سلامت نیوز : رییس بیمارستان شریعتی با بیان این مطلب که در شرایط موجود اقتصادی بیمارستانهای دولتی توان کافی برای ارائه خدمات مناسب و استاندارد را ندارند، اظهار داشت: در صورت عدم رسیدگی به بیمارستان‌های دولتی، تعطیلی آنها را در پی خواهیم داشت که رسیدگی به این وضعیت نیاز به کار کارشناسی دارد.

دکتر احمدرضا سروش در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بحث تخصیص اعتبارات کافی در حوزه سلامت سال‌ها مغفول مانده است، اظهارداشت: بیشتر افراد جامعه توان مراجعه به بیمارستانهای خصوصی را ندارند و از بیمارستان‌های دولتی انتظار سرویس مناسب دارند.

وی افزود: مردم انتظار دارند در بیمارستانهای دولتی نظام جمهوری اسلامی، سطح مناسبی از خدمات به آنها ارائه شود و به دلیل نداشتن درآمد و منابع کافی، توقع دارند بیمارستانهای دولتی از آنها پشتیبانی کنند و خدمات ارزان‌تر و مناسب تری در بیمارستانهای دولتی به آنها ارائه شود.

در صورت عدم رسیدگی به بیمارستان‌های دولتی تعطیلی آنها را در پی خواهیم داشت

دکتر سروش با بیان این مطلب که در شرایط موجود اقتصادی بیمارستانهای دولتی توان کافی برای ارائه خدمات مناسب و استاندارد را ندارند، اظهار داشت: در صورت عدم رسیدگی به بیمارستان‌های دولتی تعطیلی آنها را در پی خواهیم داشت که رسیدگی به این وضعیت نیاز به کار کارشناسی دارد.

رییس بیمارستان شریعتی با انتقاد از این مطلب که شرکت‌های بیمه تعرفه گذاری‌های مناسبی ندارند، اظهار کرد: تامین منابع مالی بیمارستان‌های دولتی یا باید توسط دولت تامین شود یا باید از مردمی که توان مالی ندارند، دریافت شود.

وی با بیان این مطلب که فضای فیزیکی بیمارستان شریعتی کوچک و دارای تهویه نامناسب است، افزود: برای ارائه خدمات بهتر به بیماران نیازمند فضای فیزیکی مناسب، نیروی انسانی کافی، تجهیزات و برنامه ریزی مناسب است.

دکتر سروش با بیان اینکه اتاق عمل این بیمارستان برای سال 1353 است و تنها برای چند بخش از بیمارستان ساخته شده است، اظهار داشت: به علت مراجعات بیماران به این بیمارستان، اتاق‌های معمولی که شرایط استاندارد ندارند، تبدیل به اتاق عمل شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با گذشت 30 تا 40 سال اتاق عمل های این بیمارستان، بسیاری از این اتاق ها شرایط نامناسب دارند و برای بازسازی اتاق‌های عمل 10 میلیارد تومان هزینه می طلبد.

دکتر سروش با بیان این مطلب که دوره بستری شدن در اتاق‌های شش تخته و هشت تخته به اتمام رسیده است، افزود: در حال حاضر بیماران نیاز به اتاق‌های یک تخته و دوتخته دارند و همچنین نیاز شدید به تخت‌های ویژه از ICU و CCU وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه این بیمارستان قطب اصلی پیوند مغز و استخوان در بیماران سرطانی است، گفت: همه روزه تعداد انبوهی از بیماران به مرکز تحقیقات پیوند و مغز و استخوان این بیمارستان مراجعه می کنند که وضعیت بسیار اسف باری دارند.

رییس بیمارستان شریعتی بیان کرد: برخی از تجهیزات بسیار ضروری بیمارستان مانند دستگاههای رادیولوژی، از رده خارج بودن دستگاه‌های بیهوشی باید به روز شوند که بیمارستان هزینه‌های بروز کردن آنها را ندارد.

دکتر سروش ادامه داد: متاسفانه در شرایط موجود اقتصادی و کمبود بودجه هیچ کدام از بیمارستانهای دولتی توان خرید این دستگاهها را ندارند و نمی توانند به سمت تجهیز شدن حرکت کنند.

توان خرید یک دستگاه آنژیوگرافی قلب نو در بیمارستان را نداریم

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه تنها یک دستگاه آنژیوگرافی قلب در بیمارستان داریم، گفت: اگر این دستگاه خراب شود توان خرید آن را نداریم چرا که هزینه یک پمپ 500 تا 600 میلیون تومان است.

دکتر سروش به کمبود نیروی انسانی به ویژه پرستار اشاره کرد و افزود: برخی بخش ها به علت کمبود پرستار از ظرفیت کامل خود استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل خدمات بخشی از بخش‌ها استاندارد نیست.

وی گفت: در بخش‌های ویژه، اتاق عمل، اورژانس، بخش های پیوند مغز و استخوان و سرطان با کمبود شدید نیرو مواجه هستیم و استقبالی برای کار در این بخش ها از سوی کارکنان وجود ندارد.

دکتر سروش ادامه داد: پرسنل بیمارستان از حقوق و مزایای خود ناراضی هستند و اگر بخواهیم اضافه کار و کارانه کافی به کارکنان بدهیم، باید منابع مالی تامین شود.

رییس بیمارستان شریعتی با تاکید بر این مطلب که سیاست گذاران با انجام یک مطالعه دقیق، برای بخش درمان و حوزه سلامت شرایط استاندارد تعریف کنند، افزود: قوانین، مقررات و سیستمی که از پیش در حوزه سلامت وجود داشته است به طور ناقص اجرا می شود، نتوانسته شرایط مطلوب را برای اداره بیمارستانها تامین کند؛ در چنین شرایطی هم بیماران و پرسنل از پزشک تا خدمات و همچنین دولت ناراضی هستند.

تنها با تعرفه گذاری مناسب است که بیمارستانهای دولتی می توانند خود را نجات دهند

وی با بیان آن که نظام تعرفه گذاری و نظام ارزش گذاری خدمات در سیستم بهداشت و درمان نادرست است، اظهارداشت: بایستی نظام تعرفه گذاری اصلاح شود و قیمت گذاری خدمات به نحوی باشد که هزینه تمام شده و سود معقول حاصل شود تا بیمارستانهای دولتی بتوانند خود را نجات دهند.

دکتر سروش در پایان ضرردهی ارائه خدمات و عدم تعادل میان قیمت تمام شده خدمات با درآمد حاصل از آن را در ایجاد شرایط نامطلوب بیمارستان موثر دانست و افزود: باید نظام ارزش گذاری خدمات در بیمارستانها واقعی شود و همچنین فاصله بین بخش خصوصی و دولتی منطقی تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha