سلامت نیوز : مدیر کل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: با بهره گیری از بیانات مقام معظم رهبری آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید برنامه‌های مدون و واقع بینانه‌ای را برای ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری اجرا کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمد اسماعیل مطلق امروز در مراسم رونمایی از گزارش جمعیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه تهران درباره ارتقاء نرخ باروری در کشور گفت: بارداری در دوران نوجوانی معضل کشور ما نیست. کمیت و کیفیت مطلوب جمعیت باید همواره مورد توجه قرار گیرد. که در بیانات مقام معظم رهبری نیز دیده می‌شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری با تأکید بر جمعیتی جوان، بانشاط و تحصیلکرده خواستار تجدید‌نظر در سیاست‌های تعدیل نسل شده‌اند.

مطلق اظهار داشت: مسائل کنترلی باید در کنار کار فرهنگی انجام گیرد تا مسائل حل شود. بدیهی است هر گونه آموزش باید با واقعیت ملموس جامعه منطبق باشد.

مدیرکل سلامت خانواده جمعیت و مدارس وزارت بهداشت گفت: فرهنگ‌سازی درباره جمعیت مطلوب خانواده با فرزندی سالم و صالح است.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش باید با بهره‌گیری از بیانات مقام معظم رهبری نسبت به تدوین دروس مربوط و مرتبط با گروه سنی و متناسب با جنس با در نظر گرفتن ابعاد فرهنگی و مذهبی اقدام کند.

مطلق گفت: رویکرد متون درسی نیز باید در راستای آماده‌سازی جوانان برای اقدام به ازدواج و بارداری باشد.

وی افزود: فرهنگسازی در دانشگاه ها با تغییر عنوان درس تنظیم خانواده به خانواده متعالی فراهم شده است اما اول باید محتوا نهایی شود و مدرسان توانایی لازم برای تدریس داشته باشند.باید صرفاً منابع تعیین شده تدریس شود.

مطلق تصریح کرد: فراگیرترین حرکت در این باره از سوی رسانه است باید به طور مستقیم و غیرمستقیم به این امر خطیر پرداخته شود.

وی گفت: طبق فرمایش رسول اکرم (ص) که می‌فرماید فرزند صالح گلی از گل‌های بهشت است باید از گریزان بودن زوج‌ها از بارداری جلوگیری کرد.

مطلق افزود: البته پوشش بیمه‌ها و خدمات درمانی باید برای همه در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: آماده‌سازی افراد برای ازدواج مناسب و تشکیل خانواده متعالی نقشی سازنده در جامعه دارد که باید با تأمین مهارت‌های لازم و تأمین امکانات صورت گیرد.

مطلق اذعان داشت: متأسفانه سن ازدواج در جامعه بالا رفته و بیش از 5 سال و در برخی شهرها 10 سال افزایش پیدا کرده است و اکنون فاصله دو بارداری به 5.5 سال رسیده است.

مطلق با انتقاد از آمار بالای سزارین در ایران اظهار داشت: متأسفانه بحث سزارین بسیار پررنگ است که در این زمینه استادان باید فرهنگ‌سازی کند. میزان سزارین در برخی شهرها به بالای 50 درصد رسیده است.

وی خاطر نشان ساخت: 42 روز پس از زایمان، مادران از آسیب جسمی، روانی و اجتماعی برخوردارند که باید خدمات پس از زایمان برای آنها فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha