سلامت نیوز : یک متخصص بهداشت باروری به تبیین برخی از مهم‌ترین دلایل افزایش آمار سزارین در کشور پرداخت و افزایش اختیارات ماماها برای انجام زایمان طبیعی را از جمله راهکارهای کاهش این آمار دانست.

دکتر شهلا خسروی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه از جمله راهکارهای کاهش آمار سزارین، سپردن اختیار انجام زایمان طبیعی به دست ماماهاست، اظهار کرد: ماماها آموزش کافی جهت انجام زایمان طبیعی را دیده‌اند.

وی با اشاره به بروز نارسایی در امر آموزش به ماماها، گفت: متاسفانه در حال حاضر به علت کم شمار بودن بیمارستان‌های آموزشی و بالا بودن تعداد دانشجویان در مقاطع مختلف پزشکی از جمله پزشک عمومی، انترنی و تخصصی زنان، تعداد زایمان‌هایی که یک ماما می‌تواند در دوره آموزشی‌اش انجام دهد تا مهارت کافی کسب کند کمتر شده است.

خسروی ادامه داد: در کنار مشکلات عمده آموزشی ماماها، با ضعف فرهنگی در کشور روبرو هستیم. بسیاری از مادران تصور می‌کنند اگر زایمان طبیعی انجام دهند، متحمل عوارض بسیاری خواهند شد، در حالی که سزارین عوارض کمتری دارد. در حالی که در تمام دنیا تحقیقاتی انجام و اثبات شده است که سزارین یک عمل جراحی است که همانند سایر اعمال جراحی پیامدها و عوارض خاص خودش را دارد.

به گفته این متخصص بهداشت باروری برخی مادران نیز به قدری دچار اشکالات فرهنگی هستند که تصور می‌کنند اگر زایمان طبیعی انجام دهند، از کلاس اجتماعی آن‌ها کاسته خواهد شد.

خسروی با بیان اینکه از سوی دیگر خود متخصصان، مادران را به انجام سزارین تشویق می‌کنند، اظهار کرد: یکی از دلایل متخصصان زنان برای انجام سزارین، زمان‌بر بودن فرآیند زایمان طبیعی و نیاز به نیروی انسانی بیشتر است. اما سزارین‌های الکتیو و انتخابی در زمان کوتاهی انجام می‌شوند و فرآیندی که به موجب آن ماما یا متخصص باید حدود 10 ساعت بر بالین مادر باردار بماند را در عرض یک ساعت انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: یک سر دیگر ماجرای "شمار بالای سزارین در کشور" به سازمان‌های بیمه‌گر و بیمارستان‌ها باز می‌گردد.

این متخصص بهداشت باروری با اشاره به قراردادهای محدود و ارزان بیمه‌ها با ماماها اظهار کرد: بیمه‌ها قراردادهای محدودی با ماماها می‌بندند و برای زایمان طبیعی، پول کمتری می‌پردازند، اما تعرفه سزارین بالاتر است. بیمارستان‌ها هم ترجیح می‌دهند برای اینکه بخشی از هزینه بیمارستان‌ را تامین کنند، به عمل سزارین روی آورند.

خسروی افزود: در واقع هزینه‌ای که برای ماما به ازای زایمان طبیعی از سوی بیمه تعلق می‌گیرد، یک سوم تا یک چهارم هزینه‌ای است که متخصص زنان بابت همان خدمت دریافت می‌کند و متاسفانه این مسئله در تشویق بیمارستان‌ها به انجام سزارین و افزایش آمار این عمل جراحی در میان زنان باردار موثر بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha