سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: بودجه210 میلیارد تومانی امسال بسته شد. در حوزه بهداشت و درمان باید 13 هزار میلیارد تومان می‌داشتیم. تا با این رقم مانند سال گذشته ارائه خدمت دهیم. البته بعید می‌دانم که حتی 50 درصد آن هم محقق شود چون پول نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی در مراسم گردهمایی مدیران ارشد پرستاری سراسر کشور که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: نزدیک به یک ماه است که دولت با مشکلات متعددی روبه رو است و شما پرستاران هم سنگربان خط مقدم هستید که باید مطالب کلان مدیریت را بدانید. در بخش اقتصادی مهمترین چالش دولت تورم حدود 40 درصدی و اعتباراتی است که به دلیل تحریم‌ها و پیش‌بینی‌هایی که خیلی دقیق نبود بسته شد.

وی ادامه داد: بودجه 210 میلیارد تومانی بسته شد در حالی که در حوزه بهداشت و درمان باید 13 هزار میلیارد تومان می‌داشتیم. تا با این رقم مانند سال گذشته ارائه خدمت دهیم. البته بعید می‌دانم که حتی 50 درصد آن هم محقق شود چون پول نیست.

وزیر بهداشت گفت: حق جذب هم هزینه‌ای است که باید بپردازیم مشکلات دولت کم نیست و اگر چه تمام تیم سیاسی دولت در بخش بین‌المللی پرتحرک و موفق است امیدواریم آرمان‌های انقلاب و نظام حفظ شده و به توفیقات مهمی برسیم.

 وی گفت: بخش عمده تلاش دولت در بخش اقتصادی برای آرام‌کردن اوضاع بوده و پیشگیری از افزایش رکود و استقراض از بانک مرکزی است.

هاشمی با اشاره به کاهش 3 درصدی تورم گفت: امیدواریم تا پایان سال 3 درصد دیگر نیز از تورم کم شود و در سال بعد 13 درصد نسبت به زمانی که دولت روی کار آمده شاهد کاهش تورم باشیم.

وی گفت: با این وجود نمی‌توان منابع جدید را به راحتی به بدنه دولت تزریق کرد و وزارتخانه‌ها مجبور هستند با سیاست انقباضی اداره شوند.

هاشمی گفت: تکلیف دولت مشخص است با گشایش از صادرات به خصوص نفت و فرآورده‌های نفتی درآمدش بیشتر می‌شود. اما در حوزه بهداشت و درمان وضع بهتری را برای سال آینده پیش‌بینی نمی‌کنیم و شاید 15 تا 20 درصد رشد بودجه نسبت به امسال داشته باشیم.

وی گفت: بنابراین بودجه بهداشت و درمان برای سال آینده بیشتر از 160 میلیارد تومان نخواهد بود.

وی با تأکید بر همدلی در سطوح عالی کشور افزود: این وفاق و همدلی گذشته از تک‌صدایی‌هایی که گاهی پیش می‌آید ضامن موفقیت‌های بهتر در عرصه بین‌المللی و آرامش در عرصه داخلی است.

وزیر بهداشت توجه به معیشت روزمره مردم را مأموریت دولت دانست و گفت: علاوه بر آن وزارت بهداشت باید تأمین کننده علم و فناوری هم باشد. در این حوزه تاکنون به دنبال حاشیه‌سازی نبوده‌ایم چرا که چیزی از آن در نمی‌آید و در هر جایی فقط صحبت از تکریم و قدر‌شناسی کرده‌ایم. چون تاکنون مدیران میانی و ارشد این حوزه از خودگذشتگی کرده‌اند و از استادان برجسته کشور هستند.

هاشمی ادامه داد: این افراد با قبول پست‌های اجرایی و سیاسی از نظر علمی نظر می‌کنند.

وی گفت: مشکل ما در این دوران این بوده که سلامت اولویت اول تا پنجم دولت‌ها نبوده و این مانع می‌شود که تیم‌های مختلف بتوانند تحول و تغییر ایجاد کند. در نظام بهداشت درمان با همان اعتدال و عقلانیت پیش رفته‌ایم و همه را احترام کرده‌ایم چرا که هدف اصلی همراه کردن جامعه پزشکی است.

هاشمی با اشاره به دغدغه‌های مجموعه پرستاری، NGO‌ها، اساتید و وزرای قبلی گفت: همدلی و وفاق برای تحقق سهم سلامت از کل نظام مقدمه‌ای برای پیش‌بردن برنامه‌ها است و عزل و نصب‌ها با حفظ روابط حسنه در جامعه پزشکی صورت گرفته است و ادامه این مسیر با همان خط مشی اعتدالی خواهد بود. چرا که در اداره کشور باید همه سلیقه‌ها حضور داشته باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات حوزه دارو و واکسن‌ها در ماه‌های گذشته گفت: در دارو کمبود‌هایی پیش آمد، شاهد گرانی بودیم و بیمه‌ها ناهماهنگ شده بودند و در زمینه واکسن‌ها نیز ذخیره برخی تا دو هفته بیشتر نبود و حتی واکسن هاری نداشتیم. اما اکنون مشکلات کنترل شده و مردم به تصمیمات مسئولان اطمینان دارند.

 وزیر بهداشت افزود: به افرادی که خارج از وزارت بهداشت هستند رفتیم تا آنها را توجیه کنیم همانطور که مردم به امنیت احتیاج دارند مراقبت و بهداشت نیز نیاز است مردم فهمیدند که مسئولان مدعی نیستند و در تلاشند تا انتظارات را برآورده کنند در این میان مردم قدرشناسند اما معتقدند بهتر از این را ارائه کرد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در آخرین جلسه هیئت دولت اعلام کرد که قول‌هایی را که قبل از انتخابات در حوزه سلامت به مردم داده مانند بیمه سلامت ایرانیان باید به آنها عمل شود بنابراین دولت فروگذار نخواهد بود و مجلس هم نسبت به مطالبات مردم حساس است.

هاشمی گفت: اما آنجایی که باید هزینه شود کار گیر می‌کند و درست زمانی است که ما به آن احتیاج داریم. بنابراین با اجرای منابع خدمات پزشک، پرستار و پیراپزشک آنطور که ارزش دارد خریداری می‌شود چرا که هم اکنون تورم 40 درصدی را داریم نان گران شده و چطور ممکن است خدمات پزشکی گران نشود اما هر جا که نقصی است یک طرفه به جامعه پزشکی نسبت می‌دهند.

وی افزود: ما نقص را می‌پذیریم اما هیچ صنفی بدون نقص نیست.

جامعه قضات و جامعه روحانیت و سایر صنوف نقص‌هایی دارند اما در تریبون عمومی اعلام نمی‌کنند بلکه انتقادها را در پشت درهای بسته فریاد می‌زنند این در حالی است که اعتماد مردم به جامعه پزشکی بسیار مهم است و نباید حرف‌های عوام پسندانه بزنند چرا که دردی را دوا نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه سهم سلامت از تولید ناخالص ملی باید افزایش یابد گفت: باید بیمه یکپارچه شود و همه مردم تحت پوشش بیمه قرار گیرند و رقم بیمه افزایش یابد همچنین دفترچه بیمه مانند برخی از دفترچه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به این ترتیب بیمارستان‌های دولتی نیازی به تصدی‌گری نخواهند داشت.

وزیر بهداشت گفت: در این شرایط بیمارستان‌ها می‌توانند بنگاه اقتصادی شوند و از قانون هیئت امنایی استفاده کنیم و در این صورت تراز دخل و خرج مثبت می‌شود نه مانند اکنون که منفی است و بیمارستان‌ها ورشکسته‌اند.

وی افزود: طبق محاسبات به ازای هر شب تخت بستری حدود 50 هزار تومان از جیب هزینه می‌کنیم، 22 میلیون تخت بستری داریم این هزینه‌های ما را بیشتر کرده است بنابراین پروژه‌ای را افتتاح نمی‌کنیم مگر ردیف پرسنلی آن دیده شده باشد.

هاشمی تصریح کرد: حدود 50 هزار پرسنل داریم که به آنها حقوق می‌دهیم اما سازمان مدیریت آن را قبول نکرده و این فشار به پرستار و بهیار می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه تعرفه برخی از رشته‌هایی که کمتر طالب دارند باید بیشتر شود افزود: تعرفه رشته‌هایی مانند سوختگی و روانپزشکی باید مناسب شود و با درصد قابل توجهی این تعرفه‌ها در مناطق محروم افزایش یابد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: همچنین برای گذراندن طرح پزشکان باید برنامه‌ریزی درستی کنیم و این بی‌کفایتی ماست که نتوانستیم برای گذراندن این طرح‌ها برنامه درستی داشته باشیم و شاهد صحنه‌هایی هستیم که منصفانه نیست.

هاشمی افزود: کار وزارت بهداشت سیاست‌گذاری است نه تصدی‌گری. حدود 8 سال پیش 230 هزار نیرو وجود داشته اما اکنون چند برابر شده در حالی که هنوز طبق استانداردها نیروی پرستاری کمی داریم. با این روند نیازمند تغییر و تحول هستیم و هر تغییری ترس و هزینه دارد ما جرأت این کار را داریم و بقیه هم باید پای کار بیایند.

وزیر بهداشت خطاب به جامعه پرستاری گفت: ابتدا باید خویشتن‌دار باشید چون با شلوغی، مصاحبه و فرافکنی کاری درست نمی‌شود باید کار را با اعتدال و عقلانیت پیش برد. صادقانه بگویم تاکنون فرصت نکرده‌ایم به این موضوعات بیشتر فکر کنیم.

وی ادامه داد: در این دوره یک تا دو مطالبه از جامعه پرستاری محقق می‌شود که معتقدم نقش ویژه‌ای پرستاران در نظام سلامت دارند اما تاکنون فرصت نکرده‌ایم بیش از این مشکلات آنها را ببینیم از سوی دیگر مردم خسته شده و حوصله ندارند و باید آرامش را به جامعه برگردانیم.

هاشمی افزود: یکی از قسمت‌هایی که به اخلاق فراگیران توجه کرد حوزه پرستاری است که این با مصوبه به دست نمی‌آید. از سوی دیگر باید تعداد مراکز تحقیقات پرستاری بیشتر شود تا بتوان تحقیقاتی را انجام داد که ثبت جهانی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha