سلامت نیوز : یک متخصص گوش و حلق و بینی با بیان اینکه بیش از 20 درصد تصادفات به علت خواب آلودگی راننده است که این خواب آلودگی در اثر وقفه تنفسی رخ می‌دهد،

دکتر محمد فرهادی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: قطع تنفس هنگام خواب از نوع انسدادی، یکی از شایعترین اختلال خوابی است که مردم در تمام سنین به آن مبتلا می شوند. علت آن انسداد در ناحیه حلق است که به هنگام خواب راه هوایی بسته می شود که می‌تواند مشکلات جدی را ایجاد کند.

وی افزود: بر حسب اینکه محل انسداد در ناحیه پشت کام باشد یا زبان و بر حسب نوع شدت قطع تنفس با روش های جراحی مختلف می توان محل انسداد را درمان و از عوارض احتمالی جلوگیری کرد. این عوارض احتمالی می تواند فشارخون بالا، نامنظمی ضربان قلب، بیماریهای قلبی عروقی و بیماریهای عروق مغز باشد. همچنین به دلیل خواب آلودگی بیش از حد روزانه امکان تصادف نیز در این افراد بالا است.

فرهادی با بیان اینکه بیش از 20 درصد تصادفات به دلیل خواب آلودگی راننده بوده و این خواب آلودگی در اثر وقفه تنفسی رخ می‌دهد، تصریح کرد: قطع تنفسی سه نوع خفیف، متوسط و شدید دارد که انواع خفیف آن با جراحی تا بیش از 80 درصد قابل بهبود است. انواع شدید آن نیز معمولا با وسیله cpap ماسکی که روی دهان و بینی وصل شده و هوا را با فشار وارد و محل انسداد را باز می کند بهترین روش درمان است. اگر به هر دلیلی فرد نتواند از این وسیله استفاده کند با روش جراحی درمان می شود.

این متخصص گوش حلق و بینی با بیان اینکه در تشخیص بیماری وقفه تنفسی، گرفتن شرح حال از بیمار اهمیت بسیاری دارد، اظهارکرد: بین 3 تا 5 درصد جمعیت‌ها مبتلا به قطع تنفس هنگام خواب از نوع انسدادی هستند، در آمریکا حدود 18 میلیون نفر با علامت دچار این بیماری بوده ولی آمار واقعی بیشتر از آن است. در کشور ما نیز بین 5 تا 6 درصد بر مبنای مراجعینی که داریم افراد به این بیماری مبتلا هستند.

رییس انجمن پزشکی خواب ایران افزود: پزشکی خواب یک تخصص واحد نیست بلکه یک تخصص بین رشته ای است که تخصص‌های مختلف می‌توانند وارد این رشته شوند و فوق تخصص آن را دریافت کرده و به درمان بیماران بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha