یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: 86393
سلامت نیوز : مدیركل دفتر كودك و نوجوان سازمان بهزیستی از تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست طی ماه آینده خبر داد و گفت این قانون به سازمان بهزیستی ابلاغ شده است. حمیدرضا الوند گفت: سه ماه مهلت داریم كه با همكاری وزارت كشور و دادگستری آیین‌نامه اجرایی این قانون را تدوین كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ دكتر رضا رزاقی رئیس گروه مراقبت از كودكان تحت سرپرست سازمان بهزیستی در این باره به ایران گفت: در این قانون قرار است به مواردی مثل درج اسامی والدین اصلی در شناسنامه كودك راهكارهای مناسبی در نظر گرفته و برای آن تعیین تكلیف شود.

وی افزود: در گذشته اسامی والدین اصلی در شناسنامه كودك درج نمی‌شد و تنها گاهی یك شماره نامه در توضیحات نامه می‌آمد، اگرچه این قانون با كنوانسیون حمایت از كودكان مغایرتی ندارد اما پیمان نامه با قاطعیت دولت‌ها را موظف می‌كند كه نباید هویت كودك مخدوش شود و باید كودك هویت اصلی خود را داشته باشد. به گفته وی این قانون همچنین درباره مشاوره‌های فرزندخواندگی هم یك مقدار كار والدین را دشوار می‌كند اما می‌تواند یك پاسخ هویتی در آینده به كودكان دهد. رزاقی به بند دیگر این قانون درباره واگذاری كودكان دارای خانواده بدسرپرست به متقاضیان اشاره كرد و اظهار داشت: در گذشته این قانون در قالب فرزندخواندگی اجرا نمی‌شد بلكه در قالب ماده‌ای به نام 1187 قانون مدنی بود كه براساس آن با حكم امین موقت، كودكان به خانواده‌ها سپرده می‌شدند. در قانون جدید هم با قاطعیت اشاره شده است كه از این پس قضات اگر می‌خواهند كودك بدسرپرست را به فرزندخواندگی كسی واگذار كنند با استناد به این قانون می‌توانند آن‌ها را واگذار كنند.

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه اشتباهی كه این سال‌ها رخ داد این بود كه تصور می‌شد «امین موقت» نوعی سرپرستی است در حالی كه این‌گونه نبوده و یك حكم مدنی است.
رئیس گروه مراقبت از كودكان تحت سرپرستی تصریح كرد: در این قانون می‌توان به زنان و دختران مجرد بالای 30 سال نیز كودك واگذار كرد. این در حالی است كه در گذشته تنها به زوج‌های نابارور اجازه واگذاری كودك داده می‌شد اما دامنه مراقبت از كودك در این قانون بیشتر شده است و دختران مجرد و زنان مطلقه نیز می‌توانند كودكی را تحت سرپرستی خود بگیرند. وی در ادامه خاطرنشان كرد: براساس قانون، خانواده‌هایی كه غربالگری شده و اگر از نظر جسمی و روانی همه جوانب و شرایط لازم را داشته باشند و بتوانند منافع بچه را تأمین كنند، در اولویت هستند.

وی گفت: در این قانون نه‌تنها منافع كودكان در نظر گرفته شده بلكه سعی می‌كند كودكان بیشتر تحت مراقبت خانواده‌ها قرار گیرند تا مراكز شبانه‌روزی. همچنین، علاوه بر منافع كودك، منافع متقاضیان نیز در آن لحاظ شده است. به طور مثال به خانواده‌هایی كه نوزادی را تحت سرپرستی خود درآورند معادل 6 ماه مرخصی زایمان تعلق می‌گیرد از طرفی در حكم كارگزینی سرپرست نیز حق عائله‌مندی درج خواهد شد.

این در حالی است كه سوسن علی مرادی مدیرعامل انجمن حمایت از كودكان بدسرپرست و بی‌سرپرست مهر هستی گفت: متأسفانه قوانینی كه تدوین می‌شود در ابتدا به نفع كودكان است اما باید نظارت همه‌جانبه نیز وجود داشته باشد. وی افزود: وقتی كودكی در اختیار خانواده قرار می‌گیرد پس از مدتی رها می‌شود و هیچ مددكاری نیست كه شرایط كودك را در خانواده محك بزند.

به گفته وی، اگر نظارت وجود داشته باشد باید خانواده‌ها از نظر روانشناسی و ارتباط عاطفی سنجیده شوند و نباید تنها از نظر اقتصادی خانواده‌ها را سنجید بلكه همه جوانب باید در نظر گرفته شود.وی تصریح كرد: واگذاری كودكان به دختران مجرد می‌تواند برای جبران عشق مادی مفید باشد. دخترانی كه ازدواج نكرده ولی عشق مادری دارند.
اكبر رجبی مدیرعامل مؤسسه خیریه طلوع بی‌نشان‌ها به عكس گفته دكتر رزاقی معتقد است نباید هویت كودك آشكار شود چون كودك باید با ورود به خانواده جدید زندگی جدیدی را شروع كند و این امر موجب می‌شود تا در آینده با مشكل هویتی روبه‌رو شود. وی عنوان كرد: كودك در خانواده به پدر نیاز دارد و باید در كنار خانواده بزرگ شود نه این‌كه به مراكزی مثل بهزیستی سپرده شود.

همچنین حمیدرضا الوند مدیركل دفتر كودك و نوجوان سازمان بهزیستی نیز اعلام كرد: خانواده‌هایی كه از مراجع غیرقانونی فرزند گرفته‌اند براساس قانون 6 ماه فرصت دارند برای تعیین تكلیف فرزند خوانده خود به بهزیستی مراجعه كنند و همه این فرایند و دستورالعمل‌های مورد نیاز در آیین‌نامه در نظر گرفته می‌شود.

وی از تشكیل كمیسیون‌هایی در سازمان بهزیستی برای اجرای قانون حمایت از كودكان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست خبر داد و افزود: در حال حاضر بهزیستی با كمك متخصصین و كارشناسان خود نسبت به تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی قانون جدید اقدام می‌كند و حداكثر تا سه ماه آینده به كمیته مشترك ارائه می‌شود. وی در مورد واگذاری فرزند به ایرانیان خارج از كشور یادآور شد، در این باره در آیین‌نامه‌ مواردی در نظر گرفته می‌شود كه افراد متقاضی از سوی سفارتخانه‌ها اقدام كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha