شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 86339
سلامت نیوز : مدیرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: داروهای ضد انعقاد و داروهای بیماری تیروئید ممکن است سبب ریزش مو ‌شود.

دکتر مسعود ملکی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، عنوان کرد: به طور کلی ریزش مو به دو دسته تقسیم می‌شود که یک نوع از آن سبب آسیب به ریشه مو می‌شود و رشد مو غیرقابل برگشت است اما در نوع دیگر ریشه مو آسیبی نمی‌بیند و امکان درمان بیماری و رشد مجدد مو وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه داروهای ضد انعقاد، سبب ریزش مو می‌شود، اظهار کرد: داروهای شیمی درمانی نیز به علت اینکه سرعت تخریب سلولی را کاهش می‌دهند بر ریشه مو که سلول‌های آن سرعت تقسیم بالایی دارند تاثیر گذاشته و موجب ریزش مو می‌شود.

ملکی با بیان اینکه شایع‌ترین ریزش مو، نوع ارثی آن است، اظهار کرد: ریزش مو می‌تواند به دنبال استرس، اهدای خون، خونریزی شدید، عمل جراحی، تب شدید و مصرف برخی داروها صورت گیرد.

وی اذعان کرد: به طور طبیعی تقریبا 90 درصد موهای فرد در حالت سازندگی است و 10 تا 15 درصد آن در دوره استراحت است اگر درصد موی در حال استراحت افزایش یابد، ریزش مو از حد طبیعی بیشتر و باعث نگرانی می‌شود.

ملکی درخصوص ریزش مو "غیرقابل برگشت" تصریح کرد: این نوع ریزش مو می‌تواند بر اثر بیماری‌های قارچی و میکروبی، صدمه به پوست (ضربه،سوختگی و تصادف)، رادیوتراپی و برخی بیماری‌های پوستی اتفاق بیفتد.

ملاک تشخیص پوست چرب چیست؟

وی گفت: اگر موی فرد دو روز بعد از شستشو چرب شود می‌توان پوست وی را چرب دانست و در صورتی که بعد از 3 تا 5 روز موی فرد چرب شود به آن پوست متعادل می‌گوییم.

ملکی افزود: چربی پوست بعد از سنین بلوغ افزایش می‌یابد و اغلب پس از 25 سالگی دوباره به صورت متعادل بازمی‌گردد.

رویش موی زائد در زنان یک هشدار است

وی عنوان کرد: اگر در مناطقی از بدن که معمولا روی پوست زنان مویی رشد نمی‌کند مانند صورت، اطراف سینه، شاهد رشد مو باشیم به آن «هیرسوتیسم» گفته می‌شود.

ملکی اظهار کرد:«هیرسوتیسم» در زنان بسیار اهمیت دارد و بانوان در صورت مشاهده موی زائد در مناطقی که معمولا رشد مو در آن رخ نمی‌دهد؛ باید به پزشک مراجعه کنند زیرا رشد موی زائد حاکی از بروز این بیماری در آنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha