سلامت نیوز : دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی به اظهارات سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر آلودگی برخی محصولات غذایی تولید داخل پاسخ داد.

"علی موحد" در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به اظهارات سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مبنی بر آلودگی برخی محصولات غذایی تولید داخل گفت: محصولاتی که در کارخانجات صنایع غذایی تولید می‌شود هم دارای پروانه از وزارت صنعت و معدن و هم دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت و درمان هستند.

وی با اشاره به اینکه هر محصول غذایی یک پروانه اختصاصی از وزارت بهداشت تحت عنوان پروانه ساخت دارند، افزود: علاوه بر این‌ها یک نفر کار‌شناس منتخب دارای پروانه به نام مسئول فنی از سوی وزارت بهداشت در هر خط تولیدی و نه هر واحد تولیدی حضور دارند.

مسئول فنی نظارت کننده برخط تولیدی جزو پرسنل همان واحد تولیدی است

دبیر کل کانون انجمن‌های صنایع غذایی تصریح کرد: اگرچه این مسئول فنی جزو پرسنل آن واحد تولیدی است اما از سوی وزارت بهداشت به این سمت منصوب می‌شود و گزارشات خود را به این وزارتخانه ارائه می‌دهد.

موحد خاطر نشان کرد: مسئول فنی آنقدر قدرت دارد که اگر در خط تولیدی چیزی خلاف مقررات ببیند بلافاصله به وزارت بهداشت گزارش کند و تا آنجا توان دارد که اگر تذکراتی به مسئول کارخانه (کارفرمای خود) بدهند ازسوی او پذیرفته نشود می‌تواند آن خط تولیدی را تعطیل کند.

مسئول فنی که ملاحظه‌کاری کند باید فردی بی‌اخلاق و فاسدی باشد

وی در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کنید زمانی که مسئول فنی از پرسنل واحد تولیدی است نسبت به تخلفات آن واحد تولیدی ملاحظه‌کاری می‌کند، افزود: آن مسئول فنی که ملاحظه‌کاری کند باید فرد بی‌اخلاق و فاسدی باشد که نسبت به بروز خطا بر روی محصولات غذایی در حال تولید چشم‌پوشی کند چرا که به سلامت جامعه و جان مردم ربط دارد. اما اینطور نیست و نباید بدبین باشیم و همه مسئولین فنی اصول را رعایت می‌کنند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی با طرح این پرسش که اگر مسئولان فنی از جای دیگر غیر از واحد تولیدی مربوطه باشد باید هزینه‌هایش از کجا تأمین شود، افزود: ‌هزاران نفر مسئول فنی در کشور وجود دارد که نیاز به حقوق، هزینه‌های کار، نظارت و آموزش دارند، به نظر شما سازمانی وجود دارد که بتواند از عهده این همه هزینه بربیاید؟

هزینه‌های مسئولان فنی با خود واحد تولیدی است نه وزارت بهداشت

موحد با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای مسئول فنی هزینه نمی‌کند افزود: هزینه‌های مسئول فنی با خود واحد تولیدی است و درست هم همین است زیرا اگر قرار باشد هزاران مسئول فنی را کارمند دولت کنیم تنها بدنه دولت بزرگ می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت، مسولان فنی را منصوب و برای آن‌ها پروانه صادر می‌کند و مرتب بر روی کار آن‌ها نظارت می‌کند و اگر یک نفر از مسئولان فنی کوچک‌ترین تخلفی کند پروانه‌اش را باطل می‌کند.

احتمال آلوده بودن محصولات غذایی تولید داخل یک در هزار هم نیست

وی خاطر نشان کرد: این اطمینان را به مردم می‌دهم که محصولات غذایی که در کارخانجات صنایع غذایی تولید می‌شود احتمال آلوده بودن آن‌ها یک در هزار هم نباشد که آن هم مربوط به روش‌های غلط نگهداری است.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی تأکید کرد: با اطمینان می‌گویم که محصولات تولید کارخانجات، تحت نظارت وزارت بهداشت و سازمان ملی استاندارد است و هیچ اشکالی در آن‌ها وجود ندارد مگر اینکه تاریخ مصرف آن گذشته باشد.

آلوده عنوان کردن برخی محصولات غذایی تولید داخل دور از انصاف است

موحد با طرح این پرسش که مگر می‌شود سیستمی با این روش کار کند و خطایی در آن رخ دهد، افزود: چنین صحبت‌هایی مبنی بر آلودگی در برخی محصولات غذایی تولید داخل دور از انصاف است و من تأکید می‌کنم محصولات غذایی که در کارخانجات تولید می‌شود به دور از هرگونه آلودگی است.

منظور سخنگوی کمیسیون بهداشت آلوده بودن لواشک‌های غیر مجاز بوده است

وی با اشاره به محصولات غذایی که به صورت غیرمجاز تولید می‌شود، گفت: شاید در جاهایی محصولات غذایی به صورت غیرمجاز و بدون پروانه تولید شوند که خوب کمیسیون بهداشت می‌توانند بروند و بررسی کنند زیرا آلوده‌ترین محصولات همان‌ها هستند، مثل تولید لواشک که درآن‌ها احتمال آلودگی وجود دارد و احتمالاً منظور سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان نیز بررسی همین نوع محصولات غیرمجاز است.

موحد با اشاره به اینکه احتمالا آلودگی برخی محصولات غذایی مدنظر سخنگوی کمیسیون بهداشت به محصولات کارخانه‌ای مربوط نیست، افزود: آلودگی محصولات غذایی که در کارخانجات مجاز تولید می‌شود دارای پروانه و شماره ساخت است را قویاً رد می‌کنم و این حرف‌ها را حرفهای درستی نمی‌دانم.

موحد همچنین در واکنش به اظهارات دیگر سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مبنی برآلودگی محصولات غذایی وارداتی و غیرقانونی بودن موسسه حلال به عنوان واردکننده بخشی از محصولات وارداتی افزود: محصولات حلال، ظرف سال‌های گذشته بازار بسیارخوب و پرسودی را به خود اختصاص داده است و چون محصولات غذایی آن مربوط به جوامع مسلمان است کشورهای آسیای شرقی دراین زمینه خیلی خوب پیشرفت کرده‌اند.

بعید می‌دانم محصولات غذایی موسسه حلال مورد آزمایش قرار نگیرد

وی با اشاره به اینکه نشان حلال را همه کشور‌ها می‌توانند داشته باشند و کشور ما نیزدارد، افزود: اما بعید می‌دانم محصولات غذایی موسسه حلال مورد آزمایش قرار نگیرد زیرا کالاهایی که وارد کشور می‌شود از یک پروسه سنگین بررسی و نظارت عبور می‌کند حالا احتمال دارد جای خطایی هم وجود داشته باشد اما آن را بعید می‌دانم.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی تصریح کرد: ولی این گفته که مؤسسه حلال جایگاه قانونی ندارد را درست نمی‌دانم، زیرا سازمان ملی استاندارد برطبق قانون متولی صدور نشان هلال است و چطور این آقا گفته است قانونی نیست.

در تولیدکنندگان مجاز محصولات غذایی متخلفی پیدا نمی کنند که آمار آن را افشا کنند

وی همچنین در واکنش به بخش دیگری از اظهارات قربانی مبنی براینکه درآینده نزدیک آمار دقیق متخلفان افشا خواهیم کرد، افزود: برای اینکه خیال این آقا را راحت کنم باید بگویم که در تولیدکنندگان مجاز محصولات غذایی نمی‌توانند به چنین چیزی دست پیدا کنند اما در تولیدکنندگان غیرمجاز این کارامکانپذیراست و ما هم در این زمینه با آنها همراهی خواهیم کرد.

بعضی دوستان در بیانات و اشارات خود دقت نمی‌کنند

موحد در خاتمه تاکید کرد: بعضاً اتفاق می‌افتد برخی دوستان ما آن طور که باید در بیانات و اشارات خود دقت نمی‌کنند و باعث بهم ریختگی می‌شوند که اساساً درست نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha