مخبر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: نگاه هزینه ای به مقوله سلامت در کشور موجب شده تا اراده ای برای کاستن از فشار هزینه های بالای درمانی بر مردم وجود نداشته باشد.

نورالدین پیرموذن در گفت و گو با ایسکانیوز: تامین سلامت مردم باید با نگاهی سرمایه ای برای تضمین آینده کشور همراه بوده و نگاه هزینه ای به گونه ای که بخشی از سرمایه دولت هدر می رود، درست نیست.
وی ادامه داد: بر اساس اخبار رسمی موجود در مجلس شورای اسلامی، اعتبار حوزه سلامت در سال 87، شش درصد افزایش خواهد داشت که البته با در نظر گرفتن تورم 19 درصدی، سال آینده سالی بحرانی برای سلامت خواهد بود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار داشت: اگر در بودجه سال 87، نگرشی منطقی و علمی به سرانه درمان نشود، شاهد حوادث تلخ در مناطق محروم و آسیب خیز کشور و بیمارستان ها و مراکز درمانی دولتی برای بیمارانی که به دلیل هزینه های بالای درمانی مراجعه نکرده اند، خواهیم بود.
پیرموذن گفت: امیدواریم با نگاه جدید مسوولین و شعار عدالت محور دولت، صدای مرگ خاموش بیماران به گوش سیاستمداران برسد و فکر هزینه بیماری را از ذهن بیماران پاک کنند.
وی استیضاح وزیران مربوطه به حوزه دفاع از بیماران و سلامتی آنان را با توجه به تجربیات گذشته کارگشا ندانست و اظهار داشت: به دور از نگاه سیاسی، همه صاحبنظران نسبت به تامین سلامت مردم دغدغه دارند و با جا به جا کردن وزرا، مشکلی حل نمی شود چرا که همه سیاستمداران در به هم ریختگی فضای درمانی مقصر هستند و باید به دور از نگاه کابینه ای و سیاسی، کاری کرد.
مخبر کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به تخصیص 2/4 درصد سهم سلامت در بودجه کل کشور افزود: اولویت بخشی به سلامت همواره در ردیف های پایین سیاستگذاری قرار داشته و نشان می دهد جایگاه سلامت فراموش شده و باید همه برای تامین سلامت مردم پاسخگو باشند.
پیر موذن با اشاره به بیمار بودن اقتصاد درمان در کشور ابراز داشت: سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی در کشور 6/6 درصد بوده در حالی که در کشورهای پیشرفته 12 درصد است.
همچنین درصد پرداخت هزینه های درمانی توسط مردم ایران 54 درصد بوده و در کشورهای توسعه یافته 15 درصد است. این امر نشان می دهد سیاستمداران کشور چه میزان برای سلامت مردم اهمیت قایل هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha