تعرفه‌های مصوب دولت در ۳ سال گذشته آزمایشگاهها را ورشکست کرد. این یک درد است که تعرفه آزمایشگاهها پایین است و به افراد خارجی خدمات ارزان می‌دهیم اما شهروند ایرانی نمی‌تواند از امکانات مناسب استفاده کند.

تعرفه‌های مصوب دولت در ۳ سال گذشته آزمایشگاهها را ورشکست کرد
سلامت نیوز : رئیس انجمن پاتولوژی ایران گفت: تعرفه‌های مصوب دولت در ۳ سال گذشته آزمایشگاهها را ورشکست کرد. این یک درد است که تعرفه آزمایشگاهها پایین است و به افراد خارجی خدمات ارزان می‌دهیم اما شهروند ایرانی نمی‌تواند از امکانات مناسب استفاده کند.

فرید کرمی در گفت‌وگو با فارس، در مورد وضعیت تعرفه‌های آزمایشگاهی گفت: از سه سال پیش که اختیارات تعیین تعرفه‌ها را از سازمان نظام پزشکی گرفتند مشکلات آزمایشگاه‌ها بیشتر شد.

وی ادامه داد: این یک کار غیرکارشناسی بود و زمانی انجام گرفت که تعرفه هر صنفی توسط همان صنف تعیین می‌شد اما تعیین تعرفه جامعه پزشکی به دولت واگذار شد.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی ایران افزود: سال اولی که تعرفه‌گذاری به دولت داده شد دولت رشد تعرفه آزمایشگاهی را صفر درصد تعیین کرد یعنی در همان سالی که یارانه‌های حامل‌ انرژی حذف شد و هزینه‌های عمومی زیادی به آزمایشگاه‌ها تحمیل شد.

کرمی گفت: در همین زمان دولت وقت اعلام کرد چون تورم نداشته‌ایم آزمایشگاه‌ها نباید تعرفه‌شان را تغییر دهند این مسئله به اقتصاد آزمایشگاه‌ها ضربه جدی زد و بسیاری از آنها در شهرهای بزرگ ورشکسته شدند.

وی تصریح کرد: سال گذشته نرخ دلار افزایش یافت و چون بسیاری از کیت‌ها و مواد مصرفی را از خارج از کشور وارد می‌کنیم با افزایش نرخ دلار،هزینه زیادی به ما تحمیل شد.به طوری که سال گذشته کیت آزمایشگاهی را به قیمت 294 هزار تومان می‌خریدیم که یکباره شد یک میلیون و 800 هزار تومان، اما در مقابل تعرفه بالا نرفت.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی ایران افزود: سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت می‌خواهند تعرفه ابلاغی آنها را در دستور کار قرار دهیم اما اگر بخواهیم آن را اجرا کنیم یعنی عملاً آزمایشی را انجام ندهیم.

وی تصریح کرد: هدف هر آزمایشگاهی این است که آزمایش با کیفیت ارائه دهد و هیچ پزشکی نیست که بخواهد با تعرفه پایین کار کند و در عین حال بتواند کیفیت آن را حفظ کند بنابراین ضربه اصلی عدم حفظ کیفیت را بیمار می‌خورد.

کرمی گفت: ما تقاضا داریم تعرفه‌گذاری به شکل قانونی به سازمان نظام پزشکی برگردد چرا که این سازمان با دعوت از انجمن‌های تخصصی تعرفه‌ای را اعلام می‌کند که بتوان با آن حداقل فعالیت‌های جاری را انجام داد.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی ایران با اشاره به اینکه تعرفه سال 93 باید کارشناسی شود گفت: تعرفه خدمات درمانی و تشخیصی در کشور از تمام منطقه کمتر است و بسیاری از کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای درمان به کشور ما می‌آیند.

وی اظهار کرد: این یک درد است که تعرفه ما پایین است و به افراد خارجی خدمات ارزان می‌دهیم اما شهروند ایرانی نمی‌تواند از امکانات مناسب استفاده کند و متأسفانه وزارت بهداشت نامش را توریسم سلامت گذاشته است.

کرمی گفت: این یکی از دردناکترین مسائل حوزه پزشکی است چون می‌خواهیم خدمات با کیفیت به هموطنان بدهیم اما چون مردم توان مالی ندارند و سازمان‌های بیمه خود را از چرخه اقتصادی کنار کشیده‌اند نمی‌توانیم این خدمات را به مردم بدهیم.

وی گفت: هم اکنون 18 تا 20 درصد تعرفه آزمایشگاهی را بیمه‌ها تأمین می‌کنند و 80 درصد توسط مردم تأمین می‌شوند در حالی که طبق برنامه پنجم توسعه باید بیمه‌ها تأمین هزینه را به 70 درصد برسانند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی ایران افزود: چون بیمه‌ها بودجه لازم را نتوانستند تأمین کنند قیمت‌ها را به طور کاذب پایین آوردند و این به معنی ورشکستگی آزمایشگاه‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha