شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 86336

سلامت نیوز : متخصصان می‌گویند: با انتخاب نوع مناسب مواد غذایی و همچنین مقادیر مناسب آن می‌توان به طور قابل توجهی به بهبود توانایی کنترل قند و چربی خون کمک کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ سه چیز تأثیر عمده‌ای بر تنظیم قند و چربی‌های خون (کلسترول، تری گلیسیرید) دارد آنچه که می‌خورید، مقدار غذایی که می خورید و زمانی که غذا می خورید.

متخصصان از مرکز پزشکی UT در مجله مراقبت از دیابت می گویند: بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که به رژیم غذایی سخت پایبندی هستند یا افرادی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته‌اند باید کنترل قند خون را جدی بگیرند.

به گفته این متخصصان غذا خوردن سالم به معنای تحمل گرسنگی نیست، بلکه این افراد می‌توانند مواد غذایی که دوست دارند میل کنند ولی باید بیشتر بر مقدار کربوهیدرات، چربی و پروتئین در هر زمانی که مصرف می‌کنند توجه داشته باشند و تعادل را در مصرف انواع مواد غذایی رعایت کنند.

به گفته این متخصصان، کربوهیدرات به وفور در میوه‌ها، سبزیجات، ماست، شیرینی، پاستا و نان یافت می‌شود. بدن ما به کربوهیدرات نیاز دارد ما نمی‌توانیم بدون آنها زندگی کنیم. با مصرف کربوهیدرات، بدن آن را به قند خون که همان گلوکز است تبدیل کرده و توسط سلول‌ها برای رشد و تولید انرژی مورد نیاز مصرف می شوند.

این متخصصان معتقدند: اگر میزان کربوهیدرات مصرفی روزانه به اندازه مورد نیاز بدن باشد، قند خون به خوبی کنترل می شود، بنابراین به یاد داشته باشید که برنج قهوه‌ای دارای فیبر بیشتری نسبت به برنج سفید است، نان سبوس دار نیز بیشترین الیاف را دارند. در پخت غذاها نیز بهتر است از آرد کامل گندم استفاده کنید. همچنین حبوبات به ویژه لوبیا، منبع خوبی از فیبر هستند. میزان جذب کربوهیدرات سبزیجات سبز تیره برگدار و آنهایی که زرد تیره هستند، آهسته تر از سبزیجات دیگر است.

به گفته متخصصان مایو کلینیک، مصرف کالری روزانه باید شامل 45 تا 65 درصد کربوهیدرات، 15 تا 20 درصد پروتئین و 20 تا 35 درصد چربی، (با توجه به شرایط سنی و وزن بدن) باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha