یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 86406
سلامت نیوز : این روزها در بسیاری از تبلیغات پزشکی به ویژه جراحی‌های زیبایی مدام PRP را روشی برای جوان‌تر شدن اندام های مختلف بدن به ویژه صورت معرفی می‌کنند اما یک پزشک ایرانی مقیم آلمان می‌گوید در مطالعاتش تنها به تأثیر این روش در ترمیم غضروف زانو رسیده است.

یدالله گودرزی جراح ارتوپدی مقیم آلمان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: تحقیقات ما نشان می‌دهد هورمون‌هایی در پلاکت‌های خون آزاد می‌شود که برای درمان کسالت‌هایی که تا به حال راهکار درستی برای آن در نظر گرفته نشده استفاده می‌شود.

وی افزود: البته از PRP سوء‌ استفاده‌های زیادی می‌شود و در جراحی‌های زیبایی کاربرد دارد ولی نتایج علمی آن ثابت نشده است و ممکن است فقط خرج اضافی رو دست افراد بگذارد.

این جراح ارتوپدی با اشاره به اثر ترمیمی هورمون‌هایی که از پلاکت ترشح می‌شود گفت: ما تا به حال از این موضوع اطلاع نداشتیم و استفاده نمی‌کردیم ولی در بیمارانی که ناراحتی مفصلی و ساییدگی غضروف داشتند با تزریق پلاکت خون خود فرد در آن ناحیه به نتایج خوبی رسیدیم.

به گفته گودرزی تا پیش از این بیمار باید برای درمان این گونه عوارض تن به جراحی‌های سخت و کارگذاشتن پروتز تن می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: این روش تا کنون بر روی 80 بیمار آزمایش شده و متوجه شدیم که بیماران صدمات غضروفی درجه سه و چهار با شش مرتبه تزریق پلاکت خودشان در ناحیه زانو بدون هیچ عوارضی بهبود یافته‌اند.

وی ادامه داد: در روند درمان، دردهای روزانه در ناحیه زانو از بین رفت و حرکات پای بیمار بهتر شد و بعد با ام آر آی زانو را که معاینه کردیم دیدیم غضروف‌ها تا حدی بازسازی شده است.

این جراح ایرانی مقیم آلمان با تأکید بر اینکه پیش از این بسیاری از ورزشکاران با پارگی بند متقاطع زانو یا آسیب دیدگی تاندون آشیل باید زیر تیغ جراحی می‌رفتند افزود: اما در مطالعات ما فقط با ۳ بار تزریق پلاکت استحصال شده از خون خود فرد، مشکل برطرف شد.

جراح ارتوپدی به این نکته اشاره کرد که همه بیماران با دردهای مفاصلی کاندیدای مناسبی برای این روش نیستند و افزود: بیماران مبتلا به روماتیسم با PRP درمان نمی‌شوند. این روش فقط به بازسازی اعضای فرسوده کمک می‌کنند و خسارت‌های ناشی از ویروس و میکروب نیز با این روش در بدن قابل درمان نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha