شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 86330

سلامت نیوز : یک متخصص چشم در خصوص آستیگمات چشم، گفت: آستیگماتیسم چشم مشکلی است که مربوط به ضعف بینایی چشم بوده و در بیشتر موارد به صورت ارثی است.

دکتر محمدرضا باقرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار کرد: چشم ارگانی است برای جمع کردن نور و فرستادن آن به مغز که قرنیه و عدسی دو قسمت از قسمت‎های اصلی چشم بوده که نور جذب شده را بر روی لکه زرد چشم جمع می‎کند که اگر در این حالت به قرنیه چشم که به مثابه یک گنبد است آسیب وارد شود، یعنی دچار برآمدگی یا فرورفتگی شود، چشم دچار آستیگمات می‌شود.

وی افزود: آستیگمات می‎تواند مثبت یا منفی باشد، اگر قدرت قرنیه در آن شعاع‎هایی که مشکل ایجاد شده زیاد باشد، آستیگمات منفی ایجاد می‎کند و اگر قدرت قرنیه کم باشد، آستیگمات ایجاد شده مثبت خواهد بود.

باقرزاده تصریح کرد: آستیگمات‎ها در دو دسته منظم و غیرمنظم تقسیم‌بندی می‌شوند. افرادی که آستیگمات منظم دارند به راحتی می‎توان با عینک اصلاح کرد، ولی در افرادی که آستیگمات نامنظم دارند با عینک اصلاح نشده و نیاز به لنز تماسی سخت است که یک تا 2 درصد جوانان به آن دچار می‌شوند و در موارد کمی نیاز به پیوند قرنیه دارند.

این متخصص چشم در خصوص نشانه‎های این بیماری، عنوان کرد: کاهش دید، تاری دید، سردرد، احساس فشار بر چشم، احتمال دوبینی، انحنادار دیدن خطوط که می‎تواند در یک یا هر دو چشم به وجود آید. افرادی که به کارهای ظریف مشغول هستند بیشتر به آستیگمات دچار می‌شوند و بیشتر کسانی که دوربین یا نزدیک‌بین هستند نیز از این مشکل رنج می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha