سلامت نیوز : اهدای عضو عمل خداپسندانه‌ای است که زندگی می‌بخشد و جوانه امید را در دل بیماران نیازمندی می‌نشاند که بر روی تخت‌های بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان بسیاری از هموطنانمان با دریافت کارت اهدای عضو در زمان حیات، مصداق کامل این حدیث نبوی که "الاعمال بالنیات" شده‌اند و با اعلام رضایت خود برای اهدای اعضای بدن خود پس از بروز مرگ مغزی احتمالی خاطر خانواده خود را آسوده و به ترویج این اقدام خیرخواهانه جامه عمل می‌پوشانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در راستای آگاهی‌دهی به ایرانیان نوع دوست، به برخی پرسش‌های مطرح در خصوص اهدای عضو پاسخ می‌دهند:

- واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی چگونه از وجود مرگ مغزی مطلع خواهد شد؟

بنا بر قانون، کلیه بیمارستان‌ها در سطح کشور اعم از دولتی و غیردولتی موظف‌اند موارد مرگ مغزی را به اطلاع این واحد برسانند. سپس هماهنگ‌کنندگان عضو پیوندی در محل حاضر شده و با خانواده فرد اهدا کننده در زمینه ابعاد قانونی و اخلاقی اهدا صحبت خواهند کرد.

- در صورت عدم حضور فرد دارنده کارت در ایران آیا انتقال وی به کشور صورت می‌گیرد؟

خیر؛ متاسفانه در حال حاضر امکان انتقال بیمار مرگ مغزی و یا عضو اهدایی از کشورهای دیگر به ایران وجود ندارد.

- مراسم خاکسپاری فرد اهداکننده چقدر به تاخیر خواهد افتاد؟

کل مراحل اهدا و پیوند عضو ( اخذ رضایت از خانواده فرد اهدا کننده تا پایان برداشت و پیوند عضو ) معمولا ٣٦ ساعت بطول می‌انجامد.

- آیا خانواده‌های فرد اهدا کننده و فرد گیرنده عضو پیوندی یکدیگر را ملاقات خواهند کرد ؟

خیر، هویت طرفین محرمانه خواهد ماند، البته تعدادی از خانواده‌ها تمایل خواهند داشت که از طریق نامه‌های بی نام و نشان (با همکاری واحد فراهم آوری اعضای پیوندی) با هم مکاتبه داشته باشند . در مراسمی تحت عنوان "جشن نفس، جشن زندگی" که به ابتکار واحد پیوند دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همه ساله مقارن با تولد حضرت فاطمه زهرا(س) برگزار می‌گردد کلیه خانواده‌های اهدا کننده عضو و کلیه گیرندگان اعضای پیوندی به این جشن دعوت شده و بدون شناسایی یکدیگر لحظات دیدنی‌ای را می‌آفرینند.

- چه کسی اولویت دریافت اعضا و بافت‌های پیوندی را در زمان اهدا خواهد داشت ؟

لیست انتظار بیماران نیازمند در مرکز مدیریت پیوند و بیماری ها خاص وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تنظیم و به روز میگردد ودر زمان اهدا ،تخصیص اعضا فقط توسط این مرکز صورت خواهد گرفت. افزون بر سازگاری خونی و بافتی بیمار، وخامت شرایط بالینی و طول مدت انتظار در لیست پیوند و فاصله مکانی شخص از واحد پیوند نیز در اولویت بندی و انتخاب گیرنده عضو پیوندی نقش دارد.

- آیا برای انتخاب گیرنده عضو پیوندی پارتی بازی صورت می گیرد یا خیر؟

خیر؛ فردی که به عنوان مسئول تخصیص عضو در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مشغول به کار است لیست بیماران نیازمند اهدا را در اختیار داشته و بنا بر اولویت زمان ورود به لیست، گروه خونی و همخوانی سایز گیرنده و دهنده فردی را انتخاب کرده و اعلام می دارد در نتیجه امکان مداخله افراد در این امر امکان پذیر نیست.

- آیا در قبال عضو اهدا شده پولی به خانواده دهنده داده می‌شود یا خیر؟

خیر؛ عضو پیوندی به صورت رایگان و به عنوان هدیه به خانواده گیرنده اهدا می‌شود و گیرنده نیز پولی بابت عضو پیوندی پرداخت نمی‌کند و برای تضمین این امر شما می‌توانید در جشن نفس که هر ساله مصادف با روز مادر برگزار می‌شود شرکت کرده و با خانواده‌های دهنده و گیرنده صحبت کرده و سوالات خویش را در این مورد از آن ها بپرسید.

- آیا ممکن است بدن فرد گیرنده ، عضو پیوندی را رد کند ؟

آمار موفقیت پیوند در اکثریت موارد بیش از ٧٠ درصد گزارش شده است. بدن گیرنده عضو پیوندی در صورت عدم مراقبت صحیح فرد از خود و یا در موارد بسیار نادر بطور خود بخودی ، می‌تواند عضو پیوندی را رد کند.

- اگر عضو پیوندی، توسط بدن فرد گیرنده رد شود چه خواهد شد؟

در اکثریت مواقع در صورت تشخیص بموقع رد پیوند ، امکان درمان آن وجود خواهد داشت. کنترل دقیق بیمار بعد از انجام پیوند عضو ، مصرف مرتب داروهای مربوطه و انجام آزمایشات لازم می‌تواند از رد کامل پیوند پیشگیری نماید.

- آیا پیوند عضو میان جنس‌ها و نژادهای مختلف امکان پذیر است ؟

آری، البته اندازه عضو پیوندی حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد و بویژه انطباق بافتی در خصوص پیوند کلیه حیاتی می باشد.

- چه مدت باید یک بیمار نیازمند دریافت عضو پیوندی در لیست انتظار بماند؟

مدت زمانی که بیمار در لیست انتظار خواهد بود می‌تواند از چند روز تا چند سال بسته به وخامت شرایط بالینی، موجود بودن عضو پیوندی و سازگاری آن تفاوت کند.

- کدام بیماری‌های زمینه‌ای مانع اهدای عضو فرد خواهند شد؟

بیماری‌های عفونی مانند ایدز و اکثر بد خیمی‌ها مانع از اهدای عضو خواهند شد. البته همه این شرایط در زمان فوت شخص مجدداً ارزیابی می گردند.

- آیا افراد مبتلا به بیماری دیابت و فشار خون و یا افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی مانند لوپوس و غیره می‌توانند اهدا کننده باشند؟

بله ، البته در صورت بروز حادثه برای این افراد و ایجاد مرگ مغزی سلامت اعضای بدن توسط تیم پزشکی به دقت بررسی می‌شود و در صورت عدم وجود مشکل اهدای اعضایی که عملکرد مناسبی دارند انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha