سلامت نیوز : رییس جامعه متخصصان داخلی با هشدار نسبت به پیر شدن جمعیت کشور، فراهم کردن زیرساخت‌ها و فرهنگسازی را لازمه اجرای سیاست‌های جدید جمعیتی دانست.

دکتر ایرج خسرونیا، عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره سیاست‌های جدید جمعیتی و نقش وزارت بهداشت در کمک به اجرای این سیاست‌ها گفت: جمعیت کشور در حال حرکت به سمت پیر شدن است و 10 تا 15 سال آینده تعداد زیادی از افراد بالای 50 سال را در کشور خواهیم داشت که از کار افتاده خواهند بود. بنابراین لازم است که قشر جوان جایگزین این جمعیت شوند.

وی گفت: برای جوان ماندن کشور افراد باید به فرزند دار شدن تشویق شوند. اما با توجه به وضعیت فعلی باید ابتدا زیر ساخت‌ها را برای افزایش جمعیت کشور فراهم کرد.

خسرونیا در پاسخ به این سوال که وزارت بهداشت چه کمکی می‌تواند به افزایش نرخ رشد جمعیت کشور داشته باشد، گفت: به نظر من وزارت بهداشت در این باره کار چندان مهمی نمی‌تواند داشته باشد؛ چرا که وزارت بهداشت مسوول سلامت جمعیت کشور است.

وی در این باره افزود: در این راستا وزارت بهداشت تنها می‌تواند برنامه‌های قبلی که برای کنترل جمعیت اجرا می‌شد، نظیر ارایه روش‌های رایگان پیشگیری از بارداری برای مردم را متوقف کند که البته این اقدامات نیز در موارد مربوطه انجام شده است. اما به نظر می‌رسد با این چنین روش‌هایی نمی‌توان به رشد جمعیت مدنظر رسید.

خسرونیا در این باره ادامه داد: باید طوری برنامه‌ریزی شود که وقتی جمعیت کشور افزایش می‌یابد، برای آن جمعیت اضافه شده امکانات لازم و همچنین وضعیت سلامتی فراهم باشد. اکنون حتی نرخ رشد جمعیت در روستاها هم در حال کاهش است. برای افزایش جمعیت کشور باید نرخ تورم کاهش یابد و درآمدها متناسب با مخارج باشد به این منظور باید پایه‌ریزی قوی انجام شود.

وی ضمن اشاره به افزایش سن ازدواج در کشور گفت: در این زمینه باید فرهنگسازی لازم صورت گیرد. شرایط برای ازدواج به موقع جوانان فراهم شود و از طرف دیگر مردم باید حسن فرزند‌دار شدن را بدانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha