آمار پرستاران فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد و اگر وضع به همین منوال پیش برود بیماران زیادی بی‌پرستار می‌مانند و البته به پرستاران نیز فشار زیادی وارد می‌شود. این در حالی است که به تازگی آمار خروج پرستاران از کشور نیز افزایش یافته است.

بدهی میلیاردی بیمه‌ها عامل خروج پرستاران از کشور
سلامت نیوز : اکنون 91 هزار و 519 پرستار در 900 بیمارستان از بیمارانی که روی 110 هزار و 846 تخت خوابیده‌اند، مراقبت می‌کنند. آمار پرستاران فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد و اگر وضع به همین منوال پیش برود بیماران زیادی بی‌پرستار می‌مانند و البته به پرستاران نیز فشار زیادی وارد می‌شود. این در حالی است که به تازگی آمار خروج پرستاران از کشور نیز افزایش یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ این موضوع از سوی «احمد نجاتیان» عضو شورای عالی نظام پرستاری رسانه‌ای شد. وی در یک نشست خبری اعلام کرد که در 6 ماهه نخست امسال حدود 180 پرستار درخواست خود را برای مهاجرت به سایر کشورها اعلام و فعالیت‌های خودشان را در این کشورها آغاز کرده اند. هر چند این رقم در مقایسه با کل جمعیت پرستاران کشور، عدد بزرگی نیست اما باید فرصت‌ها و تهدیدهای خروج پرستاران از کشور را به صورت دقیق بررسی کرد.

وی معتقد است با اصلاح و دستکاری برخی از قوانین مانند کاهش ساعت کاری پرستاران، افزایش حقوق و دستمزد آنان اوضاع را برای این افراد بهتر کرده است اما باید به این نکته توجه کنیم که اگر بتوانیم، وضعیت کاری بهتری را در کشور ایجاد کنیم تقاضای پرستاران برای مهاجرت کاهش می‌یابد.

دیرکرد اضافه‌کاری پرستاران
در گام نخست کمبود دستمزد، فشار کاری و ساعات طولانی حضور پرستاران عامل خروج آنان به نظر می‌رسد. یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز این عامل را تایید می‌کند و در این باره به «حمایت» می‌گوید: وضعیت پرستاران نسبت به گذشته بهتر شده است اما باز هم مشکلاتی در حوزه معیشت آنان وجود دارد.

«شهلا میرگلو بیات» بیشترین مشکل معیشتی را مربوط به شاغلان در بیمارستان‌های دولتی به دلیل بدهکاری بیمه‌ها به این بیمارستان‌ها می‌داند. البته این نماینده مجلس همه نکته‌ها را از منظر منفی نگاه نمی‌کند و می‌گوید: در سال‌های اخیر حقوق پرستاران در حد قابل قبول اضافه شده اما مشکل پرداخت مبلغ اضافه کاری همچنان در حد یک معضل باقی مانده است که در صورت رفع نشدن این معضل باید همچنان در انتظار مهاجرت آنان به خارج از کشور باشیم. البته میرگلوبیات به کاهش مهاجرت پرستاران در سال‌های اخیر تاکید می‌کند و می‌گوید: در گذشته به دلیل مشکلات معیشتی این افراد آنان تمایل داشتند تا در کشورهای دیگر زندگی کنند اما به نظر می‌رسید در سال‌های اخیر اوضاع بهتر شده باشد.

بدهکاری بیمه‌ها
بدهکاری بیمه‌ها نه تنها دامن پرستاران را گرفته است بلکه پزشکان نیز از این موضوع بی‌نصیب نمانده‌اند، به طوری که «علی‌اصغر پیوندی»، رییس نظام پزشکی تهران همین بدهی‌ها را عامل نارضایتی پرستاران و خروج آنان از کشور می‌داند و به «حمایت» توضیح می‌دهد: دانشگاه شهید بهشتی 54 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکار است بنابراین برای جبران این مبلغ، باید هزینه‌ها را از مردم دریافت کنیم، اما با همه فشارهایی که ایجاد می‌شود هنوز هم در تامین این کسری موفق نبوده‌ایم. به این ترتیب افزایش دستمزد پرستاران برابر استاندارد برایمان میسر نیست، اتفاقی که به خروج پرستاران از کشور دامن می‌زند و در صورتی که بیمه‌ها این بدهی را پرداخت کنند به نظر می‌رسد این مشکل نیز برطرف می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha