سلامت نیوز : بازی‌های رایانه‌ای که در حال گسترش است، خطرات جسمی و روانشناختی زیادی را از جمله اعتیاد به این بازیها در پی دارد در حالی که بازیهایی مانند «هفت سنگ» قدرت تمرکز فرد را افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ مهرداد کاظم‌زاده عطوفی، دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس با هشدار درباره عواقب جدی بازی‌های رایانه‌ای گفت:‌ بازی، فعالیتی است که باید عامل رشد، خلاقیت و ارتباطات اجتماعی  باشد.

وی افزود: در گذشته بازی‌هایی مانند خاله بازی و دکتر بازی به شکل گروهی انجام می‌شد که در آن چند کودک هرکدام نقشی را برعهده می‌گرفتند که در افزایش تعاملات اجتماعی آن‌ها مؤثر بود.

* «هفت سنگ» قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد

کاظم‌زاده تصریح کرد: امروزه ثابت شده بازی «هفت سنگ» در عین رقابتی بودن، قدرت تمرکز و سرعت عکس‌العمل را افزایش می‌دهد. بنابراین از این حیث می‌توان بازی‌های گذشته را سالم‌تر عنوان کرد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد رایانه، امروز شاهد گسترش بازی‌ها بر اساس الگوهای کلی از همان بازی‌ها و یکسری تجربه‌های هیجانی لذت‌بخش هستیم.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی گفت: برخی بازی‌ها تمرکزشان بر روی مسائل شناختی است و فرد در جریان بازی مسائل مختلفی را حل می‌کند، اما این موضوع جنبه ظاهری دارد چرا که این بازی‌ها با وجود داشتن جنبه رقابتی، خشونت را در کودکان ترویج می‌دهند.

* بازی‌های رایانه‌ای و افزایش هیجان در کودکان

کاظم‌زاده ادامه داد: کودکان در برخی بازی‌های رقابتی باید بر اساس حافظه کوتاه مدت خود تصمیم‌ گرفته و روند بازی را حدس بزنند. این موضوع به دلیل سرعت عمل افراد در بازی‌های رایانه‌ای بر اساس سطوح مختلف بازی میزان هیجان کودکان را افزایش می‌دهد.

وی افزود: بنابراین نمی‌توان گفت آیا این بازی‌ها به طور کلی خوب هستند یا بد چرا که باید عوامل و شرایط آن‌ها را بررسی کنیم.

* فقط یک ساعت بازی یارانه‌ای مجاز است

این متخصص بهداشت روان تصریح کرد: هر ند برخی بازی‌ها در شکل‌گیری الگوهای شناختی و بهبود عملکرد حسی و حرکتی مفید است اما عامل زمان و طول مدت پرداختن به این فعالیت نیز می‌تواند آسیب‌زا باشد.

کاظم‌زاده ادامه داد:‌ انجام بازی کامپیوتری بیش از یک ساعت طولانی تلقی شده و هرچه میزان آن افزایش پیدا کند،‌ آسیب جسمی و روانی را بیشتر می‌کند.

وی درباره عواقب دیگر استفاده از بازی‌های رایانه‌ای گفت: این بازی‌ها موجب کم تحرکی شده و  اضافه وزن را در پی خواهد داشت. همچنین به دلیل نشستن نامناسب بدشکلی بدنی را به همراه دارد.

کاظم‌زاده افزود: کم تحرکی و چاقی عوارض جسمی دیگر این بازیهاست.

* مشکلات بینایی و نتیجه انجام بازی‌های رایانه‌ای

وی ادامه داد: ‌افزایش حملات تشنجی و مشکلات بینایی، مهمترین نکته‌ای است که درباره این بازیها باید به آن توجه کرد.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی با اشاره به مطالعه‌ای که چند سال گذشته در ژاپن انجام شده، گفت: در این تحقیق کودکانی که به بازی‌های رایانه‌ای با سرعت بالا می‌پرداختند مستعد حملات تشنجی بودند.

وی افزود: مکانیزیم این پدیده این است که وقتی سرعت بازی بالا باشد، میزان اطلاعات در مغز نیز بالا رفته در نهایت کانون‌‌های صرعی را فعال و فرد را مستعد آسیب‌پذیری می‌کند.

وی افزود: اگر سلول‌های مغزی کودک زمینه تحریک‌پذیری داشته باشد حملات تشنجی افزایش پیدا می‌کند.

* کودکانی که به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند پرخاشگرترند.

کاظم‌زاده با اشاره به پائین آمدن آستانه تحمل در کودکانی که بیش از حد به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند اظهار داشت: در پی کاهش آستانه تحمل، این کودکان بی‌حوصله شده و تحریک‌پذیری و پرخاشگری در آنها بیشتر می‌شود.

این متخصص بهداشت روانی وابستگی را پیامد پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای عنوان کرد و افزود: اگر کودک به صورت انفرادی بازی کند و برنده شود به دلیل تقویت و آثار خوشایند آن، دوباره به انجام بازی می‌پردازد و در صورت شکست، برای جبران آن انجام می‌دهد.

وی گفت: اگر کودکان به صورت گروهی به این بازی‌ها بپردازند علاوه بر موارد فوق بحث رقابت و خصومت نیز در آنها به وجود می‌آید. این موضوع بر اعتماد به نفس کودک به دلیل مقایسه با سایر کودکان تاثیر منفی می‌گذارد.

* اعتیاد محصول نهایی بازی‌های رایانه‌ای

کاظم‌زاده هشدار داد: وابستگی می‌تواند به اعتیاد منجر شود و وجود درمانگاه‌های ترک اعتیاد بازی‌های رایانه‌ای در جهان گواه این ادعا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha