای بهبود وضعیت سلامت برای مردم ندارد بلکه امید‌ مردم درگیر با بیمارستان و درمانگاه و مراکز درمانی را هم ناامید می‌کند.

زمانی که وزیر دست به دامن خیرین می‌شود

اما مطلب به اینجا ختم نمی‌شود و وزیر بهداشت در آخرین مصاحبه خود دست به دامن خیرین شد تا شاید از این طریق بتواند فکری به حال وزارتخانه بیمارش کرده باشد. سیدحسن قاضی‌زاده در حاشیه دیدار از بیمارستان خیریه ولی‌عصر(عج) گفت: به نظر می‌رسد باید بیشتر از ظرفیت خیران در بخش سلامت استفاده کرد. وزیر بهداشت درباره مشکلات موجود در بیمارستان‌های دولتی گفته است: همه بیمارستان‌های دولتی ما زیان‌ده هستند و معوقات بودجه‌ای زیادی در سراسر کشور دارند. بارها گفته‌ام ادامه این وضع میسر نیست. به گفته وزیر بهداشت، قرار بود 1400 میلیارد تومان برای سیاست‌های حمایتی جمعیت اختصاص یابد که چه در دولت قبل و چه در دولت کنونی ریالی از ‌آن محقق نشده است در حال حاضر هم وضعیت خزانه مشخص است و بودجه‌ای نداریم.

اما نکته‌ای که در بیشتر این اظهارنظرها و مصاحبه‌های وی به چشم می‌خورد همان بخش‌ ناامیدکننده درباره بودجه و ناتوانی وزارت متبوعش است. حال به تمام این موارد مصاحبه‌های همسوی دبیران انجمن حمایت از بیماران کلیوی، تالاسمی و سازمان انتقال خون را هم اضافه کنید تا متوجه سیل اخبار ناامیدکننده به سوی بیماران و خانواده‌های نگران‌تر از آنان شوید. پرسش اینجاست که آیا نمی‌توان در شرایط موجود که همگی به خوبی از بحرانی بودن آن آگاهی داریم و تا حدودی نقش تحریم‌های غیرانسانی غرب را در این پدیده پذیرفته‌ایم کمی بهتر اطلاع‌رسانی کرده و ملاحظه حال بیمار را هم کرد؟

نمایندگان مجلس: مردم را ناامید نکنید

مهدی عیسی‌زاده از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به «وطن‌امروز» می‌گوید: نظر من این است که نباید وزرا مردم ایران را در بهداشت و درمان ناامید کنند، وزارت بهداشت و درمان که با جان انسان سر و کار دارد نباید حرف‌های ناامیدکننده بزند. در حال حاضر بیشتر بیمارستان‌ها خوداتکا هستند و لوازم پزشکی هم وارد می‌شود و گمرکات باز است.

امید مردم به امید مدیران بسته است

اما فرج‌الله عارفی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون اجتماعی درباره شیوه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت معتقد است: یک مقداری کمبود امکانات هست ولی نه به این حدی که وزیر بهداشت اعلام می‌کنند و امنیت روانی را به هم می‌زند. به گفته این نماینده مجلس، به هر حال مردم انتظار دارند مسوؤلان‌ به آنها امید دهند و آنها را نسبت به آینده امیدوار کنند و اگر خدای ناکرده مدیری بدبین باشد و موارد منفی را بزرگنمایی کند و در رسانه‌ها انتشار دهد، اثر نامطلوبی را در بحث امنیت روانی جامعه دارد. به باور وی، در جامعه با یکسری کمبودها و تحریم روبه‌رو هستیم اما به راستی چقدر نیاز ما از خارج تامین می‌شود؟

بالای 80 درصد نیازهای ما در حوزه سلامت از داخل تامین می‌شود و این درست نیست که مرتباً از اثر منفی تحریم صحبت کنیم. ما ظرفیت داخلی زیادی داریم که اگر به همین اکتفا کنیم بسیاری مشکلات حل می‌شود. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همیشه این را بدانید که تحریم به نفع ماست؛ بعضی از داروها در انحصار کشور‌های اروپایی است اما آوردن آن هم کار سختی نیست و می‌توان از راه‌های گوناگون با شیوه‌های مدیریتی تامین کرد. اما نباید مرتباً در سخنان و اظهارات خود از وضعیت نامطلوب سخن گفت. باید روحیه امید و شادی را در مردم نگه داشت. این روحیه امید و نشاط در حوزه سلامت بسیار اثرگذار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha