سلامت نیوز : نماینده وزارت بهداشت در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران گفت: در گذشته مرکزی به نام مرکز «مهار» وجود داشت و بر اساس آن می‌توانستیم عکس‌العمل بموقع داشته باشیم، لذا برای اتخاذ روش مناسب در زمان آلودگی برای کاهش آسیب‌های سلامت باید مرکز مهار مجدد فعال شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ کاظم ندافی در نخستین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در سال جاری که صبح یکشنبه در استانداری تشکیل شد، افزود: دو سال است که راهنمایی منتشر شده که این دستورالعمل در سایت وزارت بهداشت وجود دارد و در اختیار سازمان‌ها نیز قرار گرفته و بر اساس این راهنما، محاسبه و تعیین اعلام شاخص کیفیت هوا ارائه می‌شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه محور دستورالعمل مرکز مهار در حوزه سلامت بود، بارها مکاتباتی انجام شد تا از این راهنما بهره‌برداری شود، چرا که در شرایط اضطرار و هشدار، علاج آلودگی محسوب می‌شد.

نماینده وزارت بهداشت تصمیماتی چون تعطیلی و محدودیت تردد را اقدامات مقطعی برشمرد و گفت: زمانی که صبر می‌کنیم تا آلاینده‌ها شرایط را در وضعیت اضطرار و هشدار قرار دهند و این اقدامات را اتخاذ می‌کنیم، نه تنها اثرات منفی سلامتی بر شهروندان تحمیل می‌شود، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز متضرر می‌شویم.

ندافی با پیشنهاد ایجاد یک سیستم برای اتخاذ تصمیم در شرایط آلودگی هوا، گفت: در چند سال گذشته مرکز مهار که فعالیت داشت، تضعیف شده در حالی که باید وزارت بهداشت، شهرداری و محیط زیست با همکاری هواشناسی این سیستم را مدیریت کنند.

ندافی با اشاره به اینکه در هفته گذشته آلودگی هوا که منجر به مراجعه 10 هزار نفر با علائم آسم در اهواز به بیمارستان‌ها شد، گفت: از این تعداد، 10 درصد در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و این نشان می‌دهد که باید موضوع آلودگی هوا را جدی بگیریم. ضمن آنکه با این روش‌ها نمی‌توانیم عکس‌العمل بموقع داشته باشیم.

وی با تاکید بر احیای مرکز مهار، گفت: این مرکز باید با محور آلودگی و اطلاع‌رسانی درست برنامه‌های خود را مشخص و اعلام کند و صدا و سیما نیز موظف است مطابق این راهنما اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد تا اقشار آسیب‌پذیر سلامت خود را حفظ کنند.

به گفته نماینده وزارت بهداشت، با توجه به اینکه نیمی از جمعیت اعم از کودکان، سالخوردگان، بیماران آسمی، جانبازان شیمیایی و بیماران قلبی و ریوی 30 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که به نوعی در گروه آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند، باید اقدامات عاجلی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha