سلامت نیوز : نتایج یک آزمایش جدید از سوی متخصصان علوم پزشکی در آمریکا نشان داد که داروی موسوم به «اورنسیا» که معمولا برای درمان آرتریت تجویز می‌شود می‌تواند در درمان برخی از نارسایی‌های کلیوی نیز موثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ داروی «اورنسیا» که در حال حاضر برای درمان آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی تجویز می‌شود می‌تواند برای مبتلایان به نارسایی‌های شایع کلیوی که درمان آنها با شیوه‌های متداول دشوار است و منجر به از کار افتادن کلیه‌ها می‌شود، موثر باشد.

محققان در این مطالعه همچنین از شناسایی روشی خبر دادند که می‌توانند به وسیله آن دریابند استفاده از این دارو برای کدام یک از بیماران موثرتر است.

این دارو برای درمان نوعی نارسایی کلیوی موسوم به «گلومرولو اسکلروزیس فوکال وسگمنتال» (FSGS) بکار رفته که سبب بروز بافت‌های آسیب‌دیده در واحدهای تصفیه کلیه‌ها می‌شود. اغلب افرادی که به این نارسایی مبتلا هستند همچنین دچار چاقی مفرط، افزایش فشارخون و دیابت نیز می‌شوند.

در حال حاضر «استروئیدها» و برخی از داروها که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند برای درمان مبتلایان به «FSGS» استفاده می‌شوند و بنابراین این شیوه‌های درمانی در بلندمدت عوارض جانبی سوء دارند و در نتیجه مضرات این داروها به مراتب بیشتر از مزایای آنها برای درمان این نوع نارسایی خواهد بود. همین امر متخصصان را بر آن داشته تا به دنبال راه‌حل دارویی دیگری برای این بیماران باشند.

«پیتر ماندل»، رئیس بخش کلیه‌شناسی در «بیمارستان عمومی ماساچوست» در‌این‌باره گفت: ما در آزمایش‌های اخیر خود متوجه شدیم که داروی «اورنسیا» در جنبه نخست برای درمان بیماری‌های کلیوی به ویژه FSGS که یک نارسایی مخرب و علاج ناپذیر است، تاثیر دارد و در عین حال عوارض جانبی ناشی از مصرف طولانی استروئیدها و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن را نیز ندارد.

در این مطالعه که در نشریه پزشکی «نیوانگلند» منتشر شده تیمی از محققان به ارزیابی تاثیر داروی «اورنسیا» روی پنج بیمار مبتلا به FSGS‌ پرداخته و یافته‌های آنها نشان داد که این دارو در چهار نفر از بیماران از پس زدن کلیه پیوندی جلوگیری کرده است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی افزود: البته هنوز برای تایید داروی فوق برای این بیماری انجام تحقیقات بیشتر مورد نیاز است اما یافته‌های ما نشان‌دهنده تاثیر مثبت داروی «اورنسیا» در درمان برخی از نارسایی‌های کلیوی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha