سلامت نیوز : رئیس انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران با هشدار نسبت به آثار روانی ناشی از حضور کمرنگ زنان شاغل بر فرزندان، مدیریت زمان و غنی‌سازی اوقاتی که مادران در خانه هستند را راهکار پیشگیری از صدمات جبران‌ناپذیر این مشکل دانست.

حمید یعقوبی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تغییر سبک زندگی زنان و اشتغال به فعالیت‌های اجتماعی گفت: زندگی صنعتی امروزه و کسب مدارج تحصیلی عالی سبک زندگی افراد به ویژه زنان را تغییر داده است و آن‌ها به طور همزمان در دو شغل خانه‌داری و سازمانی مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: با اینکه در قوانین کشور، «خانه‌داری» شغل محسوب می‌شود، اما اکثر زنان شاغل فکر می‌کنند شغل فعالیتی بیرون از خانه است.

یعقوبی اظهار داشت: وقتی مردی شاغل است، فقط یک شغل دارد، اما زنان شاغل با احتساب خانه‌داری در شرایط برابر شغلی نسبت به مردان دو شغله به حساب می‌آیند. بنابراین اثر آسیب‌های احتمالی روانی ناشی از خستگی کار در زنان بیشتر است.

یعقوبی درباره تأثیر اشتغال زنان در بیرون و داخل منزل بر فرزندان گفت: وقتی مادری شاغل است چون نمی‌‌تواند به اندازه کافی به خانه‌داری اعم از همسر و فرزندانش برسد نمی‌تواند این وظیفه را به خوبی انجام دهد.

وی افزود: در این شرایط نحوه فرزندپروری، تنظیم وقت و مدیریت زمان مهم است.

عضو سازمان نظام روانشناسی تصریح کرد: مادران شاغل باید نسبت به غنی‌سازی اوقاتی که با فرزندانشان هستند اقدام کنند. کیفیت اوقات با هم بودن را بالا برده تا کمبود وقت تا حدودی جبران شود.

وی گفت: بازی، نقاشی، داستان، فعالیت‌های هنری و گفت‌وگوی مستقیم با کودک، اقدامات مناسبی برای جبران خلاء نبود مادر در ساعت‌ها و روزهای دیگر است.

یعقوبی خاطرنشان کرد: مادران منبعی عاطفی برای فرزندان هستند و خلاء این منبع صدمات جبران‌ناپذیری بر کودک خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha