سلامت نیوز : تحقیقات جدید نشان داد در صورتیکه افراد به نوشیدن نوشابه‌های قنددار عادت کنند در معرض بیشتری به ابتلای بیماری‌های کلیوی قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ افرادی بیش از 2 یا بیشتر از یک روز نوشابه‌های قنددار می‌نوشند با احتمال بیشتری در ادرارشان پروتئین دفع می‌شود که این از علائم یک مشکل است.

تحقیقات جدید نشان داد که اگر شما میل شدیدی به نوشیدن نوشابه قنددار دارید ممکن است که با خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی بیشتر مواجه شوید.

کارمندان یک دانشگاه در ژاپن که بیش از 2 نوشابه مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که کمتر و یا هیچ نوشابه‌ای را مصرف نکرده بودند با احتمال بیشتری در ادرار خود پروئتین وجود داشت.

تحقیقات جدید ارتباط بین نوشیدن نوشابه و افزایش خطر آسیب کلیوی را نشان داد اما لزوما ثابت نکرد که نوشابه مقصر است.

در این مطالعه بیش از 12 هزار کارمند دانشگاه در یک مرکز بهداشتی تحت چکاپ سالانه قرار گرفتند.

این تحقیقات بر روی مشکلات کلیوی متمرکز شد و نشان داد که 11 درصد افرادی که هر روز 2 تا سه قوطی نوشابه می‌خوردند در طول سه سال پیگیری نشان داد که در آزمایش ادرار آنها پروتئین یافت شد و در مقابل 8.4 درصد افرادی که اصلا نوشابه مصرف نکرده بودند و به طورکلی 9 درصد افرادی که در روز یک قوطی نوشابه مصرف کرده بودند پروتئین در ادرار آنها مثبت شد.

محققان نتیجه گرفتند که افرادی که بیشتر در ادرارشان پروتئین داشتند بیشتر نوشابه خورده بودند.

در مطالعه مرتبطی که بر روی موش‌ها انجام گرفت نشان داد که مصرف متوسط قند فروکتوز حساسیت کلیه را افزایش می‌دهد.

بر اساس محققان دانشگاه «وسترن رزرو» این موضوع منجر به افزایش باز جذب نمک توسط سلول‌ها در کلیه‌ها می‌شود که ممکن است توضیح دهد که چرا مصرف نوشابه با دیابت، چاقی، نارسایی کلیه و فشار خون بالا مرتبط است.

هر دو مطالعه برای ارائه در نشست سالانه انجمن نفرولوژی آمریکا در آتلانتا برگزار شد.

به گفته محققان، وجود پروتئین در ادرار یک نشانه برای بیماری کلیه است و ممکن است نشانگر اولیه برای بیماریهای قلبی، ‌سکته مغزی و نارسایی قلبی نیز باشد.

محققان تاکید دارند که نوشابه‌های شیرین و حاوی قند فروکتوز ممکن است خطرناک‌ترن نوع باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha