یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 86432

سلامت نیوز : وزیر بهداشت گفت: به علت مشکلات اعتباری توان اجرای قوانین از جمله تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را نداریم، ۴۰ هزار پرسنل وزارت بهداشت بلاتکلیف هستند و بیمارستان‌های زیادی در گذشته افتتاح و سه روز بعد تعطیل شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حسن قاضی‌زاده هاشمی که در حاشیه گردهمایی مدیران ارشد پرستاری سراسر کشور در وزارت بهداشت سخن می‌گفت، با اشاره به مذاکرات ژنو پیش بینی کرد: اتفاقات خوبی طی این مذاکرات در حوزه سلامت اتفاق بیفتد و بتواند شروعی برای دیپلماسی سلامت باشد.

وی با اشاره به تلاش مسوولان سازمان غذا و دارو برای تامین نیازهای دارویی مردم با ارتباطات بین‌المللی، اظهار داشت: مشکلات پیش آمده در بحث دارو به دلیل تحریم‌ها نبوده بلکه ناشی از تحریم‌های بانکی بوده که غیرمستقیم متوجه مردم می‌شود و بسیار ناجوانمردانه است. البته در ماه‌های اخیر گشایشی ایجاد شده که امیدواریم طی مذاکرات انجام شده در ژنو با حفظ منافع مردم، مشکلات ارسال پول و تأمین نیاز مردم برطرف شود.

رفع مشکل کمبود واکسن فلج اطفال

وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره کمبود برخی واکسن‌ها از جمله فلج اطفال گفت: یک میلیون دوز واکسن فلج اطفال وارد کشور شده و سه میلیون دوز دیگر نیز تا دو هفته آینده وارد کشور می‌شود و لذا مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مصوبه هیات وزیران برای رفع مشکلات بهداشت و درمان کشور

وی با اشاره به جلسه اخیر هیات دولت برای بررسی مشکلات حوزه سلامت گفت: رییس‌جمهور در این جلسه تأکید داشت که به وعده‌های قبل از انتخابات در حوزه سلامت عمل شود بنابراین در حمایت از بخش بهداشت و درمان نهایت تلاش‌ صورت می‌گیرد. در این راستا مصوبه‌ای تنظیم می شود که ظرف امروز یا چهارشنبه چنانچه به تصویب برسد و کارگروه ویژه‌ای در دولت برای تدوین برنامه‌ای منظم تشکیل می‌شود. اجرای این برنامه مشکلات حوزه سلامت را ظرف چهار سال آینده به حداقل می‌رساند.

پرهیز سالمندان و خردسالان از تردد در هوای آلوده

هاشمی همچنین با اشاره به آلودگی هوا و تعطیل مدارس ابتدایی شهر تهران گفت: افراد کم سن و سال، سالمندان و بیماران قلبی و عروقی تا جایی که امکان دارد از ظاهر شدن در خارج از منزل پرهیز کنند و در این رابطه پایگاه‌های اورژانس، آموزش‌های لازم را دیده‌اند و در میادین پررفت و آمد شهر مستقر شده‌اند.

وزیر بهداشت در مورد اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: اجرای این قانون به وزارت رفاه بر می‌گردد که باید پوشش بیمه‌ای داشته باشد. اگر بیمه این قانون را قبول کند ما هم از آن استقبال می‌کنیم و در غیر این صورت، منبعی برای تأمین آن وجود ندارد. در این راستا، قرار شده این قانون را به شورای عالی بیمه ارجاع بدهیم و اگر شورا بپذیرد از آن استقبال می‌کنیم.

وی افزود: کم‌توجهی به حقوق معیشتی این قشر و ساعات اضافه‌کاری زیاد از مشکلات پرستاران است. تعداد آنها کم است و دستگاه‌های مربوطه از جمله دولت توان پرداخت حقوق آنها را ندارند. بنابراین کمبود پرستار و عدم دریافت حق‌الزحمه آنها در ساعات اضافه‌کاری از مشکلات این حوزه است.

قاضی‌زاده هاشمی در ادامه اظهار داشت: متأسفانه برخی از بیمارستان‌ها بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم و تأمین تجهیزات و نیروی انسانی افتتاح و سه روز بعد هم بسته می‌شوند. علت این امر این است که پرسنلی که باید در این بیمارستان‌ها استخدام شوند، ردیف بودجه آنها را سازمان مدیریت تعیین نمی‌کند.

وی افزود: در حال حاضر 40 هزار پرسنل داریم که در دانشگاه ها استخدام شده و قراردادی هستند اما سازمان مدیریت برای آنها ردیف ندارد و مجبوریم حقوق آنها را از درآمد اختصاصی بدهیم.

وزیر بهداشت گفت: این بیمارستان‌ها افتتاح می‌شوند اما برای تجهیزات آنها فکری نشده و ناقص هستند برخی هم که تجهیزات دارند پرستار و نیروی انسانی ندارند بنابراین ما بیمارستانی را افتتاح خواهیم کرد که همه اجزای آن آماده باشد.

وی گفت: اگر قرار است بیمارستانی به مجموعه اضافه شود باید پیوست تجهیزات و نیروی انسانی داشته باشد نه اینکه مانند امروز 40 هزار نفر از پرسنل ما وضعیت نامشخص داشته باشد. امیدواریم خزانه دولت به طور چشمگیری بتواند غنی شود تا وعده‌ها عملیاتی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha