سلامت نیوز : مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان افزایش سطح بهره‌وری را به عنوان یکی از اهداف مهم این نهاد و تحقق کامل آن را منوط بر ایجاد انگیزه برای اشتغال پزشکان و متخصصان در این اداره کل دانست.

دکتر مهدی فروزش، در گفت‌وگو با «حمایت» افزود: استفاده حداکثری از تعداد نیروهای فعلی و ارتقای کارآمدی با حداقل امکانات و منابع از مهم‌ترین برنامه‌ها به شمار می‌آید و در این میان به‌کارگیری روش‌های علمی دقیق، کاهش هزینه‌ها و جلب رضایت مراجعه‌کنندگان وابسته به مشخصه‌های فردی نیروهایی است که در این نهاد به کار مشغول هستند.
وی ادامه داد: در شش ماه اول امسال تمام تلاش خود را برای تحقق معیارهای در نظر گرفته شده در برنامه‌ریزی به کار گرفتیم. این موضوع در قالب اقدام‌هایی همچون پرداخت حقوق و مزایای عادلانه به ازای وظایف و خدمات مطلوبی که از سوی شاغلان این اداره کل به مراجعان ارایه می‌شود در کنار ایجاد فضای سالم در محیط‌های کارشناسی، آزمایشگاهی و پزشکی با استفاده از مهارت‌های نوین و ایجاد وحدت رویه در محیط کار، انجام شد.

فروزش گفت: همزمان با اشتغال کارکنان پزشکی قانونی باید به پیشرفت تحصیلی و ارتقای شغلی آنان نیز توجه شود. تعادل در تقسیم زمان اداری و کشیک‌های خارج از ساعت اداری برای ارایه خدمات به صورت شبانه‌روزی از دیگر برنامه‌هایی است که در این استان اجرا می‌شود.

فروزش با بیان اینکه یک پزشک و دو کارمند در بخش معاینات بالینی تمامی مراجعه‌های سرپایی را مورد بررسی قرار می‌دهند، تصریح کرد: در صورتی که از سوی مسئولان انتظامی برای صحنه جرم، پزشکی درخواست شود متخصص اداره کل پزشکی قانونی بلافاصله در محل حاضر می‌شود و اطلاعات لازم را به صورت دقیق در اختیار آنان قرار می‌دهد.

پزشکی قانونی جذابیت ندارد
این مقام مسئول همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: با رایزنی انجام شده با استانداری مقرر شده است تا 7 نیرو شامل دو پزشک، یک دندانپزشک، دو کاردان پزشک در بخش سالن تشریح، یک کارشناس اسناد و مدارک پزشکی و یک روانپزشک استخدام شود. البته باید بگویم که شرکت‌کننده‌ای برای روانپزشکی نداشتیم و در بخش پزشکی و دندانپزشکی نیز با پیگیری و درخواست از پزشکان و دندانپزشکان موفق شدیم آنان را برای حضور در آزمون متقاعد و در نهایت در مواردی که متقاضی وجود داشت توانستیم افراد مورد نظر را جذب کنیم.

وی با تاکید بر این موضوع که پزشکی قانونی جذابیتی برای افراد ندارد، اظهار کرد: علاوه بر سختی شرایط کار و همچنین سرعت در انجام فعالیت‌ها، حقوق و مزایای کمی نیز برای این افراد تخصیص یافته و این موضوع موجب شده است استخدام متخصصان در بخش‌های مختلف با مشکلات عدیده‌ای همراه باشد.فروزش اظهار امیدواری کرد: با حل مشکل تخصیص اعتبارهای مالی مشکلات این نهاد به حداقل ممکن کاهش یابد و تا پایان سال‌جاری افرادی که در مراحل گزینش هستند، به کار مشغول شوند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان درباره فعالیت‌های عمرانی انجام شده یا در حال انجام این اداره کل هم گفت: ساخت ساختمان پزشکی قانونی شهرستان خدابنده با سالن تشریح و معاینات سرپایی از محل اعتبارهای استانی به اتمام رسیده است که در هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد. در این راستا ساختمان اداری و معاینات بالینی در مرکز استان تاکنون با 40 درصد پیشرفت فیزیکی همراه بوده که از بخش اعتبارهای استانی از مصوبه‌های دور دوم سفرهای هیات وزیران قبلی است که در صورت تامین نشدن اعتبار مالی این پروژه، متوقف خواهد شد.

وی در ادامه به بررسی فعالیت‌های این نهاد در بخش آموزش و پژوهش هم پرداخت و افزود: اکنون 4 طرح پژوهشی در دست اجرا و 4 طرح نیز در مرحله بررسی و ارایه طرح اولیه است.مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان همچنین تصریح کرد: در شش ماه نخست سال‌جاری هر یک از کارکنان به طور میانگین 20 ساعت آموزش حین خدمت در حوزه‌های تخصصی و عمومی گذرانده‌اند. همچنین با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، آزاد اسلامی، علمی کاربردی قوه قضاییه و پیام نور استان زنجان به 300 دانشجو در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، حقوق، پرستاری و مامایی دروس عملی و تئوری ارایه شد.

مروری بر آمار معاینات
فروزش درباره آمار به ثبت رسیده در شش ماه اول امسال در این نهاد اظهار کرد: 17 هزار و 104 پرونده در قسمت معاینات سرپایی مورد بررسی قرار گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 5/6 درصد افزایش را نشان می‌دهد. از این تعداد 5 هزار و 969 پرونده مربوط به معاینات افراد نزاعی بوده که متاسفانه 9/1 درصد نسبت به شش ماه اول سال 91 رشد داشته است.

به گفته این مقام مسئول، میزان پرونده‌های تشکیلی به دلیل معاینه مصدومان ناشی از تصادف رانندگی 2 هزار و 877 مورد بوده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 7 درصد افزایش داشته است. مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان همچنین تعداد اجساد معاینه شده در شش ماه نخست امسال را 381 نفر اعلام کرد و گفت: از اهم دلایل فوت این تعداد از افراد می‌توان به فوت 188 مورد به دلیل تصادف رانندگی، 27 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر و روان‌گردان و 9 مورد به علت سوختگی اشاره کرد.

فروزش فوت ناشی از غرق‌شدگی و برق‌گرفتگی هر یک با 3 کشته در شش ماه اول امسال را از دیگر آمار به ثبت رسیده عنوان کرد و گفت: در این مدت 4 نفر نیز به دلیل استشمام گاز منوکسیدکربن جان باختند. وی تعداد پرونده‌های تشکیل شده در کمیسیون پزشکی این اداره کل را 71 فقره در شش ماه نخست سال‌جاری خواند و یادآور شد: تعداد این پرونده‌ها در مدت مشابه سال گذشته 44 مورد بوده است. وی درباره آمار حوادث ناشی از کار در شش ماه اول امسال هم خاطرنشان کرد: در این خصوص 227 پرونده تشکیل شده که در شش ماه اول سال گذشته 214 پرونده در این بخش به ثبت رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha