مشکلات موجود از دولت قبل باقی مانده و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسات متعددی که با اعضای فراکسیون معلولان مجلس برگزار کرده است، قول رسیدگی به مشکلات معلولان را داده است.

یک میلیون و ۲۵۰ هزار معلول در انتظار حمایت سازمان بهزیستی
سلامت نیوز : یک میلیون و ۲۵۰ هزار معلول در انتظار دریافت خدمات حمایتی سازمان بهزیستی هستند.فاطمه آلیا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون معلولان با انتقاد از عملکرد ضعیف دولتمردان و سازمان بهزیستی در رسیدگی به امور معلولان و ارائه خدمات به معلولان کشور، به خصوص در حوزه بیمه های اجتماعی و درمان به خراسان گفت:مشکلات موجود از دولت قبل باقی مانده و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسات متعددی که با اعضای فراکسیون معلولان مجلس برگزار کرده است، قول رسیدگی به مشکلات معلولان را داده است.

وی با اشاره به شناسایی ۲ میلیون و 500 هزار معلول بر اساس آمارهای ثبت شده در سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: برآورد ما از تعداد معلولان چیزی در حدود 7میلیون نفر است.وی خاطرنشان کرد:از این تعداد تنها ۲ میلیون و 500هزار معلول برای دریافت خدمات از جمله بیمه اجتماعی و درمان به سازمان بهزیستی مراجعه کرده اند که فقط نیمی (یک میلیون و ۲۵۰هزار نفر) از این افراد به دلیل کمبود منابع و اعتبارات، تحت پوشش خدمات و بیمه های اجتماعی و درمانی قرار گرفته اند. به عبارتی یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر دیگر در انتظار پوشش حمایتی از سوی بهزیستی هستند.

طرحی برای طبقه بندی و درصد بندی معلولان

وی از بررسی نحوه اجرای طرح طبقه بندی و درصد بندی معلولان کشور بر اساس شدت معلولیت هایشان خبر داد و گفت:درحال حاضر معلولان کشور به سه دسته با معلولیت کم،متوسط و شدید تقسیم بندی می شوند که در نظر داریم با طبقه بندی و تعیین درصد به معلولان، معلولانی با درصد معلولیت های بالا را در اولویت دریافت خدمات حمایتی و بیمه ای قرار دهیم. وی هم چنین از پوشش ضعیف بیمه ها در برخی موارد مرتبط با معلولان مانند گفتار درمانی گلایه کرد و گفت:با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کار مطالعاتی درباره بیمه ها آغاز شده است تا با توجه به واگذاری بسیاری از خدمات مرتبط با معلولان به بخش خصوصی و افزایش هزینه های این قشر از جامعه،بیمه ها حمایت بیشتری از جامعه معلول کشور داشته باشند.

وی با اشاره به عملکرد ضعیف سازمان بهزیستی درحوزه بیمه تکمیلی معلولان افزود:امیدواریم بخش عمده ای از مشکلات معلولان با تصویب لایحه بازنگری در قانون جامع حمایت از معلولان برطرف شود. وی با اشاره به این که طی سال های گذشته سازمان بهزیستی کمبود اعتبارات را دلیل ارائه نکردن خدمات به افراد پشت نوبتی اعلام می کرد، از مسئولان این سازمان خواست تا در فصل بودجه ریزی دولت برآورد دقیقی از بودجه مورد نیاز برای پوشش همه افراد پشت نوبت ارائه خدمات داشته باشند و با ارائه آن به دولت ،دولتمردان را در تدوین بودجه ای فراگیر یاری دهند. ضمن این که مجلس نیز حمایت لازم را از بودجه حمایتی از افراد کم توان و معلول در زمان رسیدگی به بودجه سال آینده در دستور کار قرار می دهد. آلیا هم چنین طرح بیمه فراگیر را که رسیدگی به آن در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال انجام است تنها راه پوشش بیمه ای همگانی برای همه معلولان دانست و گفت:با تصویب این طرح و اجرایی شدن آن،تمامی افراد جامعه اعم از سالم یا معلول این امکان را می یابند که تحت پوشش بیمه های درمانی و اجتماعی قرار گیرند.

صندوق درمان جایگزین بیمه تکمیلی درمان

دکتر یحیی سخنگویی معاون توانبخشی سازمان بهزیستی نیز با اشاره به حذف بیمه تکمیلی معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی کشور به خراسان گفت:صندوق درمان جایگزین بیمه تکمیلی درمان شده است و افراد تحت پوشش این صندوق با ارائه مدارک و فاکتورهای پرداخت هزینه درمان، می توانند همه هزینه های خود را دریافت کنند. وی تعداد افراد تحت پوشش این صندوق را 450هزار نفر اعلام کرد. وی هم چنین در پاسخ به این که درحال حاضر چه تعداد از ایرانیان دچار نوعی از معلولیت ها هستند گفت:متاسفانه آمار دقیقی از تعداد معلولیت ها در جامعه وجود ندارد. مرکز آمار نیز در پاسخ به درخواست سازمان بهزیستی درخصوص اعلام آمار معلولان کشور براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن، درخواست پول و از اعلام آمار دقیق معلولان امتناع کرده است.

سخنگویی خاطرنشان کرد:بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی تعداد معلولان هر جامعه در گذشته 10درصد جمعیت آن جامعه بود که این رقم اکنون براساس جدیدترین برآوردها به 15درصد افزایش یافته است.این بدان معنا است که به دلیل بهبود شرایط بهداشتی و زندگی معلولان، عمر متوسط آنها افزایش یافته است و کمتر معلولی دچار مرگ زود رس می شود.اصغر کاظمی رئیس دبیرخانه بیمه و درمان مددجویان سازمان بهزیستی کشور نیز در گفت وگو با خراسان از پوشش بیمه پایه رایگان برای 740هزار نفر از معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی خبر داد و گفت:این تعداد تحت پوشش خدمات حمایتی سازمان بهزیستی قرار دارند و بقیه معلولان نیز می توانند با مراجعه به دوایر این سازمان و دریافت معرفی نامه، برای تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار گرفتن از تخفیف 35درصدی حق بیمه سهم فرد بیمه گذار برای دریافت دفترچه خدمات درمانی بهره مند شوند.

به گفته کاظمی براساس قانون حق بیمه پرداختی توسط افراد بیمه شده توسط بیمه ایرانیان، ماهانه 7هزار تومان است که با تخفیف درنظر گرفته شده برای افراد معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی، میزان پرداختی این افراد به ماهانه ۱۰۰۰ تومان می رسد.وی با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن 450هزار معلول توسط صندوق درمان معلولان اظهار کرد: تنها معلولانی با درجه معلولیت متوسط به بالا می توانند از خدمات صندوق درمان استفاده کنند و به دلیل کمبود اعتبارات، امکان استفاده سایر معلولان با درجه معلولیت پایین از امکانات این صندوق وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha