دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 86453

سلامت نیوز : هوای تهران امروز و فردا سومین و چهارمین روز خود را در شرایط بسیار ناسالم پشت سر خواهدگذاشت. شاخص هوای تهران در دو روز گذشته 145 و 142 بوده و امروز و فردا هم در همین حدود خواهد ماند. یوسف رشیدی، مدیر شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید این بار باد تهران را از شرایط اضطرار کنونی نجات خواهد داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ رشیدی گفت: «شاخص ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون عدد ۱۴۰ را نشان می‌دهد. این شاخص تا روز سه‌شنبه ثابت خواهد ماند و روند آن افزایشی یا کاهشی به صورت محسوس نخواهد بود. روز سه‌شنبه به تدریج از شدت ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون کاسته می‌شود و از روز چهارشنبه شرایط هوا از حالت اضطرار خارج می‌شود. این‌بار قرار است باد و وزش آن در شهر تهران، تهرانی‌ها را از آلودگی هوا نجات دهد». به دلیل آلودگی هوا تمام مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها در سطح تهران تا روز سه‌شنبه تعطیل اعلام شده‌اند. ساعت‌های ورزش مدارس در این چند روز تعطیل خواهند بود و از مردم خواسته شده که از فعالیت‌های شدید بدنی خودداری کنند. در این چند روز همچنین طرح زوج و فرد ترافیک از در خانه‌ها شروع خواهد شد.

دستگاه‌ها به وظیفه خود عمل نکرده اند

معاون عمرانی استاندار تهران روز گذشته و در جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوا از اینکه دستگاه‌های مختلف به وظایف خود برای کاهش آلودگی هوا عمل نکرده اند انتقاد کرد. این جلسه روز گذشته تشکیل شد و حسین کریمی در آن از وزارت کشور و وزارت نفت تا صدا و سیما انتقاد کرد. مهر نوشت؛ کریمی گفت که وزارت کشور در 4 سال گذشته برای افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام نکرده است. «وظایفی در سطح ملی به عهده دستگاه‌ها گذاشته شده بود اما اقدامات خاصی صورت نگرفته است. وزارت کشور موظف بود حمل و نقل عمومی را 5 درصد به صورت سالانه افزایش دهد ولی نه‌تنها این امر محقق نشد بلکه طی 4 سال گذشته اتوبوسی هم به حمل و نقل عمومی ارائه نکردند.

وزارت صنایع تغییری در تولید خودروهایش ایجاد نکرد و وزارت نفت در کیفیت سوخت و موضوعات مرتبط با یورو 3 و یورو 4 تغییراتی به وجود نیاورد این درحالی است که قرار بود با خودروهای آلوده کننده نیز برخورد شود. قرار بود در مبادی محدوده طرح ترافیک دوربین نصب شود اما درست زیر همین دوربین‌ها آرم‌های طرح ترافیک روزانه به فروش می‌رسد که به نوعی نقض غرض است و اثر روانی بدی در جامعه دارد. دوستان محیط زیست و صدا و سیما نیز قرار بود کارهای فرهنگی انجام دهند اما اقدامی مشاهده نکردیم. بنده می‌خواهم بگویم همه حساسیت مطلب را می‌دانیم ولی عملا وارد انجام وظایفمان نمی‌شویم. منابع آلوده‌کننده در سطح استان را می‌شناسیم و ابزار برخورد را هم داریم اما در این بین به همت نیاز است».

مرخصی به زنان شاغل در آلودگی هوا

در همین حال معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از ارائه پیشنهاد این معاونت برای تعطیلی مادران شاغل در مواقع اضطرار آلودگی هوا خبر داد. شهیندخت مولاوردی با اعلام اینکه در جلسه هیات دولت پیشنهاد عضویت معاون زنان و خانواده در کمیته اضطرار آلودگی هوا داده می‌شود گفت: در صورت پذیرش این پیشنهاد از این به بعد همزمان با تعطیلی مدارس و مهدهای کودک هنگام آلودگی هوا مادران شاغل نیز می‌توانند مرخصی بگیرند. به نوشته مهر، وی افزود: در صورت قبول عضویت این معاونت در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطرار آلودگی هوای تهران پیشنهاد مرخصی اجباری زنان شاغل به هنگام تعطیلات مدارس داده می‌شود.

توقف فروش روزانه و هفتگی طرح ترافیک

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از توقف فروش آرم‌های روزانه و هفتگی طرح ترافیک در نیمه دوم سال خبر داد. وحدتی در جلسه کمیته اضطرار گفت: «شرایط ماندگاری و پایداری هوا موضوعی است که در فصل پاییز و زمستان مطرح است و قطعا باید برای آن راهکارهایی اتخاذ شود. می‌توان با توقف صدور آرم روزانه و هفتگی در 6 ماهه دوم سال، کنترل فعالیت صنایع آلاینده، کنترل معادن شن، ماسه و بتون به ویژه در جنوب شرق تهران، رصد کردن فعالیت کارگاه‌ها، تعویض خودروهای سنگین در ساعات پایانی شب راهکارهایی را اتخاذ کرد». این فروش همچنین توسط شهرداری تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شده است.

مرکز «مهار» دوباره احیا شود

نماینده وزارت بهداشت در کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران گفت: در گذشته مرکزی به نام مرکز «مهار» وجود داشت و بر اساس آن می‌توانستیم عکس‌العمل به‌موقع داشته باشیم، لذا برای اتخاذ روش مناسب در زمان آلودگی برای کاهش آسیب‌های سلامت باید مرکز مهار مجدد فعال شود. کاظم ندافی در نخستین جلسه کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران اظهار داشت: دو سال است که راهنمایی منتشر شده که این دستورالعمل در سایت وزارت بهداشت وجود دارد و در اختیار سازمان‌ها نیز قرار گرفته و بر اساس این راهنما، محاسبه و تعیین اعلام شاخص کیفیت هوا ارائه می‌شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه محور دستورالعمل مرکز مهار در حوزه سلامت بود، بارها مکاتباتی انجام شد تا از این راهنما بهره‌برداری شود، چرا که در شرایط اضطرار و هشدار، علاج آلودگی محسوب می‌شد. به گزارش ایسنا، نماینده وزارت بهداشت تصمیماتی چون تعطیلی و محدودیت تردد را اقدامات مقطعی برشمرد و گفت: زمانی که صبر می‌کنیم تا آلاینده‌ها شرایط را در وضعیت اضطرار و هشدار قرار دهند و این اقدامات را اتخاذ می‌کنیم، نه‌تنها اثرات منفی سلامتی بر شهروندان تحمیل می‌شود، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز متضرر می‌شویم. ندافی با پیشنهاد ایجاد یک سیستم برای اتخاذ تصمیم در شرایط آلودگی هوا، گفت: در چند سال گذشته مرکز مهار که فعالیت داشت، تضعیف شده درحالی که باید وزارت بهداشت، شهرداری و محیط زیست با همکاری هواشناسی این سیستم را مدیریت کنند.

ندافی با اشاره به اینکه در هفته گذشته آلودگی هوا منجر به مراجعه 10 هزار نفر با علائم آسم در اهواز به بیمارستان‌ها شد، گفت: از این تعداد، 10 درصد در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و این نشان می‌دهد که باید موضوع آلودگی هوا را جدی بگیریم. ضمن آنکه با این روش‌ها نمی‌توانیم عکس‌العمل به‌موقع داشته باشیم.وی با تاکید بر احیای مرکز مهار، گفت: این مرکز باید با محور آلودگی و اطلاع‌رسانی درست برنامه‌های خود را مشخص و اعلام کند و صدا و سیما نیز موظف است مطابق این راهنما اطلاع‌رسانی مناسبی داشته باشد تا اقشار آسیب‌پذیر سلامت خود را حفظ کنند.به گفته نماینده وزارت بهداشت، با توجه به اینکه نیمی از جمعیت را کودکان، سالخوردگان، بیماران آسمی، جانبازان شیمیایی و بیماران قلبی و ریوی را تشکیل می‌دهند که به نوعی در گروه آسیب‌پذیر قرار می‌گیرند، باید اقدامات عاجلی صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha